ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که برای تقویت استخوان چه بخوریم؟ آیا مصرف ویتامین تقویت استخوان ضروری است؟ برای درمان پوکی استخوان چه بخوریم؟ غذاهای مضر برای پوکی استخوان چیست؟ برای یافتن پاسخ پرسش های زیر می توانید مقاله زیر را دنبال کنید.

دروانا: 

 سلامت استخوان ها

باید به خاطر داشته باشید محافظت از سلامت استخوان ها بسیار ساده می باشد. با انجام برخی اقدامات ساده در دوران بلوغ می توایند مانع از تحلیل استخوان ها شده و یا روند تحلیل استخوان ها را کاهش دهید.

غذاهای مفید برای سلامت استخوان

  • مصرف کافی کلسیم در رژیم غذایی: ممکن است این سوال به ذهن برسد که برای تقویت استخوان چه بخوریم؟ برای پاسخ به این سوال باید به مقدار مصرف کلسیم توجه داشته باشید. افراد بالغ، افرادی که در بازه سنی 19 تا 50 سال قرار دارند، همچنین مردان 51 تا 70 ساله به مصرف روزانه 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. مقدار کلسیم توصیه شده در خانم های بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال حدود 1200 میلی گرم در روز می باشد. منابع مناسب کلسیم عبارت است از محصولات لبنی، بادام، کلم بروکلی، سالمون، ساردین و محصولات مشتق شده از سویا مانند توفو. اگر شما کلسیم کافی از منابع غذایی به دست نمی آورید می توانید از مکمل های کلسیمی که پزشک برای شما نسخه می کند برای تقویت استخوان استفاده کنید. بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف ویتامین تقویت استخوان ضروری است؟ باید گفت در صورت مشورت با پزشک می توان استفاد از مکمل های کلسیمی را در نظر داشت.
  • توجه کافی به مصرف ویتامین دی: بدن شما برای جذب کلسیم به مقدار مناسبی از ویتامین دی نیاز خواهد داشت. در افراد بالغ 19 تا 70 ساله مصرف روزانه 600 واحد ویتامین دی توصیه می گردد. در افراد بالغ بالای 71 سال این مقدار ممکن است به 800 واحد در روز نیز برسد. روغن ماهی هایی مانند ماهی تون و سادرین، زرده تخم مرغ و محصولات غنی شده با ویتامین دی می تواند به عنوان منابع مناسب حاوی ویتامین دی در نظر گرفته شود. اگر در مورد مصرف مقدار کافی ویتامین دی نگرانی دارید می توانید در مورد مصرف مکمل های ویتامین دی با پزشک خود مشورت کنید.
  • فعالیت فیزیکی را در برنامه روتین زندگی خود بگنجانید: ارتباط بین ورزش و سلامت استخوان ها بسیار اهمیت دارد. انجام برخی ورزش های ساده مانند پیاده روی، آهسته دویدن و یا تنیس می تواند به ایجاد استخوان هایی قوی و کاهش سرعت تحلیل استخوان ها بیانجامد.
  • اجتناب از مصرف سیگار و الکل: برای حفظ سلامت استخوان ها سیگار نکشید همچنین از مصرف الکل نیز اجتناب کنید؛ زیرا مصرف الکل در جذب کلسیم اختلالاتی ایجاد می کند و به این ترتیب به تحلیل استخوان ها می انجامد.
  • با پزشک مشورت کنید: اگر در مورد سلامت استخوان ها نگرانی دارید و یا احتمال می دهید که فاکتورهای خطر بیماری پوکی استخوان را دارید می توانید با پزشک خود مشورت کنید. در پاسخ به این سوال که چه مواد غذایی برای پوکی استخوان مناسب است؟ باید توجه داشته باشید خوراکی های مفید در درمان پوکی استخوان منابع غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی می باشد. از طرفی در پاسخ به این پرسش که غذاهای مضر برای پوکی استخوان چیست؟ باید بدانید که حفظ وزن در محدوده نرمال به سلامت استخوان ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند. از این رو غذاهایی که موجب به اضافه وزن شما می گردند می توانند به عنوان غذاهای مضر برای پوکی استخوان در نظر گرفته شود. این پرسش نیز باقی خواهد ماند که آیا پوکی استخوان قابل درمان است؟ در یافتن پاسخ دقیق این سوال، پزشک شما را یاری خواهد داد. اما باید بدانید گام اول انجام تست سنجش تراکم استخوان می باشد. بر اساس نتیجه این تست پزشک می تواند سرعت تحلیل استخوان ها را در شما برآورد کند. علاوه بر این وجود سایر فاکتورهای خطر در شما ارزیابی خواهد شد و بر اساس نتایج به دست آمده ممکن است داروهایی برای شما تجویز گردد که روند تحلیل استخوان ها را در شما کاهش دهد.
دکتر ملیحه قدس روحانی

دکتر ملیحه قدس روحانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مليحه قدس روحاني دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی و بیش از 15 سال سابقه فعالیت پزشکی در این حوزه می باشند. خانم دکتر روحانی مصاحبه های تخصصی در حوزه سلامت و بهداشت زنان در رادیو البرز دارند.
 
تایید شده: توسط دکتر ملیحه قدس روحانی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه