عوارض دوران بارداری مشکلاتی هستند که ممکن است در همین دوران ایجاد شده و یا از قبل وجود داشته و در این دوران مشکلات جدی ایجاد کنند. 

دروانا: 

عوارض دوران بارداری مشکلاتی هستند که در دوران بارداری ایجاد می شوند. آن ها می توانند سلامت مادر، سلامت جنین یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهند. برخی خانم ها در دوران بارداری دچار مشکلاتی می شوند و برخی دیگر قبل از باردار شدن مشکلاتی دارند که موجب بروز عوارض دوران بارداری می گردند. مراجعه به پزشک قبل و در طول بارداری در کاهش خطر عوارض بارداری بسیار اهمیت دارد. از جمله مشکلاتی که احتمال بروز آن ها در دوران بارداری وجود دارد عبارتند از:

آنمی. آنمی به معنای کم خونی می باشد. درمان علت زمینه ای آنمی موجب بازیابی تعداد طبیعی گلبول های قرمز خون می شود. خانم هایی که به آنمی ناشی از بارداری مبتلا هستند احساس خستگی و ضعف می کنند. مصرف مکمل آهن و اسید فولیک به کنترل این وضعیت کمک می کند. پزشک سطح آهن را در تمام طول بارداری تحت نظر دارد.

عفونت های مجاری ادراری. عفونت مجاری ادراری یک عفونت باکتریایی است. درد یا سوزش حین ادرار کردن، تب خستگی و آسیب پذیری، نیاز فوری به دفع ادرار، احساس فشار در پایین شکم، بوی بد یا کدر بودن ادرار، تهوع یا درد پشت از علائم این عفونت هستند. پزشک به کمک آزمایش ادرار می تواند عفونت مجاری ادراری را تشخیص دهد. درمان با آنتی بیوتیک ها اغلب ظرف یک یا دو روز عفونت را بهبود می بخشد. برخی خانم ها دارای باکتری هایی در مثانه خود هستند اما علائمی ظاهر نمی سازند؛ پزشک در اوایل بارداری آزمایش ادرار انجام می دهد تا در صورت نیاز آنتی بیوتیک مناسب را تجویز نماید.

شرایط سلامت روانی. برخی خانم ها در طول یا بعد از بارداری افسردگی را تجربه می کنند. علائم افسردگی شامل خلق و خوی غمگین، بی علاقگی به فعالیت های هیجان انگیز، تغییر در اشتها، خواب و سطح انرژی، مشکلاتی در تفکر، تمرکز و تصمیم گیری، احساس بی ارزش بودن شرمساری یا گناه، افکاری پیرامون بی ارزش بودن زندگی هستند. زمانی که بیشتر این علائم به طور هم زمان ظاهر می شوند و برای بیش از یک یا دو هفته به طول می انجامند، افسردگی تشخیص داده می شود. افسردگی که در دوران بارداری ادامه دارد، مراقبت از خود و جنین را برای خانم باردار دشوار می سازد. ابتلا به افسردگی قبل از بارداری نیز فاکتور خطری برای افسردگی بعد از زایمان است. دریافت درمان برای مادر و جنین اهمیت بسیاری دارد.

فشار خون بالا. کنترل ضعیف فشار خون بالا قبل و در طول بارداری، خانم باردار و جنین را در معرض خطر بروز مشکلاتی قرار می دهد. این مشکل با افزایش خطر عوارض دوران بارداری همچون پره اکلامپسی، جدا شدن جفت و دیابت بارداری همراه است. این خانم ها همچنین با خطراتی چون زایمان زودرس، داشتن نوزادی کوچک تر از سن بارداری و مرگ جنین روبه رو هستند. مهم ترین اقدام، صحبت پیرامون مشکلات فشار خون با پزشک قبل از بارداری است؛ به گونه ای درمان و کنترل مناسب بر روی فشار خون قبل از بارداری انجام گیرد. دریافت درمان فشار خون بالا قبل، در طول و بعد از بارداری بسیار اهمیت دارد.

دیابت بارداری. فرد باید از انواع دیابت دوران بارداری و درصد خانم هایی که تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند اطلاعات کافی داشته باشد. کنترل دیابت در داشتن بارداری های سالم و تولد نوزادان سالم کمک کننده است.

چاقی و اضافه وزن. مطالعات اخیر نشان می دهند که اضافه وزن خانم قبل از باردار شدن، خطر بروز عوارض دوران بارداری همچون پره اکلامپسی، دیابت بارداری، مرده زایی و زایمان سزارین را افزایش می دهد. همچنین تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری نشان می دهند که چاقی در دوران بارداری موجب افزایش مراجعه به پزشک و بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان برای زایمان می گردد. خانم هایی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند و قبل از بارداری وزن خود را پایین می آورند، بارداری سالم تری خواهند داشت.

عفونت ها. برخی عفونت ها می توانند برای مادر، جنین یا هر دو آن ها خطرناک باشند. اقدامات ساده همچون شستشوی دست ها و پرهیز از مصرف برخی غذاها می تواند در پیشگیری از این عفونت ها کمک کننده باشد. در مواردی مادر ممکن است از وجود عفونت در بدن خود مطلع نباشد و احساس بیماری نداشته باشد. در صورتی که فرد احساس می کند که به عفونت مبتلا شده یا در معرض خطر آن قرار دارد، باید به پزشک مراجعه نماید. 

دکتر منصوره مسعودی

دکتر منصوره مسعودی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر منصوره مسعودي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شیراز، دکتر منصوره مسعودی عضو سابق هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر منصوره مسعودی
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه