علل سردرد در کودکان و تشخیص آن ها در انتخاب روند درمان بسیار اهمیت دارد.

دروانا:

علل سردرد در کودکان

  • بیماری و عفونت. بیماری های شایعی چون سرماخوردگی ها، آنفلوانزا و عفونت های گوش و سینوس برخی از علل سردرد در کودکان محسوب می شوند. عفونت های خطرناک تر همانند مننژیت یا انسفالیت نیز می توانند علل سردرد در کودکان باشند اما اغلب با سایر نشانه ها همچون تب و سفتی گردن همراه هستند.
  • آسیب به سر. ضربه و کوبیدگی می توانند عامل سردرد در کودکان باشند. با این که بیشتر آسیب های سر خفیف هستند، اگر کودک به شدت بر روی سر خود افتاد و یا ضربه سختی به سر او وارد شد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین، در صورتی که سردرد در کودکان بعد از آسیب به سر ادامه یافته و تشدید شود، مراجعه به پزشک ضروری است.
  • عوامل احساسی. استرس و اضطراب (در اثر داشتن مشکلاتی با همسالان، مربیان یا والدین ایجاد شوند) از مهم ترین علل سردرد در کودکان محسوب می شوند. کودکان مبتلا به افسردگی ممکن است از سردرد شکایت کنند خصوصا اگر احساس ناراحتی و تنهایی داشته باشند.
  • سابقه ژنتیکی. سردردها خصوصا میگرن زمینه وراثتی دارند.
  • برخی غذاها و نوشیدنی ها. نیترات (یک نگه دارنده خوراکی که در فرآورده های گوشتی همچون سوسیس و کالباس یافت می شود) می تواند عامل سردرد در کودکان باشد. همچنین، مصرف زیاد کافئین در نوشابه، شکلات، قهوه و چای از علل سردرد در کودکان است.
  • مشکلات مغزی. در موارد نادر، تومور، آبسه یا خونریزی مغزی ممکن است نواحی از مغز را تحت فشار قرار داده و موجب سردرد مزمن و تشدید شونده در کودکان شود. عموما در این موارد، علائم دیگری همچون مشکلات بینایی، سرگیجه و عدم تعادل نیز وجود دارد.

تشخیص سردرد در کودکان

  • سابقه سردرد. پزشک از والدین و کودک می خواهد که سردرد را با جزئیات (دفعات، شدت درد و محرک های احتمالی) توضیح دهند تا الگوی درد یا عامل تحریک آن شناسایی شود. پزشک همچنین از بیمار می خواهد برای مدتی وضعیت سردرد خود را یادداشت کنند.
  • معاینه فیزیکی. پزشک برای تشخیص سردرد در کودکان معاینه فیزیکی شامل اندازه گیری قد، وزن، دور سر، فشار خون و نبض و معاینه چشم ها، گردن، سر، شانه ها و ستون فقرات را انجام می دهد.
  • معاینه عصبی. برای تشخیص سردرد در کودکان، پزشک هر گونه مشکل در حرکت، تعادل یا احساس را بررسی می کند.

اگر کودک در موارد دیگر سالم بوده و سردرد تنها علامت باشد، نیازی به انجام تست بیشتر نیست. در برخی موارد، اسکن ها و سایر ارزیابی ها می توانند به تشخیص وضعیت و یا کنار گذاشتن سایر مشکلات که می توانند عامل سردرد در کودکان باشند، کمک می کنند. این تست ها برای تایید تشخیص سردرد در کودکان هستند:

  • سی تی اسکن. این روش تصویربرداری از پرتوهای ایکس استفاده می کند تا تصویر عرضی از مغز کودک ایجاد کند. این کار امکان تشخیص تومورها، عفونت ها و سایر مشکلات که می توانند علل سردرد در کودکان باشند را به پزشک می دهد.
  • ام آر آی. این روش از میدان مغناطیسی قوی برای تولید تصاویر واضح از مغز استفاده می کند. ام آر آی امکان مشاهده و تشخیص تومورها، سکته های مغزی، آنوریسم ها، بیماری های عصبی و سایر ناهنجاری های مغزی را فراهم می کند. این روش برای بررسی عروق تغذیه کننده مغز انجام می شود.
  • پونکسیون لومبار (گرفتن نمونه از مایع نخاعی). اگر پزشک به وجود مشکل زمینه ای همچون مننژیت ویروسی یا باکتریایی که موجب سردرد در کودکان می گردند، مشکوک شود انجام پانچ کمری را توصیه میکند. در این روش، یک سوزن نازک بین دو مهره پایین کمر وارد شده و نمونه ای از مایع مغزی نخاعی برداشته می شود.
دکتر مونا مشرف

دکتر مونا مشرف

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر مونا مشرف متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر مونا مشرف در مشهد، دارای بورد تخصصی اطفال می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مونا مشرف
برگرفته از: وبسایت های 
https://www.mayoclinic.org
https://www.hopkinsmedicine.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه