زمان شروع حالت تهوع در بارداری از هفته ششم بارداری می باشد. ممکن است این سوال ایجاد شود که حالت تهوع در بارداري نشانه چيست؟ پاسخ روشن این سوال مشخص نیست اما تغییرات هورمونی مربوط به بارداری می تواند در بروز این حالت دخالت داشته باشد. اما عدم حالت تهوع و استفراغ بارداری نشان دهنده بارداری ناسالم نخواهد بود.

دروانا: 

 تهوع و استفراغ در بارداری

آیا تهوع در بارداری نشانه خوبی است؟

اغلب خانم های باردار در اوایل بارداری خود به بیماری به نام بیماری صبحگاهی دچار می شوند. بیماری صبحگاهی به تهوع و استفراغ صبحگاهی دوران بارداری اشاره دارد. هر چند این ناخوشی در هنگام صبح شدت بیشتری دارد اما امکان دارد در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد. 

زمان شروع تهوع بارداری از هفته ششم می باشد. حالت تهوع و استفراغ در بارداری در هر زمانی در طول روز می تواند رخ دهد. این حالت معمولا بعد از هفته دوازدهم بارداری از بین می رود. 

مشخص نیست که آیا حالت تهوع و استفراغ بارداری لزوما نشانه خوبی است یا خیر. علت تهوع و استفراغ بارداری نامشخص باقی مانده است. تحقیقات نشان می دهد حالت تهوع و استفراغ در بارداری می تواند به دلیل تغییرات هورمونی، دلایل تکاملی و یا فاکتورهای فیزیولوژیک روی دهد. در تحقیقی که به تازگی انجام گرفته است 2400 خانم باردار مبتلا به حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری در طول سه ماهه اول با کاهش ریسک از دست دادن بارداری رو به رو شدند و این روند مخصوصا در خانم های سی سال یا بالای سی سال قوی تر بود. یافته به دست آمده ظاهرا نتیجه مطلوبی است اما باید به خاطر داشت این یافته ها هنوز در جمعیت بیشتری از خانم های باردار مورد بررسی قرار نگرفته و به طور کلی هنوز اثبات نشده و تنها در حد مشاهده باقی مانده است. آیا ممکن است بین حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری با کاهش ریسک از دست رفتن بارداری ارتباطی وجود داشته باشد؟ این نکته ای است که به بررسی بیشتر نیاز خواهد داشت.

علت تهوع و استفراغ بارداری

مدت کوتاهی بعد از بارور شدن تخمک و اتصال آن به دیواره رحم بدن شروع به تولید هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسان می کند. هورمون گنادوتروپین جفتی انسان با ایجاد تهوع و استفراغ بارداری ارتباط دارد. موارد شدید و مستمر حالت تهوع و استفراغ در بارداری hyperemesis gravidarum نام دارد. خانم هایی که از فرم شدید حالت تهوع و استفراغ در بارداری رنج می برند مقدار گنادوتروپین بیشتری در مقایسه با سایر خانم های باردار دارند. خانم هایی که چند قلو باردارند نیز به دلیل افزایش مقدار هورمون گنادوتروپین با افزایش حالت تهوع و استفراغ بارداری رو به رو هستند.

به همین نسبت استروژن هورمون دیگری است که در دوران بارداری افزایش می یابد. استروزن نیز با افزایش تهوع و استفراغ در بارداری ارتباط دارد. این احتمال وجود دارد که بروز حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری نشان دهد شما افزایش هورمونی نرمال دوران بارداری را تجربه می کنید. اما با این حال افزایش هورمون ها در بارداری لزوما با بروز حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری ارتباطی ندارد.

چرا در بارداری حالت تهوع ندارم؟

به خاطر داشته باشید که فقدان تهوع و استفراغ دوران بارداری جای نگرانی را در پی ندارد. برخی خانم ها با وجود بارداری سالمی که تجربه می کنند هرگز دچار بیماری صبحگاهی نمی شوند.  

دکتر نازفر تولایی

دکتر نازفر تولایی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر نازفر تولايي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو انجمن زنان و مامایی فارس و همچنین عضو انجمن ناباروری ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر نازفر تولایی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه