ارتباط بیماری های قلبی و بارداری چیست؟ علائم بیماری قلبی در بارداری چگونه است؟ بارداری در بیماران قلبی به چه مراقبت ها و ملاحظاتی نیاز دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها مقاله زیر را دنبال کنید.

دروانا: 

 بیماری های قلبی و بارداری

بارداری می تواند بر قلب و سیستم عروقی فشار وارد آورد اما خیلی از خانم هایی که به بیماری های قلبی دچارند می توانند بارداری و وضع حمل موفقی داشته باشند. در مقاله پیش رو به بیماری های قلبی و بارداری می پردازیم.

بیماری های قلبی و بارداری از موارد مهمی است که سبب می شود بارداری در بیماران قلبی با مراقبت های مخصوصی همراه باشد. و اما ارتباط بین بیماری های قلبی و بارداری چیست؟ در طول بارداری حجم خون بین 30 تا 50 درصد افزایش می یابد و علت این افزایش حجم جنین در حال رشد می باشد. بنابراین قلب در هر دقیقه حجم بیشتری از خون را پمپاژ می کند و ضربان قلب افزایش می یابد. وضع حمل و زایمان نیز بر حجم عملکرد قلب می افزاید. به هنگام وضع حمل فشارهایی که مادر ایجاد می کند سبب تغییرات و فشار بر جریان خون می گردد. بعد از زایمان قلب برای بازگشت به فعالیت های معمول خود به چند هفته زمان نیاز خواهد داشت.

ارتباط بین بیماری های قلبی و بارداری

در توضیح ارتباط بیماری های قلبی و بارداری باید توجه داشت خطرات بارداری در بیمارانی که به مشکلات قلبی دچارند به شدت بیماری قلبی وابسته است. برای مثال:

  • عوارض بیماری های قلبی و بارداری: ناهنجاری های خفیف در ریتم قلب در دوران بارداری شایع می باشد و این دلیلی برای نگرانی به دنبال نخواهد داشت. اگر چنین ناهنجاری هایی به درمان نیاز داشته باشد پزشک داروهایی را برای شما در نظر خواهد گرفت.
  • عوارض بیماری های قلبی و بارداری: داشتن دریچه قلبی مصنوعی یا وجود اسکار یا ناهنجاری در دریچه قلبی احتمال بروز عوارض قلبی را در بارداری افزایش می دهد. اگر دریچه ها به درستی عمل نکنند افزایش خون ناشی از بارداری مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این دریچه های مصنوعی یا دریچه های ناهنجار ریسک ابتلا به عفونت قلبی یا اندوکاردیت را افزایش می دهد. وجود دریچه های مکانیکال مصنوعی به دلیل نیاز به تعدیل دوز مصرفی داروهای رقیق کننده خون احتمال بروز ترومبوز یا لخته را به دنبال دارد. مصرف رقیق کننده های خونی جنین درحال رشد را به خطر می اندازد.
  • عوارض بیماری های قلبی و بارداری: مادامی که حجم خون افزایش می یابد نارسایی احتقانی قلب نیز تشدید می گردد(نارسایی قلبی و بارداری).
  • نواقص مادرزادی قلبی: اگر نواقص مادرزادی قلبی وجود داشته باشد جنین در خطر ابتلا به نواقص قلبی خواهد بود.

برخی مشکلات قلبی مانند تنگی دریچه میترال یا دریچه آئورت خطراتی را برای مادر و جنین به دنبال دارد (نارسایی میترال و بارداری). بسته به شرایط برخی مشکلات قلبی نیاز به درمان های وسیع مانند جراحی قلب را پیش از باردار شدن ایجاب می کنند. به طور کلی در افراد مبتلا به سندرم آیزن منگر یا افرادی که به فشار خون بالا دچارند به نحوی که شریان های ریوی و سمت راست قلب تحت تاثیر قرار می گیرد، باردار شدن توصیه نمی گردد.

بیماری های قلبی و بارداری: داروها

داروهای قلبی که در بارداری استفاده می شود می تواند بر جنین تاثیر بگذارد. اگر شما به مصرف داروهای قلبی در بارداری نیاز داشته باشید پزشک متخصص بیماری های قلبی موثرترین دوز را برای شما تعیین خواهد کرد. در این دوران باید داروها را درست مطابق با دستور پزشک استفاده کنید و از قطع یا تغییر دوز آن جلوگیری کنید.

اگر به بیماری های قلبی دچارید و قصد باردار شدن دارید پیش از باردار شدن باید تحت نظر متخصص قلب و متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید. تیم پزشکی وضعیت قلبی شما را ارزیابی خواهند کرد و تغییرات درمانی لازم را قبل از باردار شدن اعمال می کنند. برخی داروها که در درمان بیماری های قلبی استفاده می شود در طول بارداری استفاده نمی شود. بسته به شرایط پزشک تعدیل دوز مناسب را انجام داده و یا داروی مناسب دیگری را جایگزین می کند.

بیماری های قلبی و بارداری: دوران پریناتال

افراد مبتلا به بیماری های قلبی در بارداری باید به طور مرتب تحت نظر پزشک قرار داشته باشند. وزن و فشار خون آن ها در ملاقات های پریناتال اندازه گیری می شود. در برخی موارد نیاز به انجام آزمایش خون و تست ادرار وجود دارد. دفعات ملاقات با متخصص بیماری های قلبی به شدت بیماری بستگی خواهد داشت. متخصص بیماری های قلبی با استفاده از تست های زیر عملکرد قلب را ارزیابی خواهد کرد:

  • اکوکاردیوگرام: در این روش با استفاده از امواج صوتی تصاویری از قلب و ساختار قلب ایجاد خواهد شد (اکو قلب مادر در دوران بارداری)
  • الکتروکاردیوگرام: با استفاده از این تست فعالیت الکتریکی قلب ارزیابی می شود.

در طول دوران بارداری وضعیت رشد جنین توسط متخصص زنان ارزیابی و بررسی می گردد. به این منظور از سونوگرافی استفاده می شود. با استفاده از برخی سونوگرافی های مخصوص وضعیت قلب جنین نیز معاینه می شود. پس از زایمان نیز جنین همچنان تحت مانیتور قرار خواهد داشت.

بیماری های قلبی و بارداری: پیشگیری از بروز علائم بیماری قلبی در بارداری

برای مراقبت مناسب از جنین توجه به نکات زیر موثر می باشد:

  • بیماری های قلبی و بارداری: ملاقات های پریناتال را به طور منظم دنبال کنید.در طول دوران بارداری به طور مرتب به متخصص زنان مراجعه کنید.
  • بیماری های قلبی و بارداری: پزشک کم خطرترین دارو را در موثرترین دوز برای شما تجویز خواهد کرد. بنابراین در مصرف دقیق داروها دقت داشته باشید.
  • بیماری های قلبی و بارداری: در طول روز به اندازه کافی استراحت کنید و از داشتن فعالیت های فیزیکی شدید اجتناب کنید.
  • بیماری های قلبی و بارداری: وزن خود را کنترل کنید. اضافه وزن مناسب به رشد مناسب جنین کمک خواهد کرد. اضافه وزن بیش از حد فشار بیشتری را بر قلب شما وارد می کند.
  • بیماری های قلبی و بارداری: مراحل وضع حمل و زایمان را به خوبی بشناسید و سوالات خود را با متخصص زنان درمیان گذارید. دانستن مراحل زایمان میزان استرس و اضطراب شما را کاهش خواهد داد.
  • از رفتارهای پر خطر بپرهیزید: از مصرف الکل، سیگار و داروهای مخدر در بارداری اجتناب کنید.

در صورت بروز نشانه های زیر فورا به متخصص مراجعه کنید:

  • دشواری در تنفس
  • تنگی نفس در حالت استراحت
  • اختلال در ضربان قلب
  • درد در قفسه سینه
  • سرفه شبانه و یا سرفه همراه با خون

بیماری های قلبی و بارداری: وضع حمل و زایمان

وضع حمل و زایمان باید در مراکز مجهز به امکانات مخصوص بارداری های پر خطر انجام شود. اگر نگرانی در مورد بیماری قلبی وجود دارد حضور متخصص بیماری های قلبی حین زایمان ضروری خواهد بود. با استفاده از تجهیزاتی مخصوص وضع حمل مانیتور می گردد. ضربان قلب و ریتم قلبی در طول زایمان کنترل می شود. انقباضات و ضربان قلب جنین نیز به دقت مانیتور می شود. برای کاهش استرس ناشی از درد ممکن است داروهایی از طریق کاتتر به ستون فقرات تزریق شود تا درد کنترل گردد. اگر زایمان واژینال باشد ممکن است برای کاهش فشار بر مادر از ابزارهایی برای کمک به زایمان استفاده شود. اگر احتمال بروز عفونت قلبی وجود داشته باشد قبل و بعد زایمان از آنتی بیوتیک استفاده می شود. ابتلا به بیماری های قلبی لزوما نیاز به سزارین را به همراه ندارد (بیماری قلبی و سزارین). اگر نیاز به انجام سزارین وجود داشته باشد احتیاطاتی به منظور کنترل عملکرد قلب در طول زایمان انجام می شود. در صورت ابتلا به مشکلات شدید قلبی ممکن است زایمان در شرایط کنترل شده و با برنامه ریزی قبلی انجام شود.

بیماری های قلبی و بارداری: شیردهی

شیردهی به اغلب خانم های مبتلا به بیماری های قلبی توصیه می شود، حتی خانم هایی که به مصرف برخی داروها نیازمندند. در دوران شیردهی تغییرات لازم در داروهای مصرفی با نظارت متخصص انجام می گردد. اگر شما به مشکلات قلبی مادرزادی دچار باشید احتمال ابتلا به اندوکاردیت وجود دارد. پزشک ممکن است هشدارهایی در مورد احتمال بروز ماستیت حین شیردهی داشته باشد. در برخی شرایط بهتر است در طول شیردهی با استفاده از دستگاه شیر داخل سینه را پمپ و خارج کنید.

دکتر فریبا بهنام

دکتر فریبا بهنام

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سیده فریبا بهنام دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه تهران هستند و بیش از 23 سال سابقه طبابت و فعالیت در این حوزه را دارند. مطب خانم دکتر فریبا بهنام مجهز به دستگاه NST، سونوگرافی، کرایو و کولپوسکوپی می باشد.
 

تایید شده: توسط دکتر فریبا بهنام

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه