نمونه گیری از جنین، آزمایش cvs در طول بارداری و به منظور بررسی شرایط ژنتیکی و کروموزومی مانند سندرم داون در جنین انجام می شود.

دروانا: 

نمونه برداری از پرزهای جفتی جنین که به اختصار آزمایش cvs خوانده می شود شامل نمونه برداری از سلول های جفت می باشد. آزمایش cvs به طور معمول در روتین آزمایشات دوران پریناتال قرار ندارد. اگر سایر تست های غربالگری احتمال وجود اختلالاتی مانند سندرم داون را نشان دهد در آن صورت ممکن است انجام آزمایش cvs ضرورت بیابد. در شرایطی که سابقه ژنتیکی به لحاظ ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری سلول داسی شکل، سیستیک فیبروزیس یا دیستروفی ماهیچه ای وجود داشته باشد، همچنین اگر در بارداری های قبلی مشکلات مشابهی روی داده باشد در آن صورت انجام آزمایش cvs ضرورت می یابد. انجام آزمایش  cvsبه تشخیص موارد زیر کمک می کند:

  • سندرم داون، شرایطی که سبب ناتوانی در یادگیری و بروز طیفی از مشخصات فیزیکی می شود.
  • سندرم ادوارد یا سندرم پاتو که منجر به سقط و مرده زایی یا مشکلات فیزیکی بسیار شدید در جنین می شود.
  • سیستیک فیبروزیس که سبب بروز مشکلاتی در ریه ها یا سیستم گوارشی می شود.
  • دیستروفی ماهیچه ای دوشن که سبب ضعف و ناتوانی ماهیچه ای می گردد.
  • تالاسمی که بر سلول های قرمز خون تاثیر می گذارد و عوارضی مانند آنمی و احتمال آسیب به ارگان ها را به دنبال دارد.
  • بیماری سلول های داسی شکل که در آن سلول های قرمز خون به دلیل ناهنجاری ساختاری که دارند در اکسیژن رسانی به درستی عمل نمی کنند.
  • فنیل کتونوریا که در آن بدن قادر به تجزیه آمینواسید فنیل آلانین نمی باشد.

لازم به ذکر است با استفاده از آزمایش cvs نمی توان احتمال نقص در لوله عصبی را بررسی نمود. این نقص منجر به بروز مشکلاتی در مغز و نخاع می شود و مشکلاتی مانند اسپینا بیفیدا را همراه دارد. این موارد معمولا با استفاده از سونوگرافی تشخیص داده می شود.

آزمایش cvs در هفته های 11 و 14 بارداری انجام می شود، اگرچه ممکن است زودتر از این زمان نیز انجام گردد. نمونه برداری در آزمایش cvs به دو صورت انجام می شود: در نمونه برداری ترانس ابدومینال سوزن از طریق شکم مادر به منظور نمونه برداری وارد می شود و این روش نمونه برداری متداول تر و ساده تر نیز می باشد. در روش دیگر دستگاه فلزی کوچکی از طریق دهانه رحم به منظور نمونه برداری وارد می شود. انجام آزمایش cvs تنها 10 دقیقه زمان می برد. لازم به ذکر است نرخ بروز سقط در هر دو روش مشابه می باشد. در برخی موارد بهتر است قبل از انجام آزمایش  cvsمثانه پر باشد. در این مورد متخصص زنان هدایت های لازم را انجام خواهد داد.

از عمده ترین عوارض آزمایش cvs می توان به سقط یا از دست رفتن بارداری در 23 هفته اول اشاره کرد. نرخ بروز سقط به دنبال انجام آزمایش cvs بین 0.5 تا 1 درصد است. احتمال بروز عفونت، احتمال خونریزی در یک یا دو روز بعد انجام تست و یا تکرار تست از دیگر عوارض آزمایش cvs می باشد. اگر آزمایش cvs قبل از هفته 10 بارداری انجام شود در آن صورت احتمال بروز عوارض بیشتر نیز خواهد بود.

یکی از گزینه های جایگزین آزمایش  cvsانجام آمنیوسنتز می باشد. در این روش بخشی از مایع آمنیوتیک نمونه برداری می شود. آمنیوسنتز معمولا در هفته های 15 تا 18 بارداری انجام می شود. نرخ بروز سقط به دنبال این روش مشابه با آزمایش cvs می باشد اما آمنیوسنتز در زمانی انجام می شود که بارداری در هفته های بالاتری قرار دارد.

دکتر فاطمه نیک پور

دکتر فاطمه نیک پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فاطمه نيك پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر فاطمه نیک پور مفتخر به کسب عنوان رزیدنت نمونه در دوره دکترای تخصصی زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه نیک پور
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه