شروع علائم بارداری با نشانه هایی مانند تاخیر در قاعدگی، درد سینه و خواب آلودگی همراه خواهد بود. در مقاله پیش رو به جزئیات بیشتری در مورد شروع علائم بارداری و نشانه های بارداری می پردازیم. 

دروانا: 

 شروع علائم بارداری

در مقاله پیش رو به شروع علائم بارداری و به عبارتی اولین نشانه های بارداری می پردازیم. شایع ترین موارد در شروع علائم بارداری عبارت است از:

  • قطع پریود ها: قطع قاعدگی به نوعی می تواند شروع علائم بارداری باشد. اگر شما در سنین باروری قرار داشته باشید و تاخیری در بروز قاعدگی شما رخ دهد در این صورت احتمال بارداری در مورد شما مطرح می شود. اما در برخی موارد ممکن است به دلایل دیگری دچار اختلال و بی نظمی در چرخه های قاعدگی شده باشید.
  • حساس شدن و تورم سینه ها: در اوایل بارداری تغییرات هورمونی سبب حساس شدن سینه ها می گردد. بنابراین احساس درد و ناراحتی در سینه ها می تواند از علائم شروع بارداری باشد. با پیشرفت بارداری زمانیکه بدن به تغییرات هورمونی عادت کند این احساس در سینه ها نیز معمولا برطرف خواهد شد.
  • تهوع با یا بدون استفراغ: بیماری صبحگاهی که بر خلاف نام آن ممکن است در هر زمانی از روز روی دهد از علائم شروع بارداری و نشانه های بارداری محسوب می شود. ممکن است برخی خانم ها در دوران بارداری هرگز دچار احساس تهوع نشوند. علت تهوع دوران بارداری مشخص نیست، اما ممکن است تغییرات هورمونی دوران بارداری در این میان دخالت داشته باشد.
  • افزایش ادرار: ممکن است با وقوع بارداری دچار تکرر ادرار شوید. بنابراین تکرر ادرار می تواند شروع علائم بارداری را نشان دهد. حجم خون در دوران بارداری افزایش می یابد به این ترتیب کلیه ها مقادیر بیشتری مایعات را از طریق مثانه دفع خواهند کرد.
  • خستگی: خستگی از شایع ترین مواردی است که حاکی از شروع علائم بارداری خواهد بود. در اوایل بارداری مقدار پروژسترون افزایش می یابد، افزایش مقدار پروژسترون سبب ایجاد احساس خواب آلودگی می شود.

برخی از نشانه های بارداری که کمتر شایع می باشند اما ممکن است در سه ماهه اول بارداری آن را تجربه کنید عبارت است از:

  • تغییرات خلقی: تغییرات هورمونی بدن در اوایل دوران بارداری سبب می شود تغییراتی در خلق و خو و عواطف افراد ایجاد شود. بنابراین تغییرات خلقی می تواند از نشانه های بارداری و علائم شروع بارداری باشد.
  • نفخ: تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می تواند سبب ایجاد نفخ شود و این همانند آن چیزی است که در نزدیکی دوران قاعدگی ایجاد می شود.
  • لکه بینی اندک: در برخی موارد لکه بینی بسیار اندک می تواند از شروع علائم بارداری محسوب شود. به این نوع لکه بینی خونریزی ناشی از لانه گزینی گفته می شود. خونریزی ناشی از لانه گزینی به هنگام اتصال تخم لقاح یافته در دیواره رحم ایجاد می شود. خونریزی ناشی از لانه گزینی حدود 14 روز بعد از لقاح روی می دهد. خونریزی ناشی از لانه گزینی ممکن است در حوالی زمان قاعدگی روی دهد.
  • کرامپ: برخی خانم ها در اوایل بارداری کرامپ های رحمی را تجربه می کنند، بنابراین کرامپ های رحمی ممکن است از نشانه های شروع علائم بارداری باشد.
  • یبوست: تغییرات هورمونی ناشی از بارداری سبب آهسته شدن حرکات سیستم گوارشی می شود و ممکن است یبوست را به دنبال داشته باشد.
  • حساسیت نسبت به بو و غذاها: زمانیکه باردار می شوید ممکن است حساسیتی نسبت به برخی بوها در شما ایجاد شود. چنین تغییراتی نیز احتمالا به دلیل تغییرات هورمونی بدن هنگام بارداری روی می دهد.
  • احتقان بینی: افزایش مقدار هورمون ها همچنین افزایش تولید خون به هنگام بارداری سبب تورم و خشک شدن مخاط بینی شده و احتمال خونریزی را به دنبال دارد. احتمال بروز آبریزش بینی نیز وجود خواهد داشت.

متاسفانه بسیار از علائمی که به عنوان شروع علائم بارداری و نشانه های بارداری از آن یاد کردیم خاص دوران بارداری نمی باشد. در برخی موارد فرد بدون اینکه هیچ یک از علائم مذکور را نشان دهند دوران بارداری خود را طی می کند. با این وجود اگر قاعدگی شما به طور ناگهانی قطع گردید، علاوه بر این متوجه علائم دیگری نیز شدید می توانید از بی بی چک استفاده کنید. اگر نتیجه بی بی چک مثبت بود فورا به متخصص زنان مراجعه کنید. هر چه بارداری شما زودتر تشخیص داده شود در آن صورت می توانید در زمان مناسب تری مراقبت های پریناتال را دریافت نمایید.

دکتر مینا اکرمی

دکتر مینا اکرمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مینا اکرمی دارای بورد تخصصی در رشته زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند. همچنین خانم دکتر اکرمی عضو انجمن علمی جراحان زنان و زایمان البرز و انجمن جراحان زنان و زایمان تهران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر مینا اکرمی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه