مروری بر عوارض دیابت بارداری با هدف افزایش دانش بیماران پیرامون عوارض دیابت بارداری تنظیم گردیده است. 

دروانا: 

دیابت بارداری نوعی بیماری دیابت می باشد که در دوران بارداری روی می دهد. 7 نفر از هر 100 خانم باردار در این دوران ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شوند. دیابت بارداری سبب افزایش قند خون در بدن مادر می گردد. قند و نشاسته موجود در رژیم غذایی منبع انرژی برای ما محسوب می شوند. پانکراس در بدن با تولید هورمونی به نام انسولین سبب می شود تا بدن مقدار گلوکز خون را در حد مناسبی نگاه دارد. درصورت ابتلا به دیابت بدن نمی تواند مقدار کافی انسولین تولید کند و یا قادر به استفاده بهینه از انسولین نمی باشد بنابراین در این شرایط مقدار انسولین در خون افزایش می یابد. افزایش قند خون در بدن می تواند عوارض جانبی جدی را به دنبال داشته باشد، از جمله این عوارض می توان به احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، نارسایی کلیه و نابینایی اشاره کرد. بنابراین کنترل دیابت برای پیشگیری از بروز چنین عوارضی بسیار حائز اهمیت می باشد.

عوارض دیابت بارداری

ابتلا به دیابت بارداری در این دوران مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. عوارض دیابت بارداری عبارت است از:

  • عوارض دیابت بارداری (پره اکلامپسی): پره اکلامپسی یکی از مهم ترین عوارض دیابت بارداری می باشد. پره اکلامپسی زمانی روی می دهد که فشار خون مادر به شدت افزایش یابد و علائمی مانند اختلال در ارگان های کلیه و کبد مشاهده گردد. دفع پروتئین در ادرار، تغییراتی در بینایی و سردرد شدید از علائم پره اکلامپسی می باشد.
  • عوارض دیابت بارداری (زایمان زودرس): زایمان زودرس یکی دیگر از عوارض دیابت بارداری می باشد که به زایمان قبل از هفته 37 بارداری اشاره دارد. نوزادان نارس در مقایسه با نوزادانی که دوره بارداری را به طور کامل طی کرده اند بیشتر در خطر تجربه برخی علائم قرار دارند.
  • عوارض دیابت بارداری (وزن زیاد نوزاد): افزایش وزن نوزاد به هنگام تولد یکی از عوارض دیابت بارداری می باشد. افزایش وزن سبب دشواری در وضع حمل و زایمان می شود. ممکن است در این شرایط نیاز به انجام سزارین وجود داشته باشد. در سزارین نوزاد طی برشی که بر شکم مادر وارد می شود متولد می گردد. نوزادانی که هنگام زایمان وزن زیادی دارند بیشتر در خطر ابتلا به چاقی و دیابت در زندگی آینده خود قرار دارند.
  • عوارض دیابت بارداری (مرده زایی): مرده زایی به عنوان یکی از عوارض دیابت بارداری به مرگ جنین بعد از هفته 20 ام بارداری اشاره دارد.

عوارض دیابت بارداری بعد از تولد بر جنین عبارت است از دشواری در تنفس، کاهش مقدار قند خون و زردی. از علائم زردی می توان به زرد شدن چشم ها و پوست نوزاد اشاره کرد. کبد نوزادان مبتلا به زردی یا به درستی شکل نگرفته و یا به درستی عمل نمی کند. به منظور غربالگری دیابت بارداری باید درهفته 24 تا 28 بارداری آزمایش خونی به نام تست تولرانس گلوکز انجام شود. اگر فاکتور خطر ابتلا به دیابت بارداری در فرد وجود داشته باشد احتمال انجام این آزمایش در هفته های زودتر نیز وجود خواهد داشت. اگر نتیجه تست تولرانس گلوکز مثبت باشد در آن صورت تست دیگری انجام می شود تا از نتایج به دست آمده اطمینان حاصل گردد. اگر نتیجه تست دوم نیز مثبت باشد در آن صورت باید به نکات زیر توجه کنید:

  • باید به طور مرتبی در طول بارداری برای اطمینان از سلامت خود و جنین چکاپ های ضروری را انجام دهید.
  • باید بیاموزید که چطور قند خون خود را اندازه بگیرید همچنین باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.
  • در صورت لزوم باید از انسولین استفاده کنید. انسولین به صورت تزریقی استفاده می شود و نحوه استفاده از آن به شما آموزش داده خواهد شد. لازم به یادآوری است که در برخی موارد با نزدیک شدن به زمان زایمان میزان مصرف انسولین نیز افزایش خواهد داشت.

برای کاهش احتمال تجربه دیابت بارداری و عوارض دیابت بارداری در بارداری های بعدی بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • شیردهی سبب می شود تا بعد بارداری وزن بهتری از دست دهید. به خاطر داشته باشید که اضافه وزن احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را در شما افزایش خواهد داد.

6 تا 12 هفته بعد تولد نوزاد باید تست غربالگری دیابت را انجام دهید. اگرنتایج نرمال باشد هر 3 سال یک بار باید این تست را تکرار کنید. اگر نتایج نشان دهد شما پیش دیابتی هستید در آن صورت باید به طور سالانه این تست را تکرار کنید. پیش دیابتی بودن به این معنی است که مقدار قند خون کمی بالاتر از حد نرمال می باشد اما این مقدار به اندازه ای بالا نیست که فرد را مبتلا به دیابت بنامیم. 

برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه