کلاس های آمادگی برای زایمان راهی موثر است که شما را برای وضع حمل و زایمان آماده می کند. با توجه به محل برگزاری، کلاس ها می تواند به صورت کارگاههای فشرده و یا جلسات هفتگی برگزار گردد. معمولا کلاس های آمادگی برای زایمان حداقل در هشت جلسه برگزار می شود.

دروانا: 

کلاس های آمادگی برای زایمان

کلاس های آمادگی برای زایمان راهی موثر است که شما را برای وضع حمل و زایمان آماده می کند. با توجه به محل برگزاری، کلاس ها می تواند به صورت کارگاههای فشرده و یا جلسات هفتگی برگزار گردد. معمولا کلاس های آمادگی برای زایمان حداقل در هشت جلسه برگزار می شود. کلاس ها معمولا حاوی سخنرانی، نمایش های ویدوئویی، گفتگو و ورزش هایی است که توسط افراد آموزش دیده ارائه می گردد. از هفته بیستم بارداری می توان شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان را آغاز کرد.

هدف کلاس های آمادگی برای زایمان

روش های به کار رفته در کلاس های آمادگی برای زایمان ممکن است با هم متفاوت باشد اما هدف کلی و مهم آنها ارائه اطلاعاتی است که شما را برای زایمان آماده می کند، شما را در تصمیم گیری آگاهانه توجیه می کند و ترس های شما از زایمان را به حداقل می رساند.

در کلاس های آمادگی برای زایمان فرصت خواهید داشت تا در مورد ترس ها و نگرانی های خود با سایر خانم های باردار و ماما صحبت کنید. تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد خانم هایی که در کلاس های آمادگی برای زایمان شرکت می کنند ترس و اضطراب کمتری دارند. هم چنین نشان داده شده است ترس از زایمان با کاهش تحمل درد و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان ارتباط دارد.  در این کلاس ها تکنیک هایی را خواهید آموخت که باعث آرامش شما شده و شما را برای زایمان راحتتر آماده می کند.

اهمیت شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان

یکی از مزیت های قابل توجه شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان افزایش اعتماد به نفس شما خواهد بود که مساله ای بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این شرکت در این کلاس ها فرصت خوبی را برای شما فراهم می کند تا هر گونه سوالی که در مورد تست ها و غربالگری های روتین انجام شده در دوران بارداری در ذهن دارید را مطرح نمایید. هم چنین شرکت در این کلاس ها به همسر شما خواهد آموخت که چگونه شما را در حین زایمان پشتیبانی کند.

مواردی که در کلاس های آمادگی برای زایمان آموزش داده می شوند:

  • تغییرات و رشد جنین در طول بارداری
  • مراقبت های دوران بارداری: به دلیل تغییرات آناتومیک که در اثر بزرگ شدن رحم ایجاد می شود شما با برخی درد ها و شرایط خاصی رو به رو شوید که اطلاع در مورد آنها و دانستن برخی نکات می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • اهمیت تغذیه و ورزش صحیح در دوران بارداری: داشتن رژیم غذایی سالم در دوران بارداری بر رشد جنین و سلامت او تاثیر دارد. عدم استفاده از غذاهای پرچرب و قندها، پرهیز از مصرف برخی داروها، استفاده از مکمل ها و ویتامین های مناسب، مصرف روزانه سبزیجات و میوه ها، محدودیت هایی در مصرف ماهی، هم چنین تشریح تمرینات ورزشی مناسب دوران بارداری از جمله مواردی است که در این کلاس ها مورد توجه قرار دارد.
  • شناختن علائم خطرناک در بارداری و اینکه شما چه واکنشی را در مواجهه با این علائم می توانید نشان دهید.
  • آموزش و توضیح مراحل مختلف زایمان از شروع درد تا خروج نوزاد و جفت: با دانستن این اطلاعات شما کنترل و آرامش بیشتر و ترس کمتری خواهید داشت زیرا در جریان روند زایمان قرار می گیرید.
  • روش های مقابله با درد: شما با انواع درد زایمان و راه‌های کاهش درد آشنا می‌شوید. نحوه نفس کشیدن صحیح، روش های ریلکسیشن، ماساژ، انتخاب های دارویی از جمله مواردی است که برای شما در این جلسات توضیح داده می شود.
  • در کلاس های آموزشی آمادگی برای زایمان، روش های بی حسی اسپاینال، اپیدورال و زایمان در آب به عنوان راهکارهای رایج در کاهش درد زایمان برای شما توضیح داده می شود.
  • در این کلاس ها در مورد جنبه های مختلف زایمان طبیعی و سزارین و تاثیرات احتمالی آن توضیح داده می شود. ماما به شما کمک خواهد کرد که زایمان خود را برنامه ریزی کنید.
  • چطور همسرتان می تواند شما را زمان زایمان همراهی کند: ماما یا مربی آموزش دیده مواردی را درباره وضعیت شما به همسرتان یادآوری می کند و در مورد بهداشت روانی صحبت می شود.
  • شما چه احساساتی را قبل، در طول و پس از زایمان تجربه خواهید کرد؟ پس از زایمان چه خواهد شد؟ چه مدت در بیمارستان خواهید ماند؟ این ها دغدغه هایی است که ذهن مادران باردار و مخصوصا خانم هایی که اولین زایمان خود را تجربه می کنند به خود مشغول خواهد کرد. پاسخ به این سوالات بخشی از روند کلاس های آمادگی برای زایمان را تشکیل می دهد.
  • تغییرات احساسی و عاطفی که شما در طول بارداری، زایمان و پس از زایمان تجربه خواهید کرد، هم چنین بررسی تغییرات هورمونی که شما درطول بارداری و پس از آن تجربه خواهید کرد و ارتباط این تغییرات هورمونی با تغییرات خلقی شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  • در کلاس های آمادگی برای زایمان معمولا برخی از عوارض و مشکلات شایع زایمان و چگونگی رویارویی با آن ها مورد بحث قرار می گیرد. ممکن است ویدئوهایی از زایمان طبیعی یا سزارین نیز نشان داده شود.
  • در این کلاس ها در مورد شیردهی نوزاد آموزش داده می شود. برای مثال شیر مادر چگونه تولید می شود، فواید شیردهی برای نوزاد و مادر چیست، موقعیت مناسب مادر و نوزاد به هنگام شیردهی چگونه است، چگونه می توان از بروز مشکلات شایع تغذیه ای در نوزادان پیشگیری کرد، چگونه می توان شیر را ذخیره کرد، چگونه می توان با فرزند شیرخوار بیرون رفت، نقش همسر و سایر اعضای خانواده در شیردهی چیست، رژیم غذایی مناسب و نحوه استفاده از داروها در زمان شیردهی چگونه خواهد بود. در این مورد نیز نحوه صحیح شیردهی در قالب فیلم ویدئویی نمایش داده خواهد شد. هم چنین برخی موارد و نشانه های حائز اهمیت در نوزادان که باید تحت پیگیری های درمانی قرار گیرد، تشریح خواهد شد.
  • در جلسات پایانی نکات مهم مجددا بررسی شده و به شما آموزش داده می شود تا سایر اعضای خانواده را برای ورود عضو جدید آماده کنید.

آمادگی قبل از شرکت در کلاس ها

شما ممکن است قبل از شرکت در این کلاس ها و انتخاب مرکز مناسب دغدغه ها و سوالاتی در ذهن داشته باشید. برخی از سوالات احتمالی که در این مورد ذهن شما را مشغول می کند عبارت است از:

  • آیا مدرس این کلاس ها آموزش کافی دیده و دارای مدرک معتبر می باشد؟
  • چه عناوینی و در چند جلسه بررسی می شود؟
  • هزینه این کلاس ها چقدر است؟
  • آیا همسرم نیز آموزش های لازم را فرا می گیرد؟
  • چه تعداد زوج در این کلاس ها شرکت خواهند داشت؟
  • کلاس ها چه زمانی و در چه محلی تشکیل می شود؟

روشن شدن پاسخ این سوالات شما را در انتخابی مناسب یاری خواهد کرد. برای یافتن پاسخ های مناسب و مشاوره و شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان می توانید به پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه نمائید.


دکتر بهناز محبتیان

دکتر بهناز محبتیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر بهناز محبتيان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای بیش از 8 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه سلامت زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر بهناز محبتیان
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه