بیوپسی اندومتر نمونه برداری بافتی از اندومتر پوشاننده داخل رحم است که به منظور یافتن علت انواع خونریزی های غیر طبیعی رحم انجام می گیرد. در این مقاله با روش انجام، خطرات، دوره ریکاوری و نتایج حاصل از بیوپسی اندومتر آشنا می شویم. 

دروانا: 

بیوپسی اندومتر روشی برای بررسی مشکلات موجود در رحم است. بیوپسی اندومتر تنها در چند دقیقه و اغلب در مطب پزشک انجام می گیرد؛ این روش یک نمونه برداری ایمن است. اگر تست پاپ اسمیر نشان دهنده وجود سلول های پیش سرطانی در رحم باشد، پزشک انجام بیوپسی اندومتر را توصیه می کند. در صورت وجود علائمی چون قاعدگی های سنگین یا طولانی، قاعدگی های نامنظم، عدم بروز خونریزی قاعدگی، خونریزی بعد از یائسگی، خونریزی بعد از مصرف داروهای سرطان سینه مانند تاموکسیفن و افزایش ضخامت پوشش رحمی نیز بیوپسی اندومتر انجام می گیرد. این نمونه برداری اثری بر رفع این علائم ندارد اما پزشک را در تشخیص ناهنجاری موجود یاری می کند.

روش انجام بیوپسی اندومتر

در بیشتر موارد، این نمونه برداری در مطب پزشک انجام می شود. بیوپسی اندومتر نیازی به بی حسی ندارد اما پزشک ممکن است مصرف داروهای ضد درد را 30 دقیقه قبل از مراجعه توصیه کند. این بیوپسی معمولا به 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز دارد. برای انجام آن، بیمار بر روی تخت معاینه قرار می گیرد و پاهای خود را بر روی رکاب ها قرار می دهد (همانند وضعیتی که برای تست پاپ اسمیر مورد نیاز است). پزشک وسیله ای به نام اسپکولوم را وارد واژن می کند تا آن را باز نگه دارد. بعد از تمیز کردن دهانه رحم، او ناحیه مورد نظر را بی حس می کند؛ این کار به کمک اسپری مخصوص یا تزریق دارو انجام می گیرد. سپس پزشک با استفاده از یک وسیله باریک و منعطف به آرامی نمونه ای از بافت اندومتر رحم را با مکش بیرون می کشد. حال نمونه برای بررسی در زیر میکروسکوپ و انجام آزمایشات لازم برای تشخیص سلول های غیر عادی همانند سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

خطرات بیوپسی اندومتر

با این که این روش نمونه برداری روشی ایمن است، احتمال بروز خونریزی و عفونت به دنبال آن وجود دارد. در موارد نادر، ابزاری که برای نمونه برداری مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است به دیواره رحم آسیب برساند. فرد باید قبل از بیوپسی اندومتر پزشک را از بارداری خود آگاه سازد؛ نمونه برداری ممکن است عاملی برای سقط جنین باشد.

بعد از بیوپسی اندومتر

احتمال اندکی لکه بینی بعد از بیوپسی اندومتر وجود دارد. فرد ممکن است دچار کرامپ و درد شود. برای کنترل این مشکلات، پزشک داروهای ضد درد را تجویز می کند. برخی از این داروها همچون آسپیرین ممکن است خونریزی را افزایش دهند. فرد زمانی که احساس بهتری دارد می تواند به فعالیتهای روزانه خود ادامه دهد اما تا زمانی که خونریزی بعد از بیوپسی اندومتر متوقف گردد، باید از تماس جنسی بپرهیزد.

نتایج بیوپسی اندومتر

خونریزی غیر عادی ممکن است در اثر پولیپ ها و فیبروئیدها (توده های کوچک یا بزرگ در رحم)، عفونت در رحم همانند اندومتریت، سرطان اندومتر یا مشکل تیروئیدی ایجاد شود. پزشک بر اساس نتایج به دست آمده در بیوپسی اندومتر، لزوم دریافت درمان را تعیین می کند. در مواردی ممکن است نتایج این روش نمونه برداری کمک کننده نباشد؛ بدین معنی که وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی در رحم مشخص نشده باشد. در این صورت برای تشخیص دقیق تر، فرد تحت یک روش پزشکی به نام اتساع و کورتاژ قرار می گیرد. در این روش، نمونه بزرگ تری از بافت پوشاننده رحم برداشته می شود تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد. 

در مواردی که وجود توده های سرطانی یا پیش سرطانی در بیوپسی اندومتر تشخیص داده نمی شود، پزشک تست های دیگر را برای کسب اطلاعات بیشتر و تشخیص دقیق تر انجام می دهد.

دکتر اکرم رحیمی

دکتر اکرم رحیمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر اكرم رحيمي، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند. همچنین دکتر رحیمی موفق به چاپ مقاله ای تحقیقاتی در یکی از ژورنال های معتبر دنیا شده اند.
 
تایید شده: توسط دکتر اکرم رحیمی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه