تهوع بارداری، کاهش تهوع بارداری با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون راهکارهایی برای کاهش تهوع بارداری تنظیم گردیده است. 

دروانا: 

 کاهش تهوع بارداری

تهوع بارداری ممکن است همراه یا بدون استفراغ باشد. تهوع بارداری در اوایل دوران بارداری شایع می باشد. اگر تهوع بارداری به استفراغ شدید منجر شود در آن صورت دهیدراسیون و کاهش وزن ممکن است رخ دهد. صرف نظر از درمان تهوع بارداری این عارضه با پیشرفت بارداری بهبود می یابد. رویکردهایی که در کاهش تهوع بارداری دخالت دارند عبارت است از تغییراتی در شیوه زندگی، رژیم غذایی، استفاده از داروهای خوراکی یا بستری شدن برای دریافت و جایگزین کردن مایعات از دست رفته. در مقاله پیش رو گزینه های مربوط به کاهش تهوع بارداری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهدافی که در کاهش تهوع بارداری آن را دنبال می کنیم عبارت است از:

  • کاهش  تهوع بارداری و علائم آن به واسطه رژیم غذایی، تغییراتی در محیط و داروها
  • اصلاح عوارض تهوع بارداری مانند جایگزین کردن مایعات از دست رفته، اصلاح هیپرکالمی و آلکالوز متابولیک
  • به حداقل رساندن تاثیرات تهوع مادر بر جنین

به طور کلی رویکرد اولیه در کاهش تهوع بارداری ایجاد اصلاحاتی در تغذیه، اجتناب از قرار گرفتن در معرض محرک ها می باشد. در مورد اصلاحات غذایی در کاهش تهوع بارداری می توان به نکاتی مانند استفاده از میان وعده ها و وعده های غذایی کوچک هر دو ساعت یک بار اشاره کرد. خانم های مبتلا به تهوع بارداری پیش از شروع احساس گرسنگی باید غذا بخورند و از خالی نگاه داشتن معده خود اجتناب کنند. خالی شدن معده حالت تهوع را تشدید می کند. برخی شواهد نشان می دهد استفاده از میان وعده های غذایی پروتئینی در کاهش تهوع بارداری نقش دارد. خانم ها کم کم متوجه خواهند شد چه غذایی را بهتر می توانند تحمل کنند. حذف برخی اقلام غذایی مانند قهوه، فلفل، چربی و قند می تواند گزینه مناسبی باشد. بیمارانی که در تخلیه معده خود با مشکلاتی مواجه هستند با مصرف غذاهایی که مایع و کم چرب می باشد احساس بهتری خواهند داشت.

بهتر است از تماس با محرک هایی که در ایجاد تهوع نقش دارند اجتناب کنید. بوهایی مانند بوی غذا، عطر یا دود همچنین گرما، رطوبت، سر و صدا و در برخی موارد رانندگی کردن ممکن است سبب تحریک تهوع بارداری شود. تغییر موقعیت سریع و عدم استراحت کافی مخصوصا بعد از غذا خوردن سبب تشدید تهوع بارداری می شود. مسواک کردن دندان ها و شستن دهان بعد از هر وعده غذایی می تواند کمک کننده باشد. استفاده از مکمل های حاوی آهن را تا کاهش تهوع بارداری باید به تعویق اندازید زیرا مکمل آهن سبب تحریک معده شده و ممکن است بروز تهوع و استفراغ را به دنبال داشته باشد. برای کاهش تهوع بارداری بهتر است مکمل های پریناتال را قبل از خواب و همراه با یک میان وعده استفاده کنید.

درمان تهوع بارداری با زنجبیل از گزینه های دیگری است که می توان آن را برای کاهش تهوع بارداری در نظر داشت . تحقیقات کنترل شده نشان می دهد 1 تا 1.5 گرم زنجبیل پودر شده در طول 24 ساعت در مقایسه با پلاسبو تاثیرات بهتری را در پی دارد و تاثیرات زنجبیل در کاهش تهوع بارداری با ویتامین ب 6 یا پیریدوکسین برابر در نظر گرفته شده است. استفاده از این دوز زنجبیل در کاهش تهوع بارداری احتمال بروز عوارض جانبی جدی را به دنبال ندارد اما برای مشخص تر شدن تاثیرات درمان تهوع بارداری با زنجبیل نیاز به انجام تحقیقات بیشتری وجود دارد. در مواردی که حالت تهوع خفیف می باشد استفاده از فراورده های حاوی زنجبیل مانند چای زنجبیل، مکمل زنجبیل و غذاهای حاوی زنجبیل توصیه می شد.  

ویتامین ب 6 یا پیریدوکسین ویتامین محلول در آب می باشد که در متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و آمینواسیدها نقش دارد. تجویز این ویتامین به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروها در کاهش تهوع بارداری مورد توجه قرار دارد.

کاهش تهوع بارداری: دارو درمانی

 استفاده از تعداد اندکی از آنتی هیستامین ها در کاهش تهوع بارداری مورد مطالعه قرار گرفته است. از جمله آنتی هیستامین هایی که در کاهش تهوع بارداری نسخه می شوند می توان به دیمن هیدرینات و دیفن هیدرامین اشاره کرد. داده هایی در مورد مصرف برچسب اسکوپولامین در کاهش تهوع بارداری در دست نیست. مکانیسم اولیه داروهای آنتی هیستامین در کاهش تهوع بارداری مهار ترکیبی به نام هیستامین در گیرنده های مخصوص می باشد. تاثیر ثانویه این ترکیبات به کاهش مرکز تحریک تهوع در مغز مربوط می باشد. عوارض جانبی ناشی از مصرف آنتی هیستامین ها در کاهش تهوع بارداری عبارت است از خشکی دهان، احساس خواب آلودگی، احساس سبکی در سر و یبوست. دیفن هیدرامین به اندازه 25 تا 50 میلی گرم خوراکی هر 4 تا 6 ساعت یک بار بر حسب نیاز تجویز می شود. دیمن هیدرینات نیز به همین صورت قابل مصرف می باشد.

 

دکتر طاهره طاهری

دکتر طاهره طاهری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر طاهره طاهري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر طاهره طاهری
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com/

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه