پروتز صورت و جراحی چانه از جمله روشهای زیبایی محسوب می شوند. جراحان پلاستیک از پروتز صورت و سایر تکنیک های جراحی چانه برای تقارن و تناسب بیشتر صورت افراد استفاده می کنند که این جراحی ها ممکن است به تنهایی و یا در کنار سایر روشهای زیبایی صورت مانند لیفت صورت، لیفت گردن و جراحی زیبایی بینی انجام شود.

دروانا:

پروتزهای صورت و جراحی چانه

در جراحی پروتز صورت، جراح پلاستیک از مواد جامد بی ضرر جهت افزایش سایز اجزای صورت استفاده می کند. نوع و اندازه دقیق پروتزهای صورت بر اساس ویژگی های صورت افراد، انتظارات آنان و تغییراتی که قرار است ایجاد شود، انتخاب می گردد. در جراحی چانه یا منتوپلاستی، جراح پلاستیک با افزایش سایز چانه، بریدن استخوان چانه و کاهش سایز چانه و یا جابجایی چانه به سمت جلو شکل چانه را تغییر می دهد.

انجام پروتز صورت و جراحی چانه برای چه افرادی مناسب است؟

پروتز صورت و جراحی چانه بر اساس مشخصه های فرد انتخاب می شود. افرادی که استخوان های صورت آن ها کامل شده (اواخر نوجوانی)، افرادی که از چانه کوچک، فک ضعیف یا نداشتن کانتور صورت رنج می برند، افراد سالمی که بیماری خاصی ندارند و انتظارات واقعی از پروتز صورت و جراحی چانه دارند می توانند کاندیدای مناسبی برای این روشهای زیبایی باشند.

آمادگی قبل از انجام پروتز صورت و جراحی چانه

آمادگی برای انجام پروتز صورت و جراحی چانه شامل موارد زیر است:

  • انجام آزمایشات مورد نیاز و معاینه پزشکی
  • مصرف برخی داروها یا تنظیم دوز داروهای مصرفی
  • ترک سیگار
  • پرهیز از مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی که خطر خونریزی را بیشتر می کنند

انواع جراحی پروتز صورت:

پروتز گونه

پروتز گونه از طریق برشی در داخل دهان یا در پلک پایین وارد می شوند. اگر روش زیبایی دیگری مانند لیفت صورت یا جراحی پلک به طور همزمان انجام شود، پروتزها از طریق برش های آن روش ها در جای خود قرار می گیرند. مدت انجام پروتز گونه معمولا یک ساعت است.

پروتز چانه

این روش شامل وارد کردن پروتز به داخل یک کیسه در جلوی استخوان فک است. برش در طول لب پایین در داخل دهان یا در زیر چانه ایجاد می شود. مدت انجام پروتز چانه معمولا نیم تا یک ساعت است.

ژنیوپلاستی

ژنیوپلاستی به عنوان روش جایگزین برای پروتز چانه و بدون نیاز به قرار دادن پروتز انجام می گیرد. استخوان چانه به کمک یک برش در داخل دهان بریده شده و چانه به سمت جلو یا در عرض حرکت می کند و به کمک صفحه فلزی کوچک و پیچ های ریز در جای خود قرار می گیرد.

افزایش حجم لب

این روش به کمک تزریق چربی، فیلر یا پیوند بافت انجام می گیرد. برای قرار دادن پروتز یا انجام پیوند، برش های کوچکی در گوشه های لب ایجاد می گردد. پروتز به کمک بخیه در جای خود قرار می گیرد.

پروتز فک پایین

در این روش پروتز از طریق برش هایی در داخل دهان یا در دو طرف لب پایین وارد می شود. جراحی پروتز فک به یک تا دو ساعت زمان نیاز دارد.

انواع جراحی چانه: چندین روش برای حفظ تقارن ناحیه چانه انجام می گیرند:

افزایش سایز چانه

در جراحی افزایش سایز چانه، پروتز مناسب از طریق برش کوچکی در داخل دهان یا زیر چانه در محل مشخص شده قرار می گیرد. همچنین با ایجاد برشی در داخل دهان بخشی از استخوان چانه به آرامی به سمت جلو حرکت داده و در جای خود محکم می شود. برای نگه داشتن ایمپلنت، چانه برای مدتی بسته می شود تا در محل جدید خود محکم گردد.

رفع غبغب

بدین منظور برشی کوچک در زیر چانه ایجاد شده و به کمک روش لیپوساکشن چربی و پوست اضافی این ناحیه برداشته می شود. ماهیچه هایی که اتصالاتی در این ناحیه ایجاد می کنند نیز بریده شده یا به کمک بخیه به هم متصل می شوند. رفع غبغب اغلب به همراه لیفت گردن یا لیفت چانه انجام می گیرد.

دکتر عباس پریسای
دكتر عباس پريساي متخصص جراحی عمومی دارای 18 سال سابقه تخصصی پزشکی، دکتر عباس پریسای عضو جامعه جراحان ایران و انجمن علمی جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر عباس پریسای
برگرفته از: وبسایت https://my.clevelandclinic.org
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه