لیفت باسن نوعی جراحی زیبایی می باشد که هدف آن رفع افتادگی باسن می باشد. در مقاله پیش رو به دلایل افتادگی باسن، اقدامات قبل از لیفت باسن، نحوه انجام لیفت باسن، نتایج لیفت باسن و عوارض احتمالی آن خواهیم پرداخت.

دروانا:

لیفت باسن نوعی جراحی زیبایی می باشد که هدف آن بهبود ظاهر باسن است. لیفت باسن معمولا به عنوان بخشی از لیپکتومی کمر یا لیفت بخش پایینی بدن انجام می شود و هدف آن مشخص کردن حد فاصل باسن، ران، کشاله ران و شکم می باشد. در طول انجام لیفت باسن پوست و چربی اضافی از باسن برداشته سپس پوست باقی مانده دوباره به هم متصل شده و ظاهری متناسب می یابد.

اگر باسن به دلایلی مانند کاهش وزن، افزایش سن و یا ژنتیک، ظاهری افتاده داشته باشد در آن صورت ممکن است لیفت باسن را به عنوان یک گزینه در نظر داشته باشید. لیفت باسن سبب می شود ظاهر بدن شما زیباتر گردد.

دلایل انجام لیفت باسن

با افزایش سن تغییرات پوستی سبب شل شدن پوست می گردد. علاوه بر سن، قرار گرفتن در معرض آفتاب، نوساناتی در وزن و فاکتورهای ژنتیکی سبب می شود الاستیسیته پوست از بین رود. به همین دلیل باسن و سایر بخش های بدن شروع به افتادن خواهد کرد.

 لیفت باسن معمولا همراه با سایر جراحی های زیبایی انجام می گردد. در موارد زیر لیفت باسن می تواند گزینه مناسبی باشد:

  • از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن بدن
  • اضافه وزن بیش از حد، به نحوی که رسیدن به وزن مطلوب با استفاده از فعالیت فیزیکی و تغییراتی در رژیم غذایی ممکن نباشد.
  • تمایل به بهبود ظاهر بدن
  • عدم انقباض پوست بعد از لیپوساکشن به دلایلی مانند الاستیسیته نامناسب. به خاطر داشته باشید لیفت باسن تغییری را در کیفیت پوست به دنبال نخواهد داشت. لیفت باسن برای همه مناسب نیست. در موارد زیر ممکن است انجام لیفت باسن گزینه مناسبی نباشد:
  • ابتلا به شرایطی مزمن مانند بیماری های قلبی یا دیابت
  • داشتن برنامه ای مبنی بر کاهش وزن شدید
  • شاخص توده بدنی بیش از 32
  • مصرف سیگار
  • ابتلا به شرایط روانی غیر پایدار

خطرات لیفت باسن

انجام لیفت باسن خطراتی را به دنبال خواهد داشت. از جمله خطرات لیفت باسن عبارت است از:

  • تجمع مایعات زیر پوست (سروما): قرار دادن لوله هایی بعد از لیفت باسن می تواند کاهش احتمال ایجاد سروما را به دنبال داشته باشد. پزشک بعد از جراحی با استفاده از سوزن و سرنگ اقدام به خروج مایعات خواهد کرد.
  • بهبود نامناسب زخم ها: زخم ناشی از برش در برخی نواحی بدن ممکن است به درستی بهبود نیابد. بنابراین در برخی موارد برای بهبود زخم ها استفاده از آنتی بیوتیک ضروری می باشد.
  • اسکار: اسکار ناشی از لیفت باسن ممکن است به طور دائم باقی بماند اما اسکار ناشی از لیفت باسن در نواحی ایجاد می گردد که کمتر قابل رویت می باشد.
  • تغییراتی در احساس پوست: در طول انجام لیفت باسن، موقعیت دهی جدید به بافت ممکن است بر عصب حسی آن نواحی تاثیر بگذارد. بعد از لیفت باسن ممکن است دچار احساس خواب رفتگی یا سوزن سوزن شدن شوید. بی حسی ناشی از لیفت باسن در طول ماه ها از بین خواهد رفت.
  • خونریزی و عفونت: لیفت باسن مانند هر جراحی دیگری خطراتی مانند خونریزی، عفونت و واکنش های حساسیتی به داروی بیهوشی را در پی خواهد داشت.

آمادگی برای انجام لیفت باسن

پیش از انجام لیفت باسن متخصص جراح زیبایی با شما صحبت خواهد کرد. در اولین ملاقات با متخصص جراح به منظور انجام لیفت باسن موارد زیر در نظر گرفته می شود:

  • بررسی سابقه پزشکی بیمار: آمادگی ارائه توضیح در مورد بیماری های زمینه ای و داروهای مصرفی خود به متخصص جراح را داشته باشید. ممکن است سوالاتی در مورد کاهش یا افزایش وزن، رژیم غذایی و برنامه احتمالی برای کاهش وزن پرسیده شود.
  • انجام معاینه فیزیکی: برای تعیین انتخاب های درمانی انجام آزمایش خون الزامی خواهد بود. پس از آن پوست، باسن و بخش تحتانی بدن شما معاینه می گردد. ممکن است در این مرحله عکسبرداری نیز انجام گردد.
  • درباره انتظارات خود صحبت کنید: بهتر است به متخصص خود توضیح دهید که چرا تصمیم به انجام لیفت باسن دارید. قبل از انجام لیفت باسن از مزایا و خطرات همچنین اسکارهای احتمالی آگاه شوید.

نکاتی که قبل از انجام لیفت باسن باید بدان توجه کنید عبارت است از:

  • قطع مصرف سیگار: سیگار کشیدن سبب کاهش جریان خون در پوست می شود و روند بهبود زخم ها را آهسته می سازد. سیگار کشیدن ریسک عوارضی مانند تاخیر در بهبود زخم، گسترش زخم و عفونت را به دنبال خواهد داشت. اگر به سیگار کشیدن عادت دارید پزشک شما را در قطع مصرف سیگار پیش از جراحی یاری خواهد داد.
  • اجتناب از مصرف برخی داروها: استفاده از داروهایی مانند آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی ممکن است احتمال بروز خونریزی را افزایش دهد.
  • حفظ وزن پایدار: قبل از انجام لیفت باسن بهتر است حداقل به مدت سه ماه وزن خود را در محدوده سالمی نگاه دارید. اگر دچار اضافه وزن شدیدی باشید پیش از انجام لیفت باسن به شما توصیه خواهد شد تا وزن متناسبی به دست آورید. از دست دادن وزن شدید بعد از انجام لیفت باسن سبب می شود نتایج حاصل از جراحی چندان مطلوب نباشد.
  • مصرف برخی داروها برای پیشگیری از عوارض: ممکن است لازم باشد به مدت کوتاهی قبل از انجام لیفت باسن از داروهای ضد انعقاد استفاده کنید تا از بروز لخته خونی اجتناب شود.

نحوه انجام لیفت باسن

لیفت باسن در بیمارستان یا مراکز مجهز به امکانات جراحی انجام خواهد شد. در طول انجام لیفت باسن شما بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد. لوله ای زیر مثانه شما قرار داده می شود تا به کمک آن ادرار جمع آوری شود. پاها در دستگاهی به نام چکمه های فشرده سازی متوالی قرار خواهد گرفت که هدف آن پیشگیری از بروز لخته بعد از لیفت باسن می باشد. در طول انجام لیفت باسن جراح پلاستیک برشی را به موازات بخش پایینی از یک باسن به سمت دیگر ایجاد می کند. پوست و چربی اضافی برداشته شده و باسن کشیده می شود. در طول انجام لیفت باسن از آنتی بیوتیک استفاده می شود تا احتمال بروز عفونت کاهش یابد. برای حفظ دمای بدن در محدوده نرمال نیز از دستگاه هایی مخصوص استفاده می شود. انجام لیفت باسن حدود دو تا سه ساعت به طول می انجامد.

بعد از انجام لیفت باسن برش ها با استفاده از بانداژی مناسب پوشانده می شود. ممکن است برای تخلیه مایعات لوله ای زیر زخم ها قرار داده شود. در روز اول بعد از انجام لیفت باسن به شما کمک می شود تا راه بروید، به این ترتیب از تشکیل لخته های خونی اجتناب می گردد. بعد از انجام لیفت باسن ممکن است درد داشته باشید بنابراین ممکن است از ضد دردهای وریدی استفاده شود. لوله هایی که برای تخلیه مایعات قرار داده می شود ممکن است به مدت یک تا سه هفته بعد از انجام لیفت باسن در محل باقی بماند. پزشک نحوه تخلیه و مراقبت از لوله را به شما خواهد آموخت. همچنین در مورد نحوه مراقبت از زخم ها نیز توسط تیم متخصص خود توجیه خواهید شد. ممکن است به مدت ده روز بعد از لیفت باسن به استفاده از آنتی بیوتیک و یا ترکیبات ضد انعقادی نیاز داشته باشید.

در ماههای اول بعد از لیفت باسن باید تدریجا میزان فعالیت های فیزیکی خود را افزایش دهید و در موقعیت هایی قرار نگیرید که سبب کشیده شدن و ایجاد احساس فشار بر برش ها شود.

نتایج حاصل از لیفت باسن

با برداشت پوست و چربی اضافی در باسن ظاهر باسن بهبود می یابد. نتایج حاصل از لیفت باسن معمولا به مدت طولانی برقرار خواهد بود. به خاطر داشته باشید برای حفظ نتایج حاصل از لیفت باسن بهتر است وزن خود را در محدوده ثابتی نگاه دارید.

دکتر عباس پریسای
دكتر عباس پريساي متخصص جراحی عمومی دارای 18 سال سابقه تخصصی پزشکی، دکتر عباس پریسای عضو جامعه جراحان ایران و انجمن علمی جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر عباس پریسای
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه