آزمایشات قبل زایمان با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون آزمایشاتی است که قبل از زایمان برای کنترل وضعیت سلامت جنین در بارداری های پر خطر انجام می شود.

دروانا: 

آزمایشات قبل زایمان در مواردی مانند بارداری های پر خطر، ابتلا به شرایطی مانند دیابت، وجود مشکلاتی در بارداری های قبلی و زمانی که بارداری به بیش از هفته 40 کشیده شده باشد ضرورت می یابد. در برخی موارد برای کنترل وضعیت سلامت جنین ممکن است آزمایشات قبل زایمان چندین مرتبه تکرار شود. بخشی از آزمایشات قبل زایمان عبارت است از:

آزمایشات قبل زایمان: تست بدون استرس

در طول تست بدون استرس متخصص زنان بررسی می کند آیا ضربان قلب جنین در حین استراحت یا حرکت تغییر می کند. برای انجام این مورد از آزمایشات قبل زایمان نیازی به دریافت دارو وجود ندارد. اگر ضربان قلب جنین خود به خود افزایش نیابد در آن صورت از مادر خواسته می شود تا با دست شکم خود را تکان دهد. به این ترتیب اگر جنین در حالت خوابیده باشد بیدار خواهد شد. همچنین می توان با استفاده از دستگاهی روی شکم صدایی تولید کرد تا جنین بیدار شود. نتیجه واکنشی در این تست نشان می دهد ضربان قلب جنین به طور مناسب و نرمالی افزایش می یابد. نتیجه غیر واکنشی نشان می دهد افزایش ضربان قلب به طور مناسبی انجام نمی گیرد. ممکن است نتایج به صورت 3،2،1 بیان شود. عدد 1 بیانگر نتایج نرمال می باشد. عدد 2 نشان دهنده انجام تست بیشتر است و عدد 3 نشان می دهد زایمان فورا باید انجام شود.

آزمایشات قبل زایمان: تست استرس انقباضی

اگر نتیجه تست بدون استرس نرمال نباشد در آن صورت انجام این مورد از آزمایشات قبل زایمان ضرورت می یابد. وضع حمل فرایندی پر استرس برای جنین می باشد. هر انقباض به معنی کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به جنین می باشد. در مورد اغلب جنین های سالم این شرایط دشواری به همراه ندارد اما برخی از جنین ها ممکن است با مشکل رو به رو شوند. تست استرس انقباضی ضربان قلب جنین را نسبت به استرس حاصل از انقباضات بیان می کند. ممکن است از مانتیور جنین نیز استفاده شود. برای انجام این مورد از آزمایشات قبل زایمان مادر مقداری اکسی توسین دریافت می کند. این هورمون به انقباض رحم کمک می کند. این انقباضات شبیه به همان انقباضاتی است که حین وضع حمل روی می دهد اما کمی خفیف تر می باشد. اگر در پاسخ به اکسی توسین ضربان قلب جنین کاهش یابد در آن صورت ممکن است جنین در طول وضع حمل با مشکل رو به رو شود. اگر نتایج این مورد از آزمایشات قبل زایمان نرمال نباشد مادر فورا در بیمارستان بستری خواهد شد تا زایمان انجام شود.

آزمایشات قبل زایمان: پروفایل بیوفیزیکال

اگر نتیجه تست بدون استرس غیر واکنشی باشد در آن صورت انجام این مورد از آزمایشات قبل زایمان اهمیت می یابد. پروفایل بیوفیزیکال حرکات، تون ماهیچه ای و تنفس جنین را ارزیابی می کند. در این تست مایع آمنیوتیک که اطراف جنین را در برگرفته است بررسی خواهد شد. نتایج این مورد از آزمایشات قبل زایمان می تواند نرمال، غیر نرمال و یا غیر مشخص باشد. اگر نتایج غیر مشخص باشد در آن صورت باید تست تکرار شود. دریافت نتایج غیر نرمال بدان معنی است که زایمان زودرس در انتظار فرد خواهد بود.

آزمایشات قبل زایمان: پروفایل بیوفیزیکال مودیفاید

در این مورد از آزمایشات قبل زایمان با استفاده از سونوگرافی مقدار مایع آمنیوتیک را بررسی می کنند. این تست در مقایسه با پروفایل بیوفیزیکال زمان کمتری می برد. در بارداری های سالم انجام این تست لزومی ندارد. در مواردی که مشکلات زمینه ای وجود داشته و یا بارداری پر خطر می باشد و یا مواردی که از مدت زمان زایمان گذشته اما جنین هنوز متولد نشده است انجام این مورد از آزمایشات قبل زایمان ضرورت می یابد.

دکتر کتایون کارگر

دکتر کتایون کارگر

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر كتايون كارگر جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان شیراز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر کتایون کارگر
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه