آنمی مگالوبلاستیک در کودکان نوعی کم خونی است که در اثر کمبود ویتامین ب12 یا فولیک اسید ایجاد می شود. در این مقاله علل، علائم، تشخیص و درمان این بیماری را مطالعه می کنیم.

دروانا:

در آنمی، تعداد گلبول های قرمز خون یا میزان هموگلوبین کافی نیست. هموگلوبین بخشی از گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می کند. در آنمی مگالوبلاستیک، مغز استخوان که محل تولید سلول های خونی است، سلول های کمتری می سازد و سلول های تولید شده برای مدت زیادی زنده نمی مانند. گلبول های قرمز بزرگ هستند، به خوبی تکامل نیافته اند و شکل غیر طبیعی دارند.

علل آنمی مگالوبلاستیک در کودکان

علل بسیاری برای آنمی مگالوبلاستیک در کودکان وجود دارد. شایع ترین علت کمبود اسید فولیک یا ویتامین ب12 در کودکان است. سایر علل آنمی مگالوبلاستیک در کودکان عبارتند از:

  • بیماری های گوارشی. این بیماری ها شامل بیماری سلیاک، انتریت عفونی مزمن و فیستول های انتروانتریت هستند. آنمی پرنیشیوز نوعی آنمی مگالوبلاستیک است که زمانی که بدن ویتامین ب12 کافی جذب نمی کند ایجاد می شود. ماده ای به نام فاکتور داخلی به طور طبیعی در معده تولید می گردد؛ این ماده در جذب ویتامین ب12 به بدن کمک می کند. بیمار مبتلا به آنمی پرنیشیوز مقدار کافی از این ماده ندارد.
  • سوء جذب مادرزادی فولات. این مشکل یک مشکل ژنتیکی است که در آن نوزادان نمی توانند فولیک اسید را جذب کنند.
  • داروها. برخی داروها همانند داروهای ضد تشنج، در جذب فولیک اسید اختلال ایجاد می کنند.
  • رژیم غذایی. برخی رژیم های غذایی خاص موجب افت فولات یا ب12 می شوند؛ زیرا کودک مقدار کافی از این مواد مغذی دریافت نمی کند.

علائم آنمی مگالوبلاستیک در کودکان

رنگ پریدگی یا زردی پوست، ضربان قلب تند، تنگی نفس، کمبود انرژی و خستگی، ناراحتی معده، اسهال، تهوع، تولید گاز و یبوست، مشکل در راه رفتن، بی حسی یا مور مور شدن دست ها و پاها، زبان صاف و دردناک و ضعف عضلانی از علائم آنمی مگالوبلاستیک در کودکان هستند. این علائم ممکن است مشابه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشند. برای تشخیص، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

تشخیص آنمی مگالوبلاستیک در کودکان

پزشک از علائم کودک می پرسد و سابقه پزشکی او را بررسی می کند. او همچنین معاینه فیزیکی بر روی کودک انجام می دهد. تست های تشخیص آنمی مگالوبلاستیک در کودکان عبارتند از:

هموگلوبین و هماتوکریت. این تست اولین تست غربالگری آنمی در کودکان است. هموگلوبین و هماتوکریت مقدار هموگلوبین و گلبول های قرمز را در خون اندازه گیری می کنند.

شمارش سلول های خونی (CBC). آزمایش شمارش سلول های خونی تعداد گلبول های قرمز، گلبول های سفید، سلول های انعقادی (پلاکت ها) و برخی مواقع تعداد گلبول های قرمز جوان را در خون اندازه گیری می کند. این تست شامل هموگلوبین و هماتوکریت و جزئیات بیشتر در مورد گلبول های قرمز خون است.

اسمیر محیطی. نمونه خون کودک در زیر میکروسکوپ بررسی می شود و نرمال بودن یا نبودن سلول های خونی مشخص می گردد.

سایر آزمایش های خون. کودک ممکن است به تست بیلی روبین یا سایر تست های کبدی، تست خونی ویتامین ب12 و فولات و آزمایش آهن نیاز داشته باشد.

آسپیراسیون مغز استخوان، بیوپسی یا هر دو برای بررسی تعداد، اندازه و بلوغ گلبول های قرمز خون و سلول های غیر طبیعی انجام می گیرند. کودک ممکن است به تصویربرداری به کمک باریم یا سایر تصویربرداری ها از سیستم گوارش نیاز داشته باشد.

درمان آنمی مگالوبلاستیک در کودکان

درمان بسته به علائم کودک، سن و وضعیت سلامتی او انجام می گیرد. درمان آنمی مگالوبلاستیک در کودکان همچنین به شدت وضعیت بیمار بستگی دارد. اگر آنمی در اثر مشکلی در مجاری گوارشی ایجاد شده باشد، ابتدا این مشکل باید درمان شود. درمان در بیشتر موارد آنمی مگالوبلاستیک، مکمل ب12 یا فولیک اسید می باشد. مکمل ب12 در فرم تزریقی بهتر جذب می شود و مکمل فولیک اسید به صورت خوراکی مصرف می گردد. 

دکتر امیر حسین نوحی

دکتر امیر حسین نوحی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر امير حسين نوحي دارای فلوشیپ مراقبت های ویژه کودکان (PICU) از دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس بخش PICU بیمارستان امام علی (ع) می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر امیر حسین نوحی
برگرفته از: وبسایت https://www.stanfordchildrens.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه