تیروئید در بارداری، کم کاری تیروئید در بارداری با هدف ارتقا دانش بیماران در زمینه اختلالات تیروئید در بارداری تنظیم گردیده است. 

دروانا: 

بیماری تیروئید مجموعی از اختلالات موثر بر غده تیروئید را شامل می شود. غده تیروئید به شکل پروانه است و در جلوی گردن قرار دارد. هورمون هایی که توسط تیروئید تولید می شود بدن را در مصرف انرژی یاری می کند و بنابراین بر ارگان های مختلفی در بدن تاثیر می گذارد. افزایش هورمون های تیروئید پرکاری تیروئید شناخته می شود. کاهش مقدار این هورمون ها نیز با عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود. هورمون های تیروئید در بارداری بر رشد نرمال مغز جنین و سیستم عصبی او تاثیر می گذارد. در سه ماهه اول بارداری جنین هورمون تیروئید لازم برای رشد را از طریق جفت از مادر دریافت می کند. در حدود 12 هفتگی غده تیروئید جنین شروع به کار می کند اما تا هفته 18 تا 20 قادر به تولید مقدار کافی هورمون نمی باشد. هورمون گنادوتروپین جفتی انسان و استروژن سبب افزایش مقدار هورمون تیروئید در خون می شود. تیروئید در بارداری کمی بزرگ تر می شود اما این افزایش سایز به اندازه ای نیست که در معاینات محسوس باشد. تشخیص مشکلات تیروئید در بارداری کمی دشوار است زیرا مقدار افزایش هورمون های تیروئید در بارداری کمی طبیعی است و ممکن است علائمی که در بارداری اتفاق می افتد با علائم ناشی از اختلالات تیروئیدی مشابه باشد.

تیروئید در بارداری: کم کاری تیروئید در بارداری

کم کاری تیروئید در بارداری معمولا در اثر بیماری به نام هاشیموتو ایجاد می شود. بیماری هاشیموتو نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی آنتی بادی هایی را علیه غده تیروئید می سازد و سبب التهاب و آسیبی در این ارگان می گردد که کاهش تولید هورمون های تیروئید در بارداری را به همراه دارد. کم کاری تیروئید در بارداری در صورت عدم درمان عوارض زیر را به دنبال خواهد داشت:

از آن جایی که هورمون تیروئید در بارداری بر رشد مغز و سیستم عصبی جنین تاثیر می گذارد، عدم درمان کم کاری تیروئید در بارداری منجر به کاهش آی کیو و عدم رشد نرمال در جنین خواهد شد. تشخیص کم کاری تیروئید در بارداری با استفاده از آزمایش خون انجام می شود. درمان کم کاری تیروئید در بارداری مستلزم جایگزین کردن هورمون های تیروئیدی می باشد. لووتیروکسین دارویی است که ساختاری شبیه به T4 دارد. این هورمون یکی از هورمون هایی است که توسط غده تیروئید تولید می گردد. مصرف لووتیروکسین در بارداری برای جنین بی خطر می باشد، مخصوصا تا زمانی که خود جنین آغاز به تولید هورمون تیروئید کند. غده تیروئید نوع دیگری هورمون به نام T3 را نیز می سازد. این هورمون تیروئید در بارداری (اوایل بارداری) نمی تواند همانند T4 وارد مغز جنین شود و بنابراین T3 مورد نیاز مغز جنین از T4 مصرف شده تولید می گردد. داروهای حاوی T3 نباید در بارداری استفاده شود. اگر کم کاری تیروئید در بارداری خفیف باشد نیازی به درمان نخواهد بود. اگر کم کاری تیروئید قبل از بارداری نیز وجود داشته باشد در آن صورت نیاز به افزایش دوز لووتیروکسین در بارداری وجود دارد. در نیمه اول بارداری فعالیت تیروئید در بارداری هر 4 تا 6 هفته یک بار باید بررسی گردد. ممکن است برای درمان موثرتر کم کاری تیروئید در بارداری نیاز به تعدیل دوز وجود داشته باشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.niddk.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه