پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر مریم سلیم نژاد جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در رابطه با سندروم پیش از قاعدگی

دکتر مریم سلیم نژاد

دکتر مریم سلیم نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مریم سلیم نژاد، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی، دارای دانشنامه تخصصی زنان و زایمان و عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند. همچنین خانم دکتر سلیم نژاد دارای مدرک تکمیلی دوره هیستروسکوپی تشخیصی و درمانی و دوره کولپوسکوپی هستند.
 

پرسش سایت دُروانا:

  1. عوارض جانبی داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی که برای درمان سندرم پیش از قاعدگی استفاده می شود، چیست؟
  2. روش های دیگر درمان سندرم پیش از قاعدگی چیست؟
  3. عوارض جانبی استفاده طولانی مدت از داروی ضد افسردگی پاروکسیتین برای درمان سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

پاسخ دکتر مریم سلیم نژاد:

عوارض جانبی داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی که برای درمان سندرم پیش از قاعدگی استفاده می شود، چیست؟

برای درمان سندرم پیش از قاعدگی یا PMS استفاده از داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی (مهارکننده بازجذب سروتونین) نیز می تواند عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد

  • بی خوابی
  • راش های پوستی
  • سردرد
  • درد مفصل یا عضله
  • درد معده
  • تهوع و یا اسهال

همچنین دکتر سلیم نژاد عنوان کردند که این دسته از داروها ممکن است در عملکرد جنسی شما اختلال ایجاد کنند که این اختلالات شامل عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم و کاهش میل جنسی می باشد، که این اختلالات قابل توجه ترین عارضه در این نوع درمان است، و به زنان باید متذکر شد که قبل از شروع درمان این عارضه را مد نظر قرار دهند.

همانند خیلی از داروها این دسته از داروها نیز می تواند با برخی داروهای دیگر تداخل داشته باشد. افزایش ریسک خونریزی در افرادی که از داروهای رقیق کننده خونی مانند آسپرین استفاده می کنند هم چنین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و یا ضد انعقادهایی مانند وارفارین وجود دارد.

به ندرت پیش می آید افرادی که از این داروها استفاده می کنند دچار شرایطی به نام سندرم سروتونین شوند. علائم این سندرم عبارت است از تب، افزایش ضربان قلب، اتساع مردمک، اضطراب، سردرگمی و بنده تا به حال چنین سندرمی را مشاهده نکرده ام اما عوارض آن بسیار جدی است.

در نهایت تحقیقات نشان داده است که در کودکان، نوجوانان و افراد جوان بالغ مصرف این داروها می تواند افکار مربوط به خودکشی را افزایش دهد.

روش های دیگر درمان سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

دکتر سلیم نژاد معتقدند که در صورتیکه بیمار مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی دارای علائم خفیف بیماری باشد و شواهدی مبنی بر اختلال در عملکرد اجتماعی ایشان وجود نداشته باشد به بیمار توصیه می شود که ورزش های هوازی انجام دهد، ولی در صورتیکه علائم درد شکم و احتباس مایع در بیمار شدید باشد یک دوره اسیدتیو لاکتون توصیه می شود. و در صورت نیاز به استفاده از روش های ضد بارداری جهت درمان سندرم پیش از قاعدگی، گزینه منطقی درمان با داروهای ضدبارداری خوراکی است.

عوارض جانبی استفاده طولانی مدت از داروی ضد افسردگی پاروکسیتین برای درمان سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

عوارض جانبی شایع در استفاده از داروهای ضد افسردگی یا SSRI ها تهوع، لرزش و سردرد می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه