اگر قصد بارداری دارید باید بدانید مصرف الکل قبل از بارداری ممنوع می باشد. الکل می تواند در هر زمانی از بارداری بر جنین تاثیر بگذارد، حتی زمانی که شما از بارداری خود آگاه نیستید. تاثیر الکل بر جنین می تواند پیامدهایی را دنبال داشته باشد. مصرف الكل در دوران بارداری سبب می شود جنین در خطر زایمان زودرس، نقص مادرزادی و بروز طیفی از اختلالات جنینی مرتبط با الکل قرار گیرد.

دروانا: 

 الكل در بارداری

مصرف الکل در دوران بارداری چطور می تواند بر سلامت جنین تاثیر بگذارد؟

باید توجه داشت مصرف الکل در بارداری در هر دوره ای که باشد می تواند مشکلات جدی را برای جنین در پی داشته باشد. زمانی که شما از نوشیدنی الکلی در دوران بارداری استفاده می کنید الکل موجود در خون شما به سرعت وارد جفت شده و به جنین منتقل می گردد. جفت در رحم رشد کرده و خون و اکسیژن را برای جنین از طریق بند ناف تامین می کند. نوشیدن مقداری الکل در دوران بارداری در هر زمانی از آن می تواند به رشد مغزی جنین همچنین رشد سایر ارگان ها آسیب برساند. مصرف هیچ مقداری از الکل در هیچ زمانی از بارداری بی خطر نمی باشد.

در دوران بارداری هیچ زمانی وجود ندارد که بتوان گفت نوشیدن الکل در آن زمان خطری را در پی ندارد. الکل می تواند در هر زمانی از بارداری به جنین آسیب برساند و تاثیر الکل بر نطفه حتی قبل از این که شما از بارداری خود مطلع باشید وجود دارد. شما ممکن است تا هفته چهارم تا ششم بارداری از بارداری خود آگاه نباشید. بنابراین خوردن الکل در هفته اول بارداری نیز خطرناک خواهد بود.

عوارض الکل در بارداری  

عوارض الکل در بارداری و تاثیر الکل بر جنین مشکلاتی زیادی را به همراه دارد. نوشیدن الکل در دوران بارداری احتمال وقوع عوارض زیر را افزایش می دهد:

  • تولد زودرس: تولد زودرس به زایمان قبل از هفته 37 بارداری اشاره دارد. فرزندان نارس هم در زمان تولد و هم در مراحل بعدی زندگی خود در خطر بروز برخی مشکلات قرار دارند.
  • آسیب مغزی و مشکلاتی در رشد که در اثر مصرف الکل در دوران بارداری ایجاد می شود.
  • نواقص مادرزادی مانند نواقص قلبی، مشکلات شنوایی یا مشکلاتی در بینایی. نواقص مادرزادی از زمان تولد وجود دارند و می توانند بر شکل یا عملکرد بخش یا بخش هایی از بدن تاثیر بگذارند. این مشکلات می توانند تاثیری در وضعیت کلی سلامت به دنبال داشته باشند. رشد و عملکرد کلی بدن می تواند تحت تاثیر این نواقص قرار گیرد.
  • اختلال طیف الکل در جنین یا FASDs. کودکان مبتلا به FASDs ممکن است طیفی از مشکلات را نشان دهند و از جمله این مشکلات می توان به ناتوانی های فکری و جسمی اشاره کرد. این مشکلات می تواند یادگیری، توانایی برقراری ارتباط و مراقبت از خویشتن را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکلات همچنین می توانند تاخیر در رشد فیزیکی را به همراه داشته باشند. FASDs معمولا شامل مشکلاتی می شود که تا آخر حیات فرد ادامه خواهند داشت.
  • تولد فرزندی با وزن اندک: در این حالت فرزند وزنی 2.5 کیلوگرم به هنگام تولد دارد و مصرف الکل در بارداری این حالت را تشدید می کند.
  • سقط: سقط به مرگ جنین در رحم در هفته های قبل از بیستم بارداری اشاره دارد.
  • مرده زایی: در این حالت جنین بعد از هفته بیستم بارداری در رحم می میرد و مصرف الکل در دوران بارداری از عوامل مرده زایی به حساب می آید.

چطور می توانیم مانع از تاثیر الکل بر جنین شویم؟

- اگر در دوران بارداری از الکل استفاده نکنیم جنین در خطر FASDs یا مشکلات این چنینی ناشی از الکل قرار نخواهد داشت. بنابراین بارداری و مصرف الکل با یکدیگر سازگار نیستند و اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید از مصرف الکل خودداری کنید.

- برخی خانم ها ممکن است در دوران بارداری از الکل استفاده کنند و فرزندانی به دنیا بیاورند که ظاهرا سالم اند. برخی خانم ها ممکن است در دوران بارداری مقدار اندکی الکل استفاده کنند و فرزندانی به دنیا بیاورند که مشکلات شدیدی دارند. وضعیت هر بارداری با بارداری دیگر متفاوت می باشد. الکل می تواند یک جنین را بیش از جنین دیگر تحت تاثیر قرار دهد. به عبارتی تاثیر الکل بر جنین می تواند در هر بارداری متفاوت باشد. بهترین راه برای محافظت از جنین امتناع از مصرف الکل در بارداری خواهد بود. بنابراین به طور کلی مصرف الكل در دوران بارداری ممنوع می باشد.

- اگر باردارید و یا قصد باردار شدن دارید الکل ننوشید. به عبارتی برای افرادی که قصد بارداری دارند مصرف الکل قبل از بارداری نیز ممنوع می باشد. اگر برای کنار گذاشتن مصرف الکل به کمک نیاز دارید می توانید این موضوع را با پزشک متخصص زنان و زایمان در میان گذارید.

چطور می توان مصرف الکل در بارداری را کنار گذاشت؟

شما ممکن است بخواهید در برخی از فعالیت های اجتماعی مانند میهمانی ها از الکل استفاده کنید. ممکن است عادت داشته باشید در پایان یک روز کاری شلوغ الکل بنوشید. ترک الکل در دوران بارداری می تواند دشوار باشد.

در ادامه نکاتی مطرح می شود که به شما در کنار گذاشتن الکل در دوران بارداری کمک خواهد کرد:

  • سعی کنید نوشیدنی های دیگری مانند آبمیوه و یا آب را جایگزین الکل کنید. می توانید نوشیدنی غیر الکلی را در لیوان مناسب با تزئین دلخواه خود سرو کنید.
  • از موقعیت هایی که شما را تشویق به مصرف الکل می کند دور بمانید.
  • بطری های الکلی که در منزل دارید را دور بیاندازید.
  • به دوستان و اطرافیان اعلام کنید که الکل نمی نوشید و از آن ها بخواهید تا شما را پشتیبانی کنند.
  • می توانید برای دریافت برنامه های درمانی از پزشک متخصص زنان و زایمان یاری بخواهید.
  • می توانید به گروه های پشتیبان ملحق شوید.
دکتر مینا اکرمی

دکتر مینا اکرمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مینا اکرمی دارای بورد تخصصی در رشته زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند. همچنین خانم دکتر اکرمی عضو انجمن علمی جراحان زنان و زایمان البرز و انجمن جراحان زنان و زایمان تهران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر مینا اکرمی
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه