واکسیناسیون در بارداری بر اساس نوع واکسن توصیه می شود. به طور کلی استفاده از واکسن های حاوی ویروس زنده در دوران بارداری مجاز نمی باشد. برای مثال واکسن آبله مرغان قبل از بارداری باید در نظر گرفته شود؛ زیرا این واکسن حاوی ویروس زنده می باشد. بهترین زمان تزریق واکسن کزاز در بارداری در هفته 27 تا 36 دوران بارداری می باشد.

دروانا: 

چه واکسن هایی در دوران بارداری توصیه می شود؟ از مصرف چه واکسن هایی در دوران بارداری باید اجتناب کنیم؟

به طور کلی واکسیناسیون در بارداری به نوع واکسن بستگی دارد. به عبارتی استفاده از واکسن های حاوی ویروس های کشته شده و غیر فعال در دوران بارداری مجاز می باشد. اما استفاده از واکسن هایی که حاوی ویروس های زنده می باشد در دوران بارداری توصیه نمی شود.

دو واکسن در بارداری که متداول هستند و تزریق آن ها توصیه می شود عبارت است از:

  • واکسن آنفلوآنزا: واکسن آنفلوآنزا در بارداری در فصولی توصیه می شود که بیماری آنفلوآنزا شایع است (معمولا از اواسط پاییز تا اوایل بهار). واکسن آنفلوآنزا حاوی ویروس غیر فعال بیماری می باشد بنابراین احتمال بروز عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری ناچیز است و واکسن آنفلوآنزا برای مادر و جنین هر دو بی خطر می باشد. اما استفاده از فرم اسپری بینی واکسن آنفلوآنزا در بارداری ممنوع است؛ زیرا این فرم حاوی ویروس زنده آنفلوآنزا می باشد.
  • واکسن سیاه سرفه در بارداری، کزاز و دیفتری که با نام واکسن Tdap شناخته می شود از دیگر واکسن های مجاز در بارداری محسوب می شود. صرف نظر از این که این واکسن را در چه زمانی دریافت کرده اید، یک دوز از این واکسن در طول بارداری توصیه می شود زیرا نوزاد را از ابتلا به سیاه سرفه در امان می دارد. بهتر است واکسن Tdap در هفته 27 تا 36 دوران بارداری تزریق شود.

دریافت واکسن آنفلوآنزا و Tdap در طول دوران بارداری می تواند مادر را از ابتلا به عفونت ها در امان دارد. همچنین می تواند در اوایل زندگی نوزاد قبل از این که نوزاد واکسینه شود نیز موثر واقع گردد؛ زیرا آنتی بادی های دریافت شده از جانب مادر در دوران جنینی می تواند نوزاد را از ابتلا به برخی عفونت ها در امان دارد. لازم به یادآوری است که بیماری آنفلوآنزا و سیاه سرفه برای نوزادان می تواند مرگ بار باشد.

اگر قصد مسافرت به مناطقی دارید که شیوع بیماری های عفونی در آن ها بالا می باشد پزشک متخصص زنان و زایمان احتمالا واکسن های دیگری مانند واکسن هپاتیت آ یا واکسن هپاتیت ب در بارداری را به شما توصیه خواهد کرد.

واکسن های ممنوع در بارداری

همانطور که عنوان شد استفاده از واکسن هایی که حاوی ویروس زنده می باشند در دوران بارداری توصیه نمی شود؛ زیرا احتمال بروز برخی خطرات افزایش می یابد.  مثال هایی از این واکسن ها عبارت است از:

  • واکسن آبله مرغان
  • واکسن سرخک، اوریون، سرخجه
  • واکسن زونا (واریسلا- زوستر)

اگر قصد بارداری دارید باید در مورد استفاده از واکسن های قبل از بارداری با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. استفاده از واکسن هایی که حاوی ویروس زنده می باشد باید حداقل یک ماه قبل از بارداری صورت پذیرد. همسر و نزدیکان فرد باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند زیرا به این ترتیب ریسک قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوآنزا برای مادر و جنین کاهش می یابد. 

دکتر لیلا شکری

دکتر لیلا شکری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ليلا شكري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، عضو جامعه جراحان ایران، عضو آکادمی جراحان زنان آمریکا و عضو انجمن زنان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا شکری
برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه