چه غذاهایی برای دیابت بارداری مفید است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت برنامه رژیم غذایی برای دیابت بارداری وجود ندارد. افراد مبتلا به دیابت بارداری باید تنها به برخی نکات توجه بیشتری کنند. بهترین رژیم برای دیابت بارداری مبتنی بر کاهش مصرف قندها، نمک و چربی اشباع شده، انتخاب منبع مناسب برای تامین کربوهیدرات ها، همچنین افزایش استفاده از میوه ها و سبزیجات می باشد.

دروانا: 

 رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری

زمانی که تشخیص دیابت دوران بارداری در مورد شما داده شود، از آن پس شما ناچارید تا آزمایشات خون بیشتری انجام دهید، فعال تر باشید و رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری داشته باشید. در این میان نخستین پرسش که به ذهن می رسد این است که چه غذاهایی برای دیابت بارداری مفید است؟ در پاسخ به این پرسش باید توضیح داد که رژیم غذایی برای بارداران دیابتی به طور خاص وجود ندارد. بسته به رژیم غذایی که در حال حاضر دارید باید مصرف برخی غذا ها را کاهش داده و برخی دیگر از غذا ها را بیشتر استفاده کنید. به عبارتی ممکن است لازم باشد برای درمان دیابت بارداری تغییری در رژیم غذایی ایجاد کنید اما ضروری نخواهد بود که مصرف برخی غذاها را به طور کامل قطع کنید.

یکی از مواردی که باید بدان توجه داشته باشید این است که در میزان قند خون در بارداری را تحت کنترل قرار دهید. پزشک به شما توضیح خواهد داد که قند خون نرمال در بارداری چند است. داشتن و حفظ قند خون نرمال شانس داشتن بارداری سالم را در شما افزایش خواهد داد. به هنگام تغییر در رژیم غذایی برای کنترل دیابت بارداری بسیار مهم است که تغییرات اعمال شده واقع گرایانه و قابل دستیابی باشد.

نکاتی در مورد رژیم غذایی برای دیابت بارداری

نکاتی وجود دارد که شما را برای رسیدن به رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری هدایت می کند. نخست این که همه کربوهیدرات ها بر مقدار قند خون شما تاثیر خواهند داشت بنابراین باید آگاه باشید چه مقدار کربوهیدارت مصرف می کنید. برای تامین کربوهیدرات لازم بهتر است از غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات همچنین برخی لبنیات استفاده کنید. در رژیم غذایی برای کنترل دیابت بارداری بهتر است:

  • کربوهیدارت کمتری استفاده کنید.
  • منابع بهتری را برای تامین کربوهیدرات انتخاب کنید.
  • کربوهیدرات های مصرفی را در طول وعده های غذایی پخش کنید.
  • برای داشتن برنامه غذایی مناسب با نیازهای خود به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

اگر به دنبال یافتن بهترین رژیم برای دیابت بارداری هستید بهتر است رژیم غذایی معمول خود را برای دیابت بارداری ادامه دهید و از مصرف غذاهایی که دارای برچسب مناسب برای افراد دیابتی هستند خورداری کنید؛ زیرا این غذاها مقدار چربی و کالری مشابهی دارند و می توانند بر مقدار قند خون تاثیر بگذارند. این غذاها معمولا گران بوده و به عنوان ملین عمل می کنند.

ماهی به عنوان گزینه مناسب در رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری جایگاه ویژه ای دارد. توصیه می شود حداقل دو وعده در هفته از ماهی استفاده کنید و ماهی سالمون و ساردین از جمله انتخاب های مناسب در برنامه رژیم غذایی برای دیابت بارداری می باشند. از مصرف ماهی هایی که مقادیر بالایی جیوه در خود دارند مانند کوسه ماهی اجتناب کنید.

رژیم غذایی برای دیابت بارداری چیست؟

جدول رژیم غذایی دیابت بارداری

و اما افراد مبتلا به دیابت بارداری برای وعده هایی غذایی چه چیزهایی را می توانند استفاده کنند:

ایده های زیر می تواند در افرادی که به دنبال رژیم غذایی برای دیابت بارداری پیشنهاد مناسبی باشد:

صبحانه:

  • یک کاسه غلات که در شیر خیس خورده است.
  • دو تکه نان غنی شده با سبوس همراه با مقداری مربا یا ماست کم چرب یا میوه

نهار:

  • یک تکه گوشت جوجه به همراه سالاد
  • مقداری سالاد پاستا
  • سوپ حاوی سبزیجات

شام:

  • مرغ کباب شده همراه با سبزیجات یا سیب زمینی کباب شده
  • سبزیجات به همراه برنج های غنی شده
  • ترتیلای مرغ به همراه سالاد

به طور کلی در تنظیم برنامه رژیم غذایی برای دیابت بارداری به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مقدار مصرف چربی، شکر و نمک را در غذاهای خود کاهش دهید.
  • در وعده های غذایی خود میوه ها و سبزیجات بیشتری بگنجانید.
  • اندازه وعده های غذایی را کاهش دهید.

اگر برای دیابت بارداری دارویی استفاده نمی کنید لازم نیست بین وعده های غذایی از میان وعده استفاده کنید. اگر با استفاده از برخی داروها دیابت بارداری شما تحت کنترل قرار دارد باید توجه داشته باشید برخی از این داروها سبب افت میزان قند در شما می شود بنابراین شما به استفاده از میان وعده نیاز خواهید داشت.

میوه ها، سبزیجات، مغزیجات، دانه ها و ماست می توانند انتخاب خوبی به عنوان میان وعده در رژیم غذایی برای بارداران دیابتی محسوب شود. از مصرف میان وعده های پر کالری که ارزش غذایی اندکی دارند مانند کیک ها، چیپس و نوشیدنی های انرژی زا به عنوان میان وعده اجتناب کنید.

باید توجه داشته باشید که یک رژیم غذایی متعادل شامل:

  • حفظ وعده های غذایی
  • انتخاب منابع خوبی از کربوهیدرات ها
  • نظارت بر وعده های غذایی
  • گنجاندن میوه ها و سبزیجات
  • مصرف کمتر چربی های اشباع شده، قند و نمک می باشد.

باید به خاطر داشته باشید بارداری زمان مناسبی برای داشتن رژیم های سرسخت نمی باشد. تغییرات اندک در رژیم غذایی و حفظ فعالیت فیزیکی و ورزش مناسب مانع از اضافه وزن بیش از حد شما در دوران بارداری و بروز دیابت بارداری می شود. به این ترتیب شما با ورزش و دیابت بارداری، می توانید آن را کنترل کنید و شانس داشتن بارداری سالم را افزایش دهید.

افراد مبتلا به دیابت بارداری در خطر ابتلا به برخی مشکلات در بارداری های آینده و ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که پس از وضع حمل و زایمان نیز برنامه غذایی سالمی را دنبال کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.diabetes.org.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه