درمان خونریزی بعد از یائسگی وابسته به علت خونریزی می باشد. در این مقاله مروری بر گزینه های درمان خونریزی بعد از یائسگی خواهیم داشت.

دروانا: 

یائسگی معمولا در سنین بالای 45 سالگی روی می دهد. در دوران یائسگی دیگر فرد دچار خونریزی قاعدگی نخواهد شد. در این دوران هرگونه خونریزی واژینال غیر نرمال در نظر گرفته می شود و باید هر چه سریع تر توسط متخصص زنان مورد ارزیابی قرار گیرد. به منظور درمان خونریزی بعد از یائسگی ابتدا باید اقدامات تشخیصی مناسب انجام شود. اقدامات تشخیصی برای درمان خونریزی بعد از یائسگی عبارت است از:

  • انجام معاینه لگن و واژن
  • پاپ اسمیر
  • سونوگرافی ترانس واژینال: در این روش دستگاهی کوچک در واژن قرار می گیرد سپس با استفاده از امواج صوتی ارسال شده ارگان های داخل لگن معاینه می گردد. اندازه گیری ضخامت اندومتر برای تصمیم گیری لازم می باشد.
  • انجام روش تشخیصی هیستروسکوپی که در آن داخل واژن و رحم با استفاده از دوربینی شبیه به تلسکوپ معاینه می شود. در این روش دستگاه هیستروسکوپ از طریق واژن وارد بدن شده و سپس ساختار رحم و دهانه رحم به لحاظ وجود برخی مشکلات ارزیابی می شود. ممکن است به هنگام انجام هیستروسکوپی نمونه برداری از بافت رحم نیز انجام شود.

متداول ترین عللی که در توضیح خونریزی بعد از یائسگی تعریف می شود عبارت است از:

  • التهاب و نازک شدن دیواره واژن (آتروفی واژن) و یا آتروفی آندومتر که در نتیجه کاهش مقدار استروژن ایجاد می شود.
  • پولیپ دهانه رحم و یا رحم که توده های غیر سرطانی هستند.
  • هایپرپلازی آندومتر یا ضخیم شدن دیواره رحم که در نتیجه هورمون درمانی، افزایش استروژن و اضافه وزن ایجاد می شود و ممکن است به سرطان رحم منتج شود.

گزینه هایی برای درمان خونریزی بعد از یائسگی

درمان خونریزی بعد از یائسگی به علت خونریزی بستگی دارد. بر این اساس گزینه های درمان خونریزی بعد از یائسگی عبارت است از:

  • درمان خونریزی بعد از یائسگی ناشی از پولیپ دهانه رحم: پولیپ ها معمولا توسط متخصص جراح زنان و طی جراحی خارج می شوند.
  • درمان خونریزی بعد از یائسگی ناشی از آتروفی آندومتر: این شرایط معمولا نیازی به درمان ندارد اما می توان در صورت لزوم از کرم یا پساری حاوی استروژن استفاده کرد.
  • درمان خونریزی بعد از یائسگی ناشی از هایپرپلازی آندومتر: بسته به نوع هایپرپلازی ممکن است استفاده از قرص ها یا دستگاه های درون رحمی حاوی هورمون و یا انجام هیسترکتومی توصیه شود. (هیسترکتومی یک روش جراحی برای درمان خونریزی غیرطبیعی می باشد که در آن رحم خارج می گردد.)
  • درمان خونریزی بعد از یائسگی ناشی از عوارض هورمون درمانی: در این شرایط برای درمان خونریزی بعد از یائسگی تغییر یا توقف هورمون درمانی توصیه می گردد.

درمان خونریزی بعد از یائسگی ناشی از سرطان رحم: در این شرایط برای درمان خونریزی بعد از یائسگی هیسترکتومی توتال توصیه می شود. 

یائسگی به معنی قطع دائمی قاعدگی می باشد و به طور میانگین در سن 51 سالگی روی می دهد. یائسگی قبل از سن 40 سالگی به عنوان یائسگی زودرس تعریف می گردد و در حدود %1 از زنان رخ می دهد.

علل اصلی خونریزی پس از یائسگی عبارتند از:

  1. هورمون درمانی (استفاده از استروژن) %30
  2. آتروفی اندومتر و واژن %30
  3. سرطان اندومتر (رحم) %15
  4. پولیپ اندومتر یا سرویکس %10
  5. هایپرپلازی اندومتر %5
  6. سایر علل %10
دکتر مریم غلام پور قوام آبادی

دکتر مریم غلام پور قوام آبادی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مريم غلام پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای بورد تخصصی زنان و زایمان و سابقه ریاست بیمارستان شهدای لردگان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم غلام پور قوام آبادی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه