امگا سه در دوران بارداری از جمله مواد مغذی بسیار با اهمیت می باشد. در این مقاله به مصرف امگا سه در دوران بارداری می پردازیم.

دروانا: 

امگا سه از جمله اسیدهای چرب بلند زنجیره است که ماده ای مغذی برای رشد محسوب می شود. متاسفانه این ماده مغذی توسط بدن تولید نمی شود. تحقیقات نشان داده است دو مورد از موثرترین انواع امگا سه EPA و DHA نام دارد. نوع EPA در سلامت قلب، سیستم ایمنی و پاسخ های التهابی نقش دارد و نوع دیگر آن یعنی DHA به محافظت مغز، چشم ها و سیستم عصبی مرکزی کمک می کند. بنابراین روشن است مصرف امگا سه در دوران بارداری برای رشد جنین بسیار اهمیت دارد.

مصرف کافی این ماده مغذی به تولید ماده ای شبیه به هورمون به نام پروستاگلاندین کمک می کند. پروستاگلاندین وظایف مهمی را به عهده داشته و در فشار خون، لخته شدن خون، انتقال عصبی همچنین پاسخ التهابی و آلرژیک نقش دارد. به همین دلیل است مصرف امگا سه در پیشگیری از مواردی مانند بیماری های قلبی موثر می باشد. دوز بالای امگا سه در درمان و پیشگیری طیفی از بیماری ها از جمله سرطان، بیماری التهابی روده همچنین بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و روماتوئید آرتریت نقش دارد.

مصرف امگا سه در دوران بارداری به رشد نورولوژیک و بینایی جنین کمک می کند. امگا سه در دوران بعد از تولد در شیر مادر ساخته می شود. در طول بارداری ذخایر امگا سه در بدن مادر تخلیه می شود زیرا جنین برای رشد سیستم عصبی به مصرف امگا سه در دوران بارداری نیاز دارد. مصرف امگا سه در دوران بارداری تاثیرات مثبتی بر پیشرفت روند بارداری دارد. افزایش مصرف EPA و DHA به پیشگیری از وضع حمل و زایمان زودرس کمک می کند. همچنین مصرف امگا سه در دوران بارداری احتمال بروز پره اکلامپسی را کاهش می دهد و به افزایش وزن جنین در زمان تولد کمک می کند. کاهش امگا سه در دوران بارداری احتمال بروز افسردگی در مادر را افزایش می دهد.

بهترین منبع امگا سه در دوران بارداری ماهی سالمون می باشد اما احتمال مسمومیت با جیوه از مواردی است که مصرف ماهی را در دوران بارداری محدود می سازد. بنابراین برای تامین امگا سه در دوران بارداری می توانید به مصرف مکمل ها توجه داشته باشید. 

برگرفته از: وبسایت http://americanpregnancy.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه