واکسن های قبل از بارداری، واکسن های بارداری و واکسن هایی که استفاده از آن در طول بارداری در برخی افراد ضروری می باشد موضوعی است که در این مقاله بدان می پردازیم.

دروانا: 

واکسن ها با تحریک سیستم ایمنی منجر به تولید آنتی بادی ها می شوند. این ترکیبات بدن را در مبارزه با عفونت و پیشگیری از بیماری یاری می سازد. برخی انواع واکسن در بارداری بی خطر می باشد اما برخی انواع واکسن در بارداری منع مصرف دارد. استفاده از برخی انواع واکسن در بارداری به همه خانم های باردار توصیه می شود اما استفاده از برخی انواع واکسن در بارداری ممکن است تنها در افرادی توصیه شود که در خطر ابتلا به برخی بیماری ها قرار دارند. خانم هایی که قصد بارداری دارند باید تمامی واکسن های ضروری را دریافت کنند.

واکسن های  سرخک، اوریون، سرخجه و آبله مرغان برای خانم هایی که در سنین باروری قرار داشته و در خطر ابتلا به این عفونت ها قرار دارند ضروری می باشد. این ها از واکسن های قبل از بارداری محسوب می شود. اگر این عفونت ها در بارداری روی دهد تاثیرات مخربی بر جنین خواهد داشت.

واکسن های قبل از بارداری: واکسن سرخک، سرخجه و اوریون یا MMR

 متخصص زنان با انجام آزمایش خون تعیین می کند آیا شما نسبت به این عفونت ها ایمنی لازم را دارا می باشید یا خیر. در صورت عدم ایمنی باید واکسن MMR را حداقل یک ماه قبل از بارداری دریافت کنید. این واکسن از واکسن های قبل از بارداری محسوب می شود. ابتلا به هر یک از این بیماری ها در اوایل بارداری احتمال سقط را به دنبال خواهد داشت. عفونت سرخک در اوایل بارداری منجر به نقص در شنوایی، چشم ها، قلب و مغز می شود. ابتلا به عفونت در سه ماهه دوم بارداری بعید به نظر می رسد چنین مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

واکسن های قبل از بارداری: واکسن آبله مرغان

 آلوده شدن به آبله مرغان در بارداری، مخصوصا اوایل بارداری احتمال بروز نقص در جنین را افزایش می دهد. ابتلا به آبله مرغان در هر دوره ای از بارداری عوارض خطرناکی مانند پنومونی را برای مادر به دنبال خواهد داشت. اگر هرگز به آبله مرغان مبتلا نشده و واکسن آن را دریافت نکرده باشد پزشک ابتدا آزمایش خون انجام خواهد داد. اگر نسبت به بیماری ایمن نباشید در آن صورت حداقل یک ماه قبل از بارداری باید این واکسن را دریافت کنید. این واکسن از واکسن های قبل از بارداری محسوب می شود. اگر در طول بارداری در معرض عفونت آبله مرغان قرار بگیرید باید ظرف ده روز بعد از قرار گرفتن در معرض عفونت از گلوبولین ایمنی واریسلا-زوستر استفاده کنید. به این ترتیب احتمال ابتلا به آبله مرغان کاهش یافته و یا در صورت ابتلا از شدت عفونت کاسته می شود. زونا در مقایسه با آبله مرغان کمتر مسری می باشد. ابتلا به زونا به تماس نزدیک یا تماس با زخم های باز پوستی نیاز دارد. اگر در بارداری در تماس با عفونت زونا قرار گرفتید با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید.

واکسن های قبل از بارداری :واکسن ویروس پاپیلومای انسانی

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی از جمله واکسن های قبل از بارداری می باشد که مصرف آن به تمام دختران و زنان در سنین 9 تا 26 سالگی توصیه می شود. استفاده از این واکسن در بارداری توصیه نمی شود، اگر چه خانم های بارداری که این واکسن را به طور تصادفی دریافت کرده اند دچار مشکل نشده اند.

واکسن های بارداری: واکسن آنفلوآنزا

خانم های باردار در خطر ابتلا به عوارض آنفلوآنزا قرار دارند. واکسن آنفلوآنزا لزوما از واکسن های قبل از بارداری نمی باشد. در طول فصول آنفلوآنزا استفاده از آن به تمام خانم های باردار توصیه می شود. استفاده از فرم تزریقی واکسن در بارداری تاثیرات منفی را بر جنین نشان نداده است. همچنین استفاده از این واکسن در بارداری جنین را تا 6 ماه بعد از تولد از ابتلا به عفونت در امان می دارد. استفاده از فرم استنشاقی این واکسن در بارداری ممنوع می باشد زیرا این فرم حاوی ویروس زنده است.

واکسن های بارداری: واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه

استفاده از واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه که به اختصار Tdap نامیده می شود در هر بارداری به خانم ها توصیه می شود. بهترین زمان استفاده از این واکسن در بارداری بین هفته های 27 ام تا 36 ام می باشد تا نوزادان را از ابتلا به عفونت سیاه سرفه در امان بدارد.

واکسن های بارداری: گروه افراد پر خطر

هپاتیت آ ویروسی است که سبب ایجاد بیماری شدید در خانم های باردار می شود. این عفونت می تواند به جنین منتقل شود. استفاده از واکسن هپاتیت آ خطر شناخته شده ای را برای جنین در حال رشد در پی ندارد. استفاه از این واکسن در بارداری به خانم هایی توصیه می شود که در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

هپاتیت بی عفونت جدی است که سبب ایجاد التهاب در کبد می شود. در مجموع سه واکسن برای هپاتیت بی وجود دارد که به طور معمول در دوران کودکی استفاده می شود. با این وجود خیلی از افراد بزرگسال هنوز ایمنی لازم را نسبت به هپاتیت بی دریافت نکرده اند. استفاده از این واکسن ها خطر شناخته شده ای را برای جنین در حال رشد نشان نداده است. استفاده از واکسن هپاتیت بی در خانم هایی توصیه می شود که در خطر ابتلا به این بیماری در بارداری قرار دارند (برای مثال افرادی که با ناقل عفونت هپاتیت بی زندگی می کنند).

پولیومیلیت (فلج اطفال)، پنوموکوک و تب زرد از جمله بیماری هایی هستند که استفاده از واکسن آن ها در بارداری در صورتی توصیه می شود که فرد قصد مسافرت به مناطقی را داشته باشد که این عفونت ها در آنجا شایع باشد. 

دکتر نجمه سمیعی

دکتر نجمه سمیعی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر نجمه سمیعی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی و مدرک دوره های تکمیلی لاپاراسکوپی تخصصی بیماری های زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر نجمه سمیعی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه