بارداری بعد از سقط ممکن است همراه با استرس و آشفتگی باشد. درمقاله پیش رو به به نکاتی پیرامون بارداری بعد از سقط، بارداری موفق بعد از سقط  و احتمال سقط دوباره می پردازیم.

دروانا: 

بارداری بعد از سقط

آیا بارداری بعد از سقط ممکن است؟ احتمال بروز دوباره سقط ممکن است استرس آور باشد. در ادامه به نکاتی پیرامون بارداری بعد از سقط و اقداماتی که احتمال بارداری سالم را افزایش دهد، می پردازیم.

سقط به فرایند خود به خودی از دست رفتن بارداری قبل از هفته بیستم اشاره دارد. اغلب سقط ها به این دلیل روی می دهد که جنین به طور نرمال رشد نمی کند. مشکلات کروموزومی در جنین مسئول 50 درصد سقط ها می باشد. اغلب این مشکلات کروموزومی به هنگام تقسیم سلولهای اولیه جنین روی می دهد و نه به دلیل مشکلات موروثی که از والدین منتقل می گردد. در برخی موارد کنترل نامناسب دیابت یا مشکلات رحمی نیز در ایجاد سقط دخالت دارد. در اغلب موارد علت بروز سقط روشن نیست. حدود 10 تا 20 درصد بارداری ها به سقط منتج می گردد. این آمار ممکن است بیشتر نیز باشد زیرا اغلب خانم ها قبل از اینکه متوجه بارداری خود شوند دچار سقط می گردند.

اغلب خانم هایی که یک بار دچار سقط می گردند در بارداری بعد از سقط تجربه موفقی دارند. تنها 1 درصد خانم ها دچار دو یا چند بار سقط متوالی می شوند.

 در بارداری بعد از سقط احتمال بروز سقط مجدد حدود 14 درصد می باشد. بعد از دو بار سقط متوالی ریسک سقط مجدد 26 درصد خواهد بود و بعد از سومین سقط احتمال بروز سقط دیگر حدود 28 درصد می باشد.

اگر شما دو یا چند سقط را به طور متوالی تجربه کرده اید به منظور افزایش شانس بارداری بعد از سقط همچنین مشخص شدن علت زمینه ای سقط انجام برخی تست ها ضروری می باشد. برخی از تست ها که به منظور تقویت بارداری بعد از سقط انجام می گردد عبارت است از:

  • آزمایش خون: نمونه خون ارزیابی می شود تا وضعیت هورمون ها و سیستم ایمنی بررسی شود.
  • تست های کروموزومی: شما و یا همسر شما باید به منظور بررسی فاکتورهای کروموزومی آزمایش خون انجام دهید. در صورت امکان اگر بافت حاصل از سقط در دسترس باشد انجام تست روی آن ضرورت دارد.

در بررسی احتمال بارداری بعد از سقط به منظور ارزیابی مشکلات رحمی انجام تست های زیر توصیه می گردد:

  • سونوگرافی: در سونوگرافی از امواجی صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود تا تصاویری از داخل بدن ایجاد گردد. پزشک دستگاه سونوگرافی را روی شکم و یا داخل واژن قرار می دهد تا ساختار لگن را مشاهده کند. انجام سونوگرافی به شناسایی مشکلات رحمی مانند فیبروم در حفره رحمی کمک خواهد کرد.
  • هیستروسکوپی: در این تست از ابزاری نازک و مجهز به نور به نام هیستروسکوپ استفاده می شود تا دهانه رحم معاینه شود.
  • هیستروسالپینگوگرافی: در این تست با استفاده از کاتتر که وارد دهانه رحم می گردد مایعی حاجب در رحم آزاد می شود. با استفاده از ماده حاجب شکل رحم و لوله های فالوپ در تصویربرداری مشخص تر می گردد. هیستروسالپینگوگرافی اطلاعاتی را در مورد رحم و انسدادهای احتمالی در لوله فالوپ فراهم می سازد.
  • سونوهیستروگرام: سونوهیستروگرافی در اصل نوعی سونوگرافی می باشد که بعد از تزریق مایعی به داخل دهانه رحم انجام می شود و اطلاعاتی را در مورد رحم و سطح بیرونی رحم و انسدادهای احتمالی لوله های فالوپ فراهم می سازد.

اگر علت سقط مشخص نشود نباید امید خود را از دست دهید. احتمال بارداری موفق بعد از سقط وجود دارد. اغلب خانم هایی که سقط های مکرر را تجربه می کنند در نهایت قادر به تجربه بارداری سالم خواهند بود.

بهترین زمان برای بارداری بعد از سقط

سقط با احساس شدید از دست دادن یک عزیز همراه است. در این شرایط ممکن است دچار احساس ناراحتی، گناه یا خشم شوید. معمولا تا دو هفته بعد از سقط داشتن نزدیکی جنسی توصیه نمی شود تا از بروز عفونت جلوگیری گردد. در مورد محدودیت های احتمالی که بعد از سقط باید بدان توجه داشته باشید با متخصص خود مشورت کنید. ظرف شش هفته روند پریودها دوباره آغاز می گردد، اما پیش از این مدت در صورت داشتن نزدیکی جنسی، احتمال بارداری بعد از سقط وجود دارد. 

در صورتیکه آمادگی بارداری بعد از سقط را دارید با متخصص زنان خود مشورت کنید. علاوه بر این به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • تجربه یک سقط: برخی تحقیقات نشان داده خانم هایی که ظرف شش ماه بعد از تجربه یک سقط باردار می شوند عوارض کمتری را در مقایسه با آنهایی تجربه می کنند که مدت بیشتری برای بارداری بعد از سقط انتظار می کشند. اگر احساس سلامتی می کنید و آمادگی لازم را دارید می توانید برای بارداری بعد از سقط اقدام کنید.
  • تجربه دو یا بیش از دو سقط: اگر شما دو یا چند سقط متوالی را تجربه کرده اید با متخصص زنان خود مشورت کنید. متخصص زنان انجام تست هایی را پیش از بارداری بعد از سقط توصیه خواهد کرد تا موضوعات زمینه ای و درمان های احتمالی بررسی شود. به این ترتیب احتمال بارداری بعد از سقط تقویت می گردد. در صورت لزوم آمادگی رحم برای بارداری بعد از سقط ضرورت دارد (تقویت رحم بعد از سقط).

به طور کلی باید توجه داشت اقدامی برای پیشگیری از سقط وجود ندارد. اما ایجاد برخی انتخاب های سالم در شیوه زندگی پیش از بارداری و در طول بارداری بخش مهمی از سلامت مادر و جنین را تشکیل می دهد. قبل از اقدام برای بارداری بعد از سقط می توانید به مصرف مرتب مکمل های پریناتال و فولیک اسید توجه داشته باشید. قبل از بارداری بعد از سقط وزن خود را در محدوده سالمی نگاه دارید و مصرف کافئین را محدود کنید. قبل از بارداری بعد از سقط مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر را کنار بگذارید. اگر چندین سقط مکرر را تجربه کرده اید در این صورت بارداری بعد از سقط باید با برنامه ریزی مناسب انجام شود. قبل از اقدام به بارداری بعد از سقط با متخصص زنان خود دوباره مشورت کنید و در صورت وقوع بارداری بعد از سقط فورا به ملاقات او بروید.

تجربه سقط دشوار می باشد. بنابراین بعد از تجربه سقط احساسات خود را با دوستان، همسر و خانواده در میان بگذارید. اگر در رویارویی با سقط احساس ناتوانی می کنید از مشاور بهره گیرید تا پشتیبانی مضاعفی دریافت کنید.

دکتر پروین صادقی

دکتر پروین صادقی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پروین صادقی دارای مدرک پزشکی عمومی تکمیلی از اتریش و بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که سال ها سابقه فعالیت در این حوزه و بخصوص درمان نازایی را دارا می باشند. همچنین خانم دکتر صادقی تحقیقات علمی در زمینه تومورهای بدخیم تخمدانی به انجام رسانده اند.
 

تایید شده: توسط دکتر پروین صادقی

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه