تست های دوران بارداری به دلایل مختلف انجام می گیرند که در ادامه مهم ترین آن ها بررسی می شود.

دروانا: 

تست های دوران بارداری

در دوران بارداری، تست هایی به منظور بررسی وضعیت سلامت مادر و جنین انجام می گیرند. در ملاقات اول، پزشک تست هایی را برای بررسی گروه خونی و فاکتور RH مادر، آنمی، عفونت هایی چون توکسوپلاموز و عفونت های مقاربتی شامل هپاتیت ب، سیفلیس، کلامیدیا و اچ آی وی و نشانه های ایمنی در برابر سرخجه و آبله مرغان توصیه می کند. برخی تست های دوران بارداری در واقع غربالگری محسوب می شوند؛ این تستها خطرات یا نشانه های مشکلات احتمالی را در مادر یا جنین شناسایی میکنند. بر اساس نتایج تستهای غربالگری، پزشک تست های تشخیصی را توصیه میکند. این تستها وجود مشکلاتی در مادر یا جنین را تایید یا رد می کنند.

1.غربالگری سه ماهه اول

تست غربالگری در هفته 11 تا 14 بارداری انجام می شود و خطر اختلالات کروموزومی (سندرم داون و تریزومی 18) و نقایص قلبی را بررسی می کند. این تست چند قلویی را نیز مشخص می کند. بر اساس نتایج این غربالگری، پزشک انجام سایر تست ها برای تشخیص اختلالات دیگر را توصیه می نماید. غربالگری سه ماهه اول شامل آزمایش خون و تست سونوگرافی است. آزمایش خون سطح برخی مواد را در خون مادر اندازه می گیرد و سونوگرافی ضخامت پشت گردن جنین را می سنجد. این اطلاعات در کنار سن مادر، به پزشک کمک می کند که خطراتی که ممکن است برای جنین رخ دهند را مشخص کند.

2. غربالگری سرم مادر (تست یا غربالگری سه گانه)

این تست غربالگری در هفته 15 تا 20 بارداری انجام می شود و خطر اختلالات کروموزومی (سندرم داون یا تریزومی 18) و نقایص لوله عصبی (اسپینا بیفیدا) را شناسایی می کند. براساس نتایج این تست، پزشک انجام تست های دیگر برای تشخیص اختلالات را توصیه می کند. در این غربالگری، سطح برخی مواد در نمونه خود مادر اندازه گیری می شود.

3. نمونه برداری از پرزهای کوریونی

این تست در هفته 10 تا 13 بارداری انجام می گیرد و نقایص مادرزادی چون اختلالات کروموزومی (سندرم داون) و اختلالات ژنتیکی (سیستیک فیبروز) را شناسایی می کند. نمونه برداری از پرزهای کوریونی به زوج هایی که در معرض خطر اختلالات ژنتیکی هستند توصیه می شود. در این روش، به کمک یک سرنگ نمونه ای از سلول های جفت تهیه می شود.

4. آمنیوسنتز

این تست وجود نقایص مادرزادی همانند سندرم داون، سیستیک فیبروز و اسپینا بیفیدا را مشخص می کند و بین هفته 14 تا 20 بارداری انجام می شود. آمنیوسنتز به زوج هایی که در خطر اختلالات ژنتیکی قرار دارند توصیه می شود. در این تست، به کمک یک سوزن نازک مقداری از مایع آمنیوتیک و سلول های کیسه آب بیرون کشیده می شوند و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند.

5. تست چالش گلوکز

این غربالگری در هفته 26 تا 28 بارداری انجام می شود و خطر دیابت بارداری را در مادر مشخص می کند. براساس نتایج این تست، پزشک انجام تست تحمل گلوکز را توصیه می کند. برای این تست، خانم باردار ابتدا یک نوشیدنی قندی مخصوص می نوشد و یک ساعت بعد آزمایش خون به منظور اندازه گیری سطح قند خون انجام می شود.

6. تست بدون استرس

این تست بعد از هفته 28 بارداری و برای بررسی سلامتی جنین انجام می گیرد. این تست نشانه های شرایطی چون عدم اکسیژن رسانی کافی به جنین را شناسایی کند. در این روش، یک کمربند دور شکم مادر قرار می گیرد و ضربان قلب جنین را در پاسخ به حرکات ایجاد شده توسط (خود کمربند) اندازه گیری می کند.

7. مشخصات بیوفیزیکال

این تست در سه ماهه سوم بارداری انجام می گیرد و وضعیت سلامتی جنین را بررسی می شود. تست مشخصات بیوفیزیکال در واقع یک سونوگرافی است که تنفس، حرکت، تون عضلانی، ضربان قلب و مقدار مایع آمنیوتیک را بررسی می کند.

8. عفونت استرپتوکوکوس گروه ب

این تست در هفته 36 تا 37 بارداری برای بررسی وجود باکتری هایی که موجب پنومونی یا عفونت خطرناک در جنین می شوند، انجام می گیرد. در این تست، به کمک یک سواب سلول هایی از واژن و رکتوم مادر گرفته می شود.

دکتر نرگس خوانساری

دکتر نرگس خوانساری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر نرگس خوانساری متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، دكتر نرگس خوانساري فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند و خدمات ویژه ای را در زمینه بیماری های زنان به بانوان ارائه می دهند.
 
تایید شده: توسط دکتر نرگس خوانساری
برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه