بعد از آی وی اف چکار باید کرد؟ این پرسش دغدغه بسیاری از زوج هایی می باشد که در حال انجام آی وی اف می باشند. در این مقاله به پاسخ این پرسش می پردازیم.

دروانا: 

آی وی اف یا لقاح آزمایشگاهی یا In vitro fertilization نوعی روش درمان ناباروری می باشد که سبب تلقیح اسپرم و تخمک در شرایط آزمایشگاهی می شود. وقتی یک یا چند تخمک طی فرایند آی وی اف تلقیح شده و رویان ایجاد گردد، رویان به داخل رحم مادر فرستاده می شود. در این شرایط با لانه گزینی مناسب امکان ایجاد بارداری وجود خواهد داشت. اگر چه نرخ آی وی اف موفق زیاد می باشد اما در این میان محدودیت هایی وجود دارد. برای مثال هزینه آی وی اف زیاد است و احتمال عوارض ناشی از مصرف داروهای ناباروری وجود دارد. از دیگر عوارض آی وی اف می توان به احتمال چند قلو شدن و تهاجمی بودن روش همچنین احتمال بروز زایمان زودرس اشاره کرد. احتمال بروز بارداری خارج از رحم نیز یکی دیگر از عوارض آی وی اف می باشد اما احتمال بروز چنین رویدادی در مقایسه با سایر روش های کمک باروری اندک می باشد. در این مقاله قصد داریم به مواردی پیرامون بعد از انجام آی وی اف بپردازیم.

حدود دو هفته بعد از انجام آی وی اف و انتقال رویان نمونه خون یا ادرار برای بررسی مقدار هومون hCG بررسی می شود. این هورمون نشان دهنده وقوع بارداری است. تست های ادرار خانگی که برای تشخیص بارداری به کار می روند برای مشخص کردن مقدار hCG در اوایل بارداری به اندازه مناسب حساس نمی باشند:

  • اگر مقدار hCG کمتر از 5 واحد بین المللی در لیتر باشد در آن صورت فرد باردار نیست.
  • اگر مقدار hCG بیش از 10 واحد بین المللی در لیتر باشد، تست در طول 48 ساعت بعد دوباره تکرار می شود تا افزایش مقدار این هورمون تایید شود. در طول 12 روز اول بعد از انتقال رویان مقدار این هورمون هر 48 ساعت یک بار دو برابر می شود.
  • اگر مقدار  hCG در تست دوم دو برابر نشده و یا کاهش داشته باشد در آن صورت آزمایش خون دوباره در طول 48 ساعت آینده تکرار می شود. بسته به موقعیت ممکن است بارداری قابل دوام نباشد. زمانی که بارداری به طور مناسبی پیش نرود مقدار  hCG افزایش نیافته و یا شروع به کاهش می کند.

اگر مقدار hCG به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد در آن صورت چهار هفته بعد از انتقال رویان سونوگرافی لگن انجام می شود. در این زمان ممکن است کیسه بارداری داخل رحم دیده شود. کیسه بارداری کیسه ای پر از مایع می باشد که حاوی رویان است. چهار تا پنج هفته بعد از انتقال رویان کیسه قابل مشاهده می باشد. این کیسه در اوایل بارداری مسئولیت تغذیه رویان را به عهده دارد. ضربان قلب معمولا در طول چهار تا چهار هفته و نیم بعد از انتقال رویان قابل مشاهده خواهد بود.

بعد از آی وی اف چکار باید کرد؟ آی وی ف موفق

در اغلب موارد مراقبت های پریناتال درهفته های 6 تا 10 بارداری انجام می شود. در این مدت متخصص زنان شما را به طور مرتب مانیتور می کند تا سلامت مادر و جنین تحت نظر قرار داشته باشد.

بعد از آی وی اف چکار باید کرد؟  آی وی اف ناموفق

به طور کلی 27 درصد چرخه های آی وی اف به زنده زایی منجر می شوند و با عنوان آی وی اف موفق شناخته می شوند. اما شانس داشتن آی وی اف موفق در زوجین به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که از جمله آن می توان به مواردی مانند سن مادر، علت ناباروری و رویکرد درمانی اشاره کرد.

به دشواری می توان با پیامدهای عاطفی ناشی از آی وی اف ناموفق رو به رو شد مخصوصا اگر زوجین مدت های زیادی برای باردار شدن تلاش کرده باشند. مواردی مانند عدم پوشش دهی هزینه آی وی اف توسط بیمه ها و یا مشکلات زمینه ای مانند سن، شغل و وضعیت مالی شرایط را دشوار تر نیز می سازد.

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه