خطرات بارداری بالای 35 سال موارد متعددی مانند افزایش احتمال زایمان زودرس را شامل می شود. در این مقاله خطرات بارداری بالای 35 سال را مرور می کنیم.

دروانا: 

بارداری بالای 35 سال سبب می شود احتمال بروز برخی عوارض افزایش یابد. اگر بالای 35 سال قرار دارید باید به لحاظ احتمال بروز برخی نواقص در جنین بعضی تست های غربالگری پریناتال را انجام دهید. لازم به ذکر است خانم های بالای 35 سال در باردار شدن ممکن است با دشواری هایی رو به رو شوند.

خطرات بارداری بالای 35 سال

با افزایش سن، باردار شدن شما را در معرض برخی عوارض قرار می دهد. از جمله عوارض و خطرات بارداری بالای 35 سال عبارت است از:

  • خطرات بارداری بالای 35 سال (مشکلات ناباروری): همه خانم ها تعداد مشخصی تخمک در تخمدان های خود دارند. به طور ماهانه در هر چرخه یک تخمک آزاد می شود که به این فرایند تخمک گذاری گفته می شود و در میانه چرخه روی می دهد. با افزایش سن تعداد تخمک ها کاهش می یابد و در این شرایط تخمک ها دیگر به سادگی بارور نمی شوند و همین امر باردار شدن را دشوار می سازد. اگر در سنین بالای 35 سال با وجود داشتن نزدیکی جنسی محافظت نشده به مدت حداقل 6 ماه قادر به بارداری نشدید باید با متخصص نازایی مشورت نمایید.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (دیابت بارداری): دیابت بارداری نوعی از دیابت می باشد که در دوران بارداری روی می دهد و سبب ایجاد دشواری هایی در طول بارداری و پس از آن می گردد.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (افزایش فشار خون): هایپرتنشن دوران بارداری یکی از خطرات بارداری بالای 35 سال می باشد که عوارضی را به همراه خواهد داشت.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (پره اکلامپسی): نوعی عارضه بارداری می باشد که بعد هفته 20 بارداری یا بعد زایمان مشخص می شود. مشخصه آن افزایش فشار خون، تورم دست ها، پاها و صورت، سردرد شدید، اختلال در دید و دفع پروتئین در ادرار می باشد و سبب آسیب به ارگان هایی مانند کلیه ها و کبد می گردد. باردار شدن در سنین بالای 40 سال احتمال وقوع پره اکلامپسی را به شدت افزایش می دهد.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (زایمان زودرس): زایمان زودرس به تولد نوزاد قبل از هفته 37 بارداری اشاره دارد. نوزادان نارس به هنگام تولد همچنین در زندگی آینده خود بیشتر در خطر تجربه برخی مشکلات قرار خواهند داشت.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (وزن اندک نوزاد حین زایمان): در این شرایط وزن نوزاد کمتر از 2500 گرم می باشد.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (بارداری چند قلو): مادران مسن بیش از مادران جوان در خطر تولد چند قلو قرار دارند. این اتفاق هم ممکن است به طور خود به خود روی دهد و هم این که به دنبال استفاده از روش های کمک باروری امکان وقوع آن وجود دارد. بارداری چند قلو سبب دشواری در بارداری می گردد و مشکلاتی مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی، دیابت بارداری و مشکلاتی در رشد جنین را به دنبال دارد.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (نواقص مادرزادی): احتمال بروز اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون در بارداری بعد از 35 سالگی افزایش می یابد. این گونه نواقص سبب می شود تا شکل و عملکرد برخی ساختارهای بدن تغییر یابد و در مجموع بر سلامت، رشد و نحوه عملکرد فرد تاثیر می گذارد.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (انجام سزارین): با افزایش سن مادر نیاز به انجام سزارین افزایش می یابد. سزارین نوعی روش جراحی می باشد که طی آن نوزاد با ایجاد برشی بر شکم خارج می گردد. سزارین مانند هر جراحی دیگری احتمال بروز عوارضی مانند عفونت و واکنش به داروی بیهوشی را همراه دارد.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (سقط): سقط به مرگ جنین قبل از هفته 20 بارداری اشاره دارد.
  • خطرات بارداری بالای 35 سال (مرده زایی): مرده زایی به مرگ جنین بعد از هفته 20 بارداری اشاره دارد. 
دکتر فاطمه نیک پور

دکتر فاطمه نیک پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فاطمه نيك پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر فاطمه نیک پور مفتخر به کسب عنوان رزیدنت نمونه در دوره دکترای تخصصی زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه نیک پور
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه