مراحل سقط جنین به دنبال مصرف برخی داروها موضوع مورد بحث ما در این مقاله می باشد. 

دروانا: 

سقط جنین به معنای ختم بارداری است که ممکن است به صورت خود به خودی و یا به خواست افراد صورت گیرد. انواع و مراحل سقط جنین عمدی بدین قرار است: استفاده از داروها و آسپیراسیون. نوع روش و مراحل سقط جنین بستگی به فاکتورهایی مانند مدت زمان بارداری و اولویت های فردی دارد. در استفاده از دارو برای انجام سقط نیازی به بیهوشی وجود ندارد. صرف نظر از نوع سقط قبل و بعد از انجام این روش باید معایناتی انجام گیرد. ابتدا باید بارداری و هفته های بارداری تعیین شود. برای اطمینان از این که جنین داخل رحم قرار دارد و بارداری خارج از رحم نمی باشد سونوگرافی نیز ممکن است انجام گیرد. برای تعیین نوع گروه خونی آزمایش انجام می شود. اگر نوع گروه خونی منفی باشد دارویی به نام گلوبولین ایمنی Rh بعد از سقط تزریق می گردد. این تزریق به پیشگیری از بروز برخی عوارض در بارداری های بعدی کمک خواهد کرد. ممکن است از شما خواسته شود که برای بررسی احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی تست های مربوط به بیماری سوزاک، کلامیدیا و اچ آی وی را انجام دهید. در سه ماهه اول بارداری سقط جنین با استفاده از دارو انجام می شود. مراحل سقط جنین در سه ماهه اول بدین قرار است:

  • مراحل سقط جنین : متخصص زنان ابتدا مدت زمان بارداری را تعیین می کند.
  • مراحل سقط جنین : داروی میفپریستون و میزوپروستول به فرد داده می شود.
  • مراحل سقط جنین : اولین دارو در مطب یا کلینیک به فرد داده می شود و داروی دوم یک تا دو روز بعد در منزل مصرف می گردد.

در طول مراحل سقط جنین درد شکمی، کرامپ و یا خونریزی واژینال ممکن است روی دهد. برخی خانم ها در مراحل سقط جنین با مصرف میزوپروستول دچار علائمی مانند تب، تهوع، استفراغ و اسهال می شوند. این عوارض ناخوشایند است اما در اغلب موارد تا چند ساعت ادامه خواهد داشت. در مراحل سقط جنین تجربه خونریزی واژینال نرمال می باشد و این نشان می دهد دارو تاثیر خود را نشان داده است. خونریزی واژینال ممکن است سنگین باشد مخصوصا در چند ساعت بعد از مصرف میزوپروستول. بعد از این که بافت بارداری دفع شود خونریزی نیز فروکش می کند. طول دوره خونریزی که در مراحل سقط جنین تجربه می شود معمولا تا چند هفته ادامه می یابد اما بعد از روزهای اول از شدت آن کاسته خواهد شد. اگر بعد از مصرف داروها دچار خونریزی نشدید و یا اگر خونریزی سنگین به مدت طولانی ادامه داشت باید با متخصص زنان خود مشورت کنید. وجود درد و کرامپ شکمی در مراحل سقط جنین و بعد از مصرف داروی دوم (میزوپروستول) نرمال است. این کرامپ ها می تواند خفیف یا قوی باشد و معمولا بعد از دفع بافت بارداری از بین می رود. در مورد اغلب خانم ها این کرامپ ها به مدت 2 تا 24 ساعت بعد از مصرف میزوپروستول ایجاد می شود. در طول مراحل سقط جنین برای کاهش درد می توانید از ایبوپروفن و یا پدهای گرم کننده روی شکم خود استفاده کنید. برخی خانم ها در طول مراحل سقط جنین و به دنبال مصرف میزوپروستول دچار تب، حالت تهوع یا اسهال می شوند. این عوارض به سرعت و بدون نیاز به درمان از بین می رود. اگر این علائم ظرف چند ساعت برطرف نگردید فورا با متخصص خود تماس حاصل کنید. استفاده از دارو برای پیشبرد مراحل سقط جنین در 10 هفته اول بارداری معمولا بسیار موثر تر می باشد. در برخی موارد برای سقط موفق نیاز به مصرف میزوپروستول بیشتری وجود دارد. اگر استفاده از دارو در پیشبرد مناسب مراحل سقط جنین موثر واقع نشود در آن صورت از روش آسپیراسیون باید استفاده گردد. ادامه بارداری بعد از مصرف این داروها توصیه نمی شود زیرا احتمال بروز نقص در جنین به دنبال مصرف میزوپروستول بسیار بالا می باشد. در موارد زیر مراحل سقط جنین به درستی پیش نرفته و شما باید فورا با متخصص خود تماس حاصل کنید:

  • عدم خونریزی واژینال بعد از مصرف داروها
  • ادامه داشتن علائم بارداری یک هفته بعد از سقط
  • ادامه داشتن خونریزی 2 هفته بعد از سقط
  • عدم وقوع پریود قاعدگی ظرف 6 هفته بعد از سقط

به خاطر داشته باشید برای درک این که بارداری هنوز ادامه دارد یا خیر استفاده از تست های خانگی بارداری موثر نمی باشد زیرا نتیجه این تست تا 6 هفته بعد از بارداری همچنان مثبت می باشد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه