پره اکلامپسی در بارداری عارضه ای بسیار خطرناک است که با افزایش فشار خون و دفع پروتئین در ادرار مشخص می گردد. در این مقاله مروری بر پره اکلامپسی در بارداری خواهیم داشت.

دروانا: 

پره اکلامپسی در بارداری معمولا حوالی هفته 20 یا مدتی بعد زایمان روی می دهد. علائم اولیه پره اکلامپسی در بارداری شامل افزایش فشار خون بیشتر یا مساوی 140/90 و دفع پروتئین در ادرار می باشد. علاوه بر این سایر علائم پره اکلامپسی در بارداری عبارت است از ورم پاها، صورت و دست ها که در نتیجه احتباس مایعات روی می دهد، سردرد شدید، مشکلاتی در بینایی، تاری دید و دوبینی و درد زیر دنده ها و درد معده. در اغلب موارد، پره اکلامپسی در بارداری خفیف است اما پره اکلامپسی در بارداری در صورت عدم مانیتور مناسب به مرگ مادر و جنین منجر می گردد. برخی عوامل زیر احتمال ابتلا به پره اکلامپسی در بارداری را افزایش می دهد:

  • ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری های کلیوی قبل بارداری
  • ابتلا به لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید
  • سابقه خانوادگی در وقوع پره اکلامپسی و یا سابقه پره اکلامپسی در بارداری های قبلی
  • سن بالای 40 سال
  • بارداری چند قلو
  • شاخص توده بدنی 35 به بالا
  • مصرف سیگار و الکل

اگر فرد در خطر ابتلا به پره اکلامپسی در بارداری قرار داشته باشد در آن صورت از هفته 12 بارداری تا زمان زایمان باید دوز اندک آسپرین را دریافت کند. به نظر می رسد بروز مشکلاتی در جفت منجر به ایجاد پره اکلامپسی در بارداری می شود. جفت ارگانی است که وظیفه خونرسانی به جنین را به عهده دارد. در پره اکلامپسی جفت خون کافی دریافت نمی کند زیرا تشکیل جفت در نیمه اول بارداری به درستی صورت نگرفته است. سیگنال ها و موادی که از جفت آسیب دیده آزاد می شود بر عروق خونی مادر تاثیر گذاشته و سبب افزایش فشار خون مادر می گردد. در بحث تشکیل جفت باید توجه داشت تخمک لقاح یافته در ابتدا پرزهایی را تولید می کند که سبب اتصال آن به دیواره رحم می گردد. این پرزها از طریق عروق خونی در رحم تغذیه شده و در نهایت به جفت تبدیل می شود. در مراحل اولیه بارداری این عروق خونی تغییر شکل داده و عریض تر می گردد. اگر عروق خونی به طور کامل تغییر شکل لازم را انجام ندهند در آن صورت جفت به درستی تشکیل نمی شود و همین امر در ایجاد پره اکلامپسی در بارداری نقش دارد. اینکه چرا عروق خونی به درستی تغیرات لازم را پیدا نمی کنند چندان مشخص نیست. همزمان وجود مشکلاتی در کلیه ها نیز سبب می شود پروتئین های مهمی که باید در خون مادر باقی بماند در ادرار دفع گردد. به همین دلیل است که در پره اکلامپسی در بارداری شاهد دفع پروتئین در ادرار هستیم.

تنها راه درمان پره اکلامپسی در بارداری ختم بارداری می باشد. برای درمان پره اکلامپسی در بارداری علائم وضع حمل القا شده و یا سزارین انجام می شود. ممکن است از داروهایی برای کاهش فشار خون استفاده شود تا در این مدت جنین برای تولد آماده گردد. لابتالول، نیفدیپین یا متیل دوپا از جمله داروهایی هستند که برای کاهش فشار خون ناشی از پره اکلامپسی در بارداری استفاده می شوند. در این دوران فشار خون مرتبا اندازه گیری شده و نمونه ادرار به لحاظ وجود پروتئین بررسی می شود. عملکرد کلیه و کبد نیز با استفاده از آزمایش خون مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. بررسی وضعیت رشد، تنفس و حرکات جنین نیز با استفاده از سونوگرافی انجام می شود. ضربان قلب جنین با استفاده از فرایندی به نام کاردیوتوکوگرافی مطالعه می شود تا هر گونه استرس و فشاری بر جنین تعیین شود. علائم پره اکلامپسی در بارداری با انجام زایمان از بین می رود اما بعد از زایمان باید مدتی در بیمارستان تحت نظر باقی بمانید. اگر جنین نارس باشد در آن صورت باید در بخش مراقبت های ویژه تحت مانیتور قرار داشته باشد. ممکن است مصرف داروهای ضد فشار خون تا مدتی بعد از مرخص شدن از بیمارستان همچنان ادامه داشته باشد.

دکتر فاطمه ترقی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان می دارند زمانی که مسمومیت بارداری با تشنج در مادر همراه شود اکلامپسی نام دارد و بسیار خطرناک است و علائمی چون لرزش فک و صورت و بدن، سردرد شدید، تاری دید و دوبینی، درد بالای معده و کاهش هوشیاری را به دنبال دارد که بسیار خطرناک است. بنابراین با پیگیری به موقع از بروز چنین علائمی جلوگیری کنید.

دکتر فاطمه ترقی

دکتر فاطمه ترقی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فاطمه ترقي جراح و متخصص زنان و زایمان در کرج، دکتر فاطمه ترقی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه ترقی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه