پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر ساره پوررستمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در رابطه با غذاها و خوراکی های مضر در دوران بارداری

دکتر ساره پوررستمی

دکتر ساره پوررستمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر ساره پور رستمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دارای بیش از 20 سال سابقه طبابت و فعالیت در حوزه سلامت و بهداشت زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 

پرسش سایت دُروانا:

  • چه خوراکی هایی و غذاهایی در دوران بارداری مضر هستند؟

پاسخ دکتر ساره پوررستمی:

دکتر ساره پوررستمی معتقد هستند که خانم های بارداری باید از مصرف غذاهای زیر در طول دوران بارداری اجتناب کنند زیرا این غذا ها و خوراکی ها برای مادر و جنین مضر می باشند:

الکل: الکل از جمله نوشیدنیهای مضر در دوران بارداری است و خانم های بارداری باید از مصرف الکل در دوران بارداری پرهیز نمایند. الکل می تواند ریسک سقط را افزایش دهد. علاوه بر این الکل می تواند برای فرزندتان نیز مشکلاتی اعم از اختلال در یادگیری را در پی داشته باشد.

کافئین: مشخص نیست مصرف چه مقدار کافئین برای بارداری بی خطر است. بنابراین باید برای جلوگیری از مضرات احتمالی، مصرف کافئین را در دوران بارداری محدود کنید. کافئین اغلب در قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات یافت می شود

غذاهای حاوی جیوه: جیوه به طور طبیعی در ماهی ها یافت می شود و ماهی های حاوی جیوه جزو غذاهای مضر در دوران بارداری هستند و برخی انواع ماهی ها مقدار جیوه بیشتری را جذب می کند به نحوی که این مقدار جیوه می تواند برای جنین مضر و خطرناک باشد. در دوران بارداری تنها باید ماهی هایی استفاده کنید که درصد جیوه در آن ها پایین است. ماهی را به طور هفتگی مصرف کنید. مصرف حدود 300 گرم ماهی هایی که درصد جیوه پایینی دارند در طول هفته کافی می باشد. سالمون و ماهی تون از جمله ماهی هایی است که درصد جیوه پایینی دارند.

غذاهای خام و نپخته: شما نباید در دوران بارداری ماهی، تخم مرغ، صدف، گوشت و یا میگوی خام یا نیم پز استفاده کنید.

غذاهای پاستوریزه نشده: غذاهای پاستوریزه نشده فرایند مربوط به تخریب باکتری ها را طی نکرده است. از این رو مصرف شیر، آبمیوه و یا پنیرهای غیر پاستوریزه در این دوران می تواند مضر و خطرناک باشد.

نمک: در دوران بارداری از مصرف غذاهای شور و پر نمک پرهیز نمایید.

غذاهای کنسروی: در دوران بارداری از مصرف غذاهای کنسروی بدلیل نیترات موجود در این غذاها پرهیز نمایید همچنین سوسیس و کالباس نیز جزو غذاهای مضر دوران بارداری هستند.

نوشابه های گازدار: نوشابه های گازدار نیز از جمله خوراکیهای مضری هستند که خانم های باردار باید مصرف آن ها را در دوران بارداری محدود نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت های دوران بارداری به مطالب زیر مراجعه نمایید:

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه