علائم سرطان سینه بر اساس نوع آن متفاوت خواهند بود. در این مقاله نشانه های هشدار دهنده سرطان و علائم برخی از انواع سرطان سینه را مطالعه می کنیم.

دروانا:

شناخته شده ترین علامت سرطان سینه وجود توده یا غده در بافت سینه است. در حالی که بسیاری از خانمها بعد از یافتن توده در سینه خود به پزشک مراجعه میکنند، باید از سایر تغییرات در سینه یا نوک آن نیز آگاه باشند. انواع مختلف سرطان سینه علائم گوناگونی را سبب میگردند. برای مثال، کارسینوم داکتال تهاجمی که در مجاری شیری ایجاد میشود، ممکن است موجب یک توده سینه متمایز گردد که فرد قادر به حس کردن آن خواهد بود. کارسینوم لوبولار مهاجم که در غدد تولید کننده شیر ایجاد میگردند موجب افزایش ضخامت سینه ها می شود.

نشانه های هشدار دهنده سرطان سینه

علائم تومورهای سینه در افراد مختلف متفاوت است. برخی از نشانه های شایع و هشدار دهنده سرطان سینه عبارتند از:

  • تغییرات پوستی همچون تورم، قرمزی یا سایر تفاوت های قابل مشاهده در یک یا هر دو سینه
  • افزایش اندازه یا تغییر در شکل سینه ها
  • تغییراتی در ظاهر یک یا هر دو نوک سینه ها
  • ترشح خون
  • درد عمومی در هر بخشی از پستان
  • توده ها یا گره هایی که بر روی یا داخل پستان ها حس می شوند

تحریک یا خارش سینه ها، تغییر در رنگ سینه، افزایش اندازه یا تغییر شکل پستان در یک بازه زمانی کوتاه، تغییراتی در لمس (احساس سفتی، حساسیت به درد یا گرمی)، پوسته پوسته شدن نوک سینه، توده پستانی یا افزایش ضخامت آن و قرمزی یا ناهمواری پوست سینه از جمله علائم اختصاصی تر سرطان سینه تهاجمی هستند. فرد باید در نظر داشته باشد که شرایط خوش خیم نیز ممکن است موجب بروز این تغییرات گردند. برای مثال، تغییراتی در بافت پوستی پستان ممکن است در اثر شرایط پوستی چون اگزما ایجاد شده و تورم گره های لنفاوی نیز ممکن است در اثر عفونت در سینه یا بیماری غیر مرتبط دیگری ایجاد شوند. مراجعه به پزشک ارزیابی مناسبی برای تشخیص این که تغییر ایجاد شده نگران کننده است یا خیر، خواهد بود.

علائم سرطان سینه تهاجمی

وجود توده یا غده در سینه، تورم تمام یا بخشی از پستان حتی اگر توده ای احساس نشود، سوزش پوستی یا فرورفتگی در سطح آن، درد سینه یا نوک آن، فرورفتگی نوک پستان، قرمزی، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن پوست سینه یا نوک آن، ترشح خونی از نوک سینه و وجود توده یا تورم در گره های لنفاوی زیر بغل از علائم سرطان سینه تهاجمی هستند.

علائم کارسینوم داکتال

کارسینوم داکتال درجا اغلب علائمی را به دنبال ندارد. در موارد نادر، بیمار ممکن است توده را در سینه احساس کرده یا ترشحاتی از نوک سینه خود داشته باشد. با این حال، در بیشتر موارد کارسینوم داکتال درجا به عنوان نوعی سرطان سینه در ماموگرافی شناسایی می شود.

علائم سرطان سینه التهابی

بر خلاف سایر انواع سرطان پستان، سرطان پستان التهابی در موارد نادر موجب بروز توده می گردد و ممکن است در ماموگرافی ظاهر نشود. علائم سرطان سینه التهابی عبارتند از: خارش، تورم و قرمزی سینه که به لمس حساس است، سطح سینه ظاهری ناهموار مشابه پوست پرتقال پیدا می کند، سنگینی، سوزش یا درد در یک پستان، یک سینه بزرگ تر از سینه دیگر دیده می شود، فرورفتگی نوک سینه، توده ای در خودآزمایی پستان ها حس نمی گردد، تورم گره های لنفاوی زیر بغل یا بالای استخوان ترقوه و علائمی که بعد از یک دوره درمان با آنتی بیوتیک ها برطرف نمی شوند. سرطان سینه التهابی اغلب موجب تشکیل توده سینه مشخص نمی گردد بنابراین خودآزمایی پستان، معاینه بالینی پستان و یا حتی ماموگرافی ممکن است وجود این نوع سرطان سینه را مشخص نکنند. سونوگرافی نیز ممکن است در تشخیص سرطان سینه التهابی موفق عمل ننماید. با این حال، تغییرات ناشی از این سرطان در سطح پستان کاملا قابل مشاهده هستند. علائم سرطان سینه التهابی به سرعت ظاهر شده و بیماری به سرعت پیشروی می کند. پزشک باید سریعا از هر تغییر ناگهانی در بافت یا ظاهر سینه مطلع شود. در خانم های باردار یا شیرده، قرمزی، تورم، خارش و درد اغلب نشانه هایی از عفونت پستان همانند ماستیت هستند که با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. اگر فرد در دوران بارداری یا شیردهی نباشد و این علائم را تجربه کند، پزشک تست های لازم برای سرطان پستان التهابی را انجام می دهد.

دکتر روناک تمدن

دکتر روناک تمدن

جراح عمومی
دكتر روناك تمدن متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر روناک تمدن دارای گواهینامه دوره تکمیلی بیماری های پستان از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر روناک تمدن
برگرفته از: وبسایت https://www.cancercenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه