پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر سکینه قربانی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در رابطه با فشار خون در بارداری

دکتر سکینه قربانی

دکتر سکینه قربانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سکینه قربانی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی هستند که بیش از 13 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، همچنین ایشان خدمات پیکیر تراشی، لاغری موضعی با دستگاه اولترا زد (Ultra z) و دستگاه نمسیس (Nemesis) را ارائه می دهند.
 

پرسش سایت دُروانا:

  1. فشار خون در بارداری باید چند باشد؟
  2. علت بالا رفتن فشار خون در دوران بارداری چیست؟

پاسخ دکتر سکینه قربانی:

فشار خون بالا زمانی تعریف می شود که خون با فشاری بیش از حد نرمال در شریان ها حرکت می کند. فشار خون بالا می تواند به قلب و عروق شما آسیب برساند. هم چنین شما را در خطر سکته، حملات قلبی و مشکلات کلیوی قرار می دهد. فشار خون بالا بدون درمان و مراقبت کنترل نخواهد شد.

فشار خون در بارداری باید چند باشد

اینکه فشار خون در بارداری باید چند باشد سوال بسیاری از زنان باردار می باشد، خانم های باردار باید به این نکته دقت کنند که به هنگام گرفتن فشار خون دو عدد خوانده می شود عدد اول فشار خون سیستولیک را نشان می دهد و عدد دوم فشار خون دیاستولیک را نشان می دهد. در دوران بارداری اگر عدد اول فشار خون بیش از 140 میلی متر جیوه باشد و یا 30 میلی متر جیوه از آخرین باری که فشار خون اندازه گیری شده بیشتر باشد، فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. از طرفی اگر عدد دوم فشار خون بیش از 90 میلی متر جیوه بوده و یا 15 میلی متر جیوه از اخرین باری که فشار خون اندازه گیری شده بیشتر باشد، فشار خون بالا در نظر گرفته می شود.

علت بالا رفتن فشار خون در دوران بارداری چیست؟

علت افزایش فشار خون در دوران بارداری ناشناخته است. اما برخی علل احتمالی که برای بالا رفتن فشار خون در بارداری تعریف می شود عبارت است از:

  • رژیم غذایی: شما ممکن است در رژیم غذایی تان مقدار زینک، کلسیم، پروتئین و یا کالری بیش از حد معمول به دست آورید که میزان بیش حد این مواد غذایی باعث بالا رفتن فشار خون در بارداری می شود.
  • ژنتیک: فشار خون بالا در دوران باداری ممکن است دلیل وراثتی داشته باشد و در مادر و یا مادربزرگ شما نیز ممکن است وجود داشته باشد.
  • سیستم ایمنی: سیستم ایمنی بخشی از بدن شما است که شما را علیه عفونت ها محافظت می کند. بارداری ممکن است سبب شود سیستم ایمنی بدن تان به خوبی عمل نکند و باعث بالا رفتن فشار خون شما در بارداری شود.
  • جفت: جفت بافتی است که شما را به فرزند تان پیوند می دهد و وظیفه اش تغذیه فرزند در حال رشد و دور کردن مواد زائد از او می باشد که ممکن است به درستی عمل نکند و باعث افزایش فشار خون در بارداری شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت های دوران بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه