زگیل های تناسلی می توانند در ولو، دیواره های واژن، ناحیه بین اندام تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و سرویکس رشد کند و همچنین از طریق رابطه جنسی دهانی نیز قابل انتقال می باشند، زگیل تناسلی ممکن است باعث سرطان سرویکس در زنان شود و همچنین مشکلاتی را در طول بارداری و زایمان ایجاد نماید، راه های درمانی مختلفی برای درمان زگیل تناسلی در زنان وجود دارد از جمله درمان های دارویی و جراحی که متناسب با شرایط بیمار، پزشک راه مناسبی را برای درمان انتخاب خواهد کرد.

دروانا:

زگیل تناسلی در زنان می توانند در ولو، دیواره های واژن، ناحیه بین اندام تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و سرویکس رشد کند. زگیل های تناسلی هم چنین می تواند در دهان و گلوی فردی که سکس دهانی با فرد آلوده دارد نیز اتفاق بیفتد.

علائم زگیل تناسلی در زنان

علائم زگیل تناسلی عبارت است از:

  • تورم های خاکستری یا گوشتی در نواحی ژنیتال
  • چندین زگیل در کنار هم به نحوی که شکلی شبیه به گل کلم ایجاد می شود
  • خارش یا احساس ناراحتی در ناحیه ژنیتال
  • خونریزی به هنگام نزدیکی

زگیل های تناسلی ممکن است کوچک و تخت باشند به نحوی که با چشم غیر مسلح قابل رویت نباشند. اما برخی اوقات ممکن است زگیل تناسلی به نحوی زیاد شوند که دسته های بزرگی را تشکیل دهند.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما و یا شریک جنسی تان دچار برجستگی و یا زگیل هایی در ناحیه تناسلی شدید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری مقاربتی جنسی به مطلب زیر مراجعه نمایید:

علت زگیل ناحیه تناسلی چیست؟

علت زگیل ناحیه تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی است، ویروس پاپیلومای انسانی می تواند سبب بروز زگیل تناسلی شود. HPV بیش از 100 نوع دارد که بیش از 40 نوع آن دستگاه تناسلی را درگیر می کند، که می تواند بر ناحیه تناسلی تاثیر بگذارد. ویروس پاپیلومای انسانی ژنیتال از طریق تماس جنسی منتشر می شود. در اغلب موارد سیستم ایمنی بدن ویروس پاپیلومای انسانی ژنیتال را از بین می برد و شما هرگز دچار علائم عفونی نخواهید شد.

فاکتورهای خطر زگیل های تناسلی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا برآورد می کند که تقریبا همه افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند در طول زندگی خود حداقل به یک نوع از ویروس پاپیلومای انسانی دچار می شوند. فاکتورهایی که می تواند ریسک آلوده شدن را افزایش دهد عبارت است از:

  • داشتن نزدیکی محافظت نشده با چندین شریک جنسی
  • ابتلا به سایر عفونت های مقاربتی
  • داشتن نزدیکی با شریک جنسی که از سابقه جنسی او اطلاعی ندارید
  • فعال بودن به لحاظ جنسی در سنین جوانی

عوارض زگیل تناسلی در زنان

عوارض زگیل تناسلی عبارت است از:

  • سرطان: سرطان سرویکس ارتباط نزدیکی با عفونت پاپیلومای انسانی ژنیتال دارد. برخی انواع این ویروس می تواند منجر به سرطان ولو، سرطان مقعد شود. احتمال بروز سرطان دهان و گلو نیز وجود دارد. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی همیشه منجر به سرطان نمی شود، اما انجام پاپ اسمیر منظم برای خانم ها بسیار اهمیت دارد، مخصوصا اگر فردی در خطر ابتلا به یکی از انواع این ویروس باشد.
  • مشکلاتی در طول بارداری: زگیل تناسلی در بارداری می تواند منجر به بروز برخی عوارض شود. زگیل تناسلی ممکن است متورم شده و ادرار کردن را دشوار سازد. زگیل ها در دیواره واژن ممکن است توانایی کشش بافت واژن در طول زایمان را کاهش دهد. زگیل تناسلی بزرگ روی ولو و یا واژن می تواند در حین کشیدگی در طول زایمان دچار خونریزی شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری های مقاربتی در بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

به ندرت پیش می آید که فرزند متولد شده از مادر مبتلا به زگیل تناسلی در ناحیه گلو دچار زگیل شود. برای اطمینان از عدم انسداد مجرای هوایی فرزند ممکن است نیاز به انجام جراحی وجود داشته باشد.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

از آنجاییکه تشخیص زگیل تناسلی دشوار می باشد، پزشک ممکن است از محلول استیک اسید ضعیف در ناحیه ژنیتال استفاده کند تا زگیل ها سفید شوند. سپس با استفاده از ابزار بزرگ کننده مخصوص به نام کولپوسکوپ زگیل ها را معاینه می کند.

تست پاپ اسمیر

در مورد زگیل تناسلی زنان انجام منظم معاینات لگن و پاپ اسمیر بسیار ضروری است و می تواند به تشخیص تغییرات سرویکس و واژن که در نتیجه زگیل تناسلی اتفاق می افتد و یا تغییرات اولیه ناشی از سرطان کمک کند.

در طول انجام پاپ اسمیر پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم استفاده می کند تا دهانه واژن را باز کند. سپس از وسیله ای با دسته بلند به منظور جمع آوری سلول هایی از دهانه سرویکس استفاده می کند. سپس سلول های به دست آمده با استفاده از میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا وجود ناهنجاری های احتمالی مشخص شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تست پاپ اسمیر به مطلب زیر مراجعه نمایید:

تست HPV (اچ پی وی)

تعداد اندکی از ویروس های پاپیلومای انسانی با سرطان سرویکس ارتباط دارند. نمونه ای از سلول های سرویکس که در طول پاپ اسمیر برداشته می شود می تواند به منظور بررسی گونه های اچ پی وی که سرطان زا می باشند مورد آنالیز قرار گیرد.

این تست عموما برای خانم های 30 سال به بالا انجام می شود. انجام آن به خانم های جوان تر توصیه نمی شود زیرا سیستم ایمنی آن ها معمولا می تواند گونه های سرطان زای اچ پی وی را بدون درمان از بین ببرد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

اگر زگیل تناسلی منجر به آزار و ناراحتی شما نشوند نیازی به درمان نخواهد بود. اما اگر علائمی مانند خارش، سوزش و درد وجود داشته باشد و یا زگیل های قابل رویت احساس ناخوشایندی را به لحاظ روانی در شما ایجاد کند در ان صورت از بین بردن زگیل تناسلی با استفاده از دارو یا جراحی در نظر گرفته خواهد شد. به هر حال احتمال عود ضایعات بعد از درمان وجود دارد. درمان قطعی برای ویروس وجود ندارد.

درمان دارویی زگیل تناسلی

Imiquimod (Aldara, Zyclara): این کرم توانایی سیستم ایمنی را در مبارزه با زگیل تناسلی تقویت می کند. زمانی که این کرم بر روی پوست تان قرار دارد از تماس جنسی باید پرهیز کنید. این کرم می تواند کاندوم و یا دیافراگم ها را تضعیف کرده و پوست شریک جنسی تان را تحریک کند.

یکی از تاثیرات جانبی احتمالی این دارو قرمزی پوست می باشد. سایر تاثیرات آن عبارت است از تاول، بدن درد، راش و ضعف.

پودوفیلین و پودوفیلوکس: پودوفیلین نوعی رزین گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را تخریب می کند. پزشک ممکن است از محلول آن استفاده کند. پودوفیلوکس حاوی ترکیبات فعال مشابه می باشد اما می تواند به طور بی خطری در منزل استعمال شود.

برای مصرف پودوفیلوکس باید قبل از مصرف دارو برخی موارد احتیاطی را رعایت کرد تا از تحریک پوست اطراف خودداری شود. پودوفیلوکس فقط مصرف خارجی دارد. علاوه بر این دارو برای مصرف در دوران بارداری توصیه نمی شود. تاثیرات جانبی آن می تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

اسید تری کلرواستیک (TCA): این درمان شیمیایی، زگیل تناسلی را می سوزاند و می تواند در مورد زگیل های اینترنال نیز استفاده شود. تاثیرات جانبی آن عبارت است از: تحریک خفیف پوست، زخم یا درد.

Sinecatechins (Veregen): این کرم برای درمان زگیل تناسلی خارجی و زگیل هایی استفاده می شود که پیرامون کانال مقعد ایجاد شده اند. تاثیرات جانبی آن اغلب خفیف است و می تواند شامل قرمزی پوست، خارش و یا سوزش باشد.

سعی نکنید زگیل تناسلی را با داروهایی که تهیه آن بدون نسخه نیز مجاز است درمان کنید. این دارو ها برای استفاده در بافت های مرطوب ناحیه تناسلی مناسب نیستند. استفاده از داروهایی که تهیه آن بدون نسخه آزاد است حتی می تواند درد و تحریک بیشتری را به دنبال داشته باشد.

جراحی به منظور درمان زگیل تناسلی

شما ممکن است برای برداشت زگیل تناسلی بزرگ که به درمان های معمول پاسخ نداده اند به انجام جراحی نیاز داشته باشید. در صورت باردار بودن نیز زگیل هایی که فرزندتان را در حین بارداری به خطر می اندازد اندیکاسیون دیگری برای جراحی خواهد بود. گزینه های جراحی عبارت است از:

  • فریز کردن و نیتروژن مایع ( سرما درمانی): فریز کردن سبب می شود تاولی در اطراف ناحیه زگیل ایجاد شود. مادامی که پوست تان بهتر می شود ضایعات از بین رفته و پوست جدید مشخص می شود. شما ممکن است به تکرار سرما درمانی نیاز داشته باشید. عمده ترین تاثیرات جانبی این روش عبارت است از درد و تورم.
  • الکتروکوتر: در این روش با استفاده از جریان الکتریکی زگیل های تناسلی سوزانده می شود. شما ممکن است بعد از انجام الکتروکوتر درد و تورم داشته باشید.
  • جراحی: پزشک ممکن است با استفاده از ابزارهای مخصوص زگیل را ببرد. در این صورت نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی وجود دارد و شما ممکن است بعد از آن درد داشته باشید.
  • لیزر درمانی: در این روش درمانی از پرتو شدید نور استفاده می شود که می تواند پر هزینه باشد و اغلب برای زگیل تناسلی گسترده و زگیل تناسلی مقاوم به درمان استفاده می شود. تاثیرات جانبی آن می تواند اسکار و درد باشد.

آمادگی برای ملاقات با پزشک

شما احتمالا با اولین علائمی که متوجه آن خواهید شد به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

قبل از ملاقات با پزشک می توانید لیستی از موارد زیر را تهیه کنید:

  • علائم: علائمی که در خودتان می بینید و اگر در شریک جنسی تان نیز موارد مشابهی را می بینید یادداشت کنید.
  • سابقه ارتباط جنسی: همه منابع احتمالی عفونت را در بازه اخیر یادداشت کنید. نزدیکی محافظت نشده و یا داشتن نزدیکی با شریک جنسی می تواند در بروز زگیل تناسلی دخالت داشته باشد.
  • اطلاعات پزشکی کلیدی: سایر بیماری هایی که به آن مبتلا هستید هم چنین سایر داروهای مصرفی اعم از ویتامین ها و مکمل هایی که بدون نسخه ان ها را تهیه می کنید را نیز لیست بفرمایید.

لیستی از سوالاتی که در ذهن دارید را آماده کنید. در مورد زگیل تناسلی برخی سوالات پایه ای عبارت است از:

  • آیا زگیل تناسلی دارم؟
  • آیا علائم من می تواند دلیل دیگری داشته باشد؟
  • انجام چه تست هایی را پیشنهاد می کنید؟
  • آیا باید برای سایر عفونت های مقاربتی نیز تست بدهم؟
  • چه روش درمانی را برای من پیشنهاد می کنید؟
  • چند وقت بعد از شروع درمان باید انتظار بهتر شدن علائمم را داشته باشم؟
  • آیا زگیل تناسلی مسری هستند؟ چطور می توانم ریسک انتقال عفونت را به دیگران کاهش دهم؟
  • آیا باید شریک جنسی ام نیز تست دهد؟
  • چطور می توانم به طور بی خطری دوباره نزدیکی داشته باشم؟
  • آیا زگیل تناسلی عود می کند؟
  • آیا در خطر عوارض مربوط به زگیل تناسلی هستم؟
  • چند وقت یک بار باید غربالگری انجام دهم؟
  • آیا بروشور و یا وب سایتی وجود دارد که بتوانم در آن اطلاعات بیشتری را در مورد این بیماری به دست آوردم؟

چه انتظاراتی می توانید از پزشک تان داشته باشید

پزشک نیز احتمالا سوالاتی را از شما خواهد پرسید. باید آمادگی پاسخ دهی به سوالات پزشک را داشته باشید. پزشک احتمالا برخی از سوالات زیر را از شما خواهد پرسید:

  • علائم تان چیست؟
  • چه وقت علائم تان شروع شده است؟
  • چطور علائم تان تشدید می شود؟
  • آیا به طور بی خطری نزدیکی داشته اید؟ آیا به لحاظ جنسی فعال هستید؟
  • آیا اخیرا با شریک جنسی جدید نزدیکی داشته اید؟
  • آیا شریک جنسی شما به دلیل عفونت های مقاربتی واکسینه شده است؟
  • آیا شما واکسن اچ پی وی را دریافت کرده اید؟ زمان واکسیناسیون چه موقع بوده است؟
  • آیا شما باردار هستید و یا برنامه ای برای باردار شدن دارید؟

پیشگیری از زگیل تناسلی

با استفاده از کاندوم می توانید ریسک تماس با زگیل تناسلی را در حد معنی داری کاهش دهید. اگر چه کاندوم می تواند ریسک را تا حدی کاهش دهد اما به طور 100 درصد موثر نیست. شما هنوز نیز در خطر ابتلا به زگیل تناسلی قرار خواهید داشت.

واکسیناسیون برای پیشگیری از زگیل تناسلی:

واکسن شناخته شده گارداسیل شما را علیه چهار گونه اچ پی وی که می تواند سبب سرطان شود محافظت می کند و برای پیشگیری از زگیل تناسلی نیز مفید خواهد بود. در سال 2014 سازمان غذا و داری وآمریکا واکسنی به نام گارداسیل 9 را مورد تایید قرار دارد که می تواند علیه نه گونه اچ پی وی موثر باشد.

واکسن دیگری به نام سرواریکس وجود دارد که شما را علیه سرطان سرویکس محافظت می کند اما در مورد زگیل تناسلی محافظتی را در بر ندارد.

این واکسن ها اگر قبل از فعال شدن جنسی کودکان به آن ها تزریق شود بسیار موثر خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که افراد زیر 21 سال و آن هایی که 21 تا 30 سال دارند و این واکسن را دریافت می کنند، ریسک ابتلا به زگیل تناسلی در ان ها تا 50 درصد کاهش خواهد یافت.

تاثیرات جانبی این واکسن ها عبارت است از زخم های خفیف در محل تزریق، سردرد، تب با درجه پایین و یا علائم شبه آنفلوآنزا. برخی اوقات سرگیجه و غش کردن نیز ممکن است بعد از تزریق اتفاق بیفتد، این علائم مخصوصا در نوجوانان شایع است.

دکتر مینا اکرمی

دکتر مینا اکرمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مینا اکرمی دارای بورد تخصصی در رشته زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند. همچنین خانم دکتر اکرمی عضو انجمن علمی جراحان زنان و زایمان البرز و انجمن جراحان زنان و زایمان تهران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر مینا اکرمی
برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه