واکسن های دوران بارداری برای افراد پرخطر شامل واکسن هایی می شوند که دریافت آن ها نه برای تمام خانم های باردار بلکه برای آن هایی که در معرض ابتلا به عفونت های خاص قرار دارند توصیه می شود.

دروانا: 

خانم های بارداری که به علت سفر یا سایر شرایط در معرض خطر بالای ابتلا به برخی عفونت ها قرار دارند، باید واکسن های دوران بارداری برای افراد پرخطر را دریافت کنند.

  • هپاتیت آ. هپاتیت آ ویروسی است که می تواند موجب بیماری شدید در خانم باردار شده و به جنین انتقال یابد. واکسن هپاتیت ا در بارداری خطری برای جنین در حال رشد ندارد. این نوع از واکسن های دوران بارداری برای خانم های بارداری توصیه می شود که در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند.
  • هپاتیت ب. هپاتیت ب یک عفونت خطرناک است که موجب التهاب در کبد می گردد. یک مجموعه سه گانه از واکسن های هپاتیت ب به صورت روتین در کودکی تزریق می شوند؛ در حالی که بسیاری از بزرگسالان تاکنون برای هپاتیت ب واکسینه نشده اند. این نوع از واکسن های دوران بارداری خطری برای جنین در حال رشد به دنبال ندارند. واکسن هپاتیت ب برای خانم های بارداری توصیه می شود که در معرض خطر بالای ابتلا به هپاتیت ب در دوران بارداری قرار دارند همانند آن هایی که در برابر این بیماری ایمن نشده و با فردی زندگی می کنند که به هپاتیت ب مبتلا است و همچنین خانم هایی که دریافت واکسن های هپاتیت ب را قبل از بارداری آغاز کرده اند.
  • پولیومیلیتیس. این بیماری عفونی در اثر آلودگی به ویروسی ایجاد می شود که می تواند موجب فلج شدن دائمی فرد گردد. پولیو از آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر ریشه کن شده است اما برخی کشورهای دیگر همچنان درگیر شیوع پولیو هستند. خانم های باردار در صورت امکان باید از سفر به نواحی که پولیومیلیتیس در آن ها شایع است، خودداری کنند. واکسنی به منظور پیشگیری از پولیو در دسترس است؛ با این حال واکسیناسیون پولیو معمولا در دوران بارداری توصیه نمی شود؛ زیرا اطلاعات کافی پیرامون ایمنی واکسن وجود ندارد. اگر خانم باردار به ناحیه ای سفر می کند که پولیو در آن شایع است، باید واکسن غیر فعال شده پولیو را دریافت نماید.
  • پنوموکوکوس. پنوموکوکسی باکتری هایی هستند که علت اصلی پنومونی و برخی از سایر عفونت ها همچون عفونت گوش و مننژیت محسوب می شوند. خانم هایی که در معرض خطر بالای ابتلا به عفونت های پنوموکوکال قرار دارند باید واکسن پنوموکوکال را دریافت کنند. در حال ایده ال، این واکسن باید قبل از بارداری دریافت شود. با این حال، دریافت واکسن پنوموکوکال در سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز ایمن است. اطلاعات کافی پیرامون ایمنی دریافت این واکسن در سه ماهه اول بارداری وجود ندارد.
  • تب زرد. تب زرد یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه ها انتقال می یابد. این بیماری با آسیب کبدی و کلیوی و خونریزی همراه است و در اغلب موارد منجر به مرگ می گردد. این بیماری در نواحی گرمسیری آمریکای جنوبی و آفریقا شایع است؛ در صورت امکان فرد باید از رفتن به این نواحی در دوران بارداری خودداری کند. در صورت سفر کردن به این نواحی و بالا بودن خطر ابتلا به تب زرد، ایمن سازی به کمک ویروس زنده تب زرد توصیه می شود. در صورت نیاز به این نوع از واکسن های دوران بارداری، فرد باید پیرامون دریافت آن با پزشک مشورت نماید.
  • سایر واکسن های دوران بارداری. واکسن هایی علیه عفونت های دیگر نیز در دسترس هستند همچون وبا، منینژوکوکوس، هاری، طاعون، انسفالیت ژاپنی، تیفوس، آبله مرغان و هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب. پزشک میزان خطر قرارگیری در معرض این بیماری ها و نیاز به دریافت واکسن در دوران بارداری را تعیین می کند. واکسن زوستر در دوران بارداری دریافت نمی شود؛ زیرا این یک واکسن زنده است. در حالی که دریافت ان برای افراد 50 ساله و بالاتر توصیه می شود که از سن طبیعی بارداری گذشته است، بارداری به کمک تکنیک های کمک باروری معمولا در این سنین اتفاق می افتد.
دکتر فرانک راسخ

دکتر فرانک راسخ

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فرانک راسخ، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بیش از 12 سال سابقه طبابت و فعالیت پزشکی در حوزه سلامت و بهداشت زنان و مامایی می باشند.
 
تایید شده توسط دکتر فرانک راسخ
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه