دکتر مهتاب مرجانی در این مقاله به مقایسه زایمان طبیعی و سزارین پرداخته و حقایقی در مورد زایمان بدون درد عنوان داشته اند.

دروانا: 

هزاران سال خانمها بطور طبیعی زایمان واژینال انجام داده اند و طبق افسانه ها رستم و ژولیوس سزار به روش سزارین به دنیا آمده اند (هرچند به نظر این روش در زمانهای کهن فقط برای بیرون آوردن نوزاد از شکم مادرمرده کاربرد داشته). در عصر جدید به دلایلی چون ترس مادران از زایمان ، پیشرفت روشها و ابزار بیهوشی و جراحی‌، و زنده ماندن مادران و دخترانی که در گذشته بدلیل تنگی لگن می مردند اما الان با سزارین زنده و سالم میمانند و تولید مثل میکنند و ژن آنها حفظ میشود، آمار زایمان به روش سزارین رو به افزایش رفت اما چون بیهوشی وجراحی موجب افزایش هزینه های سلامتی، مالی و جانی مادران و نوزادان میشود پس از مدتی‌ رویکرد سیستم های بهداشتی بر آن شد که اگرکسی واقعا نیاز به سزارین نداشته باشد به او کمک کنیم که زایمان واژینال انجام دهد. در اینجا یک عامل محدود کننده بسیارمهم ترس مادران از درد زایمان طبیعی است که انصافا ترس به جایی است. همواره کادر درمانی به دنبال راهی برای کاهش این درد بوده اند و از مصرف شاهدانه وخشخاش در قدیم تا امروز که راههای مدرن تر بی حسی نخاعی (ساب دورال و ساب آراکنووئید) ویا استفاده ازگاز بیهوشی N2O در زمان درد و مواردی مثل ماساژ و رایحه درمانی ازجمله این راهکارها هستند.

بی حسی نخاعی اگر خانمی بسیارنزدیک به زایمان باشد به روش اسپاینال وگرنه اپیدورال (که قابلیت تکراردارو و طولانی کردن بی حسی دارد) انجام می شود و هیچ عارضه ماندگار و طولانی مد‌تی ندارد. این روش ها باعث کمردرد نمی شوند. ممکن است درروش اسپاینال به ندرت بیمار چند روز سردرد بگیرد. ممکن است زایمان کمی طولانی تر از موقعی که بیحسی نداده ایم بشود. اگرخانمی که کاندید زایمان طبیعی باشد و به هردلیل مجبور به سزارین شود، اگردرد زیادی نکشیده باشد احتمال اینکه احساس سرخوردگی کند و یا دچار افسردگی شود کمتر از زمانی است که پس ازتحمل درد زیاد، مجبور به سزارین شود. اگرکسی برای زایمان طبیعی برش اپیزیوتومی دریافت کند با همان بی دردی زایمان ترمیم او به خوبی و بدون نیاز به بی حسی اضافه انجام می شود و چون درد و تکان خوردن و انقباض ندارد نتیجه این ترمیم هم عالی خواهد بود. مجموعا زایمان بدون درد راهکاری بسیار خوب برای افزایش شانس یک زایمان طبیعی موفق و شاد است.

دکتر مهتاب مرجانی

دکتر مهتاب مرجانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مهتاب مرجاني، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران و همچنین عضو هیئت تحریریه و مدیر داخلی نشریه تخصصی زنان و مامایی ایران می باشند.
 
تهیه شده توسط دکتر مهتاب مرجانی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه