سرخجه در بارداری می تواند خطراتی را برای جنین در پی داشته باشد. در این مقاله به عوارض ابتلا به سرخجه در بارداری می پردازیم. 

دروانا: 

سرخجه نوعی عفونت شبه آنفلوآنزا است که راش هایی را روی پوست ایجاد می کند. لازم به ذکر است که همه افراد مبتلا به سرخجه علائم بالینی نشان نمی دهند. ابتلا به سرخجه در بارداری خطرناک است زیرا می تواند به جنین در حال رشد آسیب رساند. به دلیل انجام واکسیناسیون های روتین نرخ ابتلا به سرخجه در جهان رو به کاهش می باشد. اما با این حال احتمال ابتلا به این عفونت در خانم هایی که واکسیناسیون مناسبی دریافت نکرده اند وجود دارد. علائم سرخجه عبارت است از تب با درجه پایین، سر درد، آبریزش بینی، قرمزی چشم ها، تورم غدد و درد ماهیچه ای یا درد در مفاصل. عامل بیماری سرخجه ویروسی می باشد. این بیماری بسیار مسری است و از طریق سرفه و یا عطسه فرد آلوده منتشر می گردد.

همانطور که عنوان گردید ابتلا به سرخجه در بارداری می تواند بسیار مرگ بار باشد. ابتلا به سرخجه در بارداری در سه ماهه اول و دوم بسیار خطرناک است. ابتلا به سرخجه در بارداری عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • سرخجه در بارداری: سندرم سرخجه مادرزادی از عوارض ابتلا به سرخجه در بارداری می باشد که طی آن جنین ممکن است به نواقصی مانند مشکلات قلبی، میکروسفالی، اختلال در بینایی، مشکلاتی در شنوایی، ناتوانی ذهنی، مشکلات استخوانی، اختلال در رشد و آسیب به کبد و طحال دچار گردد.
  • سرخجه در بارداری: سقط از عوارض ابتلا به سرخجه در بارداری می باشد که به مرگ جنین قبل از هفته 20 بارداری اشاره دارد.
  • سرخجه در بارداری: مرده زایی که به مرگ بعد از هفته 20 بارداری اشاره دارد از دیگر عوارض ابتلا به سرخجه در بارداری می باشد.
  • سرخجه در بارداری: زایمان زودرس که قبل از هفته 37 بارداری روی می دهد از عوارض ابتلا به سرخجه در بارداری می باشد.

بهترین راه برای اجتناب از ابتلا به سرخجه در بارداری اطمینان نسبت به ایمنی علیه این بیماری قبل از بارداری می باشد. اغلب خانم ها یا در دوران کودکی واکسن علیه سرخجه را دریافت کرده اند و یا به این بیماری مبتلا شده اند. بنابراین این افراد ایمنی لازم را نسبت به سرخجه دارا می باشند. اگر نسبت به این بیماری ایمنی لازم را ندارید بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • سرخجه در بارداری: توصیه می شود قبل از بارداری واکسن ام ام آر را دریافت کنید و پس از آن یک ماه صبر نموده و سپس به بارداری اقدام کنید.
  • سرخجه در بارداری: امکان بررسی وضعیت ایمنی به سرخجه در ویزیت های پریناتال وجود دارد. استفاده از واکسن سرخجه در بارداری توصیه نمی شود اما اگر نسبت به این بیماری ایمن نیستید باید از افراد آلوده دور بمانید و در صورت تماس با فرد آلوده فورا متخصص زنان خود را در جریان قرار دهید.

اگر در طول 12 هفته اول بارداری به سرخجه مبتلا شوید در آن صورت احتمال ابتلای جنین به عفونت 85 درصد خواهد بود. اگر ابتلا به سرخجه در بارداری در هفته های 13 تا 16 بارداری روی دهد در آن صورت احتمال آلودگی جنین 50 درصد خواهد بود. اگر ابتلا به سرخجه در بارداری در سه ماهه دوم و یا بعد از آن روی دهد در آن صورت احتمال آلودگی جنین 25 درصد خواهد بود.

اگر ابتلا به سرخجه در بارداری روی دهد در آن صورت جنین در طول دوران بارداری و پس از تولد تحت مانیتور قرار دارد تا هر گونه مشکل احتمالی به زودی تشخیص داده شود. 

برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه