در این مقاله لیستی از بایدها و نبایدهای دوران بارداری آمده است که به تایید دکتر مریم سلیم نژاد متخصص زنان، زایمان و نازایی رسیده است. از جمله باید های دوران بارداری می توان به مصرف اسید فولیک اشاره کرد و همچنین از جمله نباید های دوران بارداری می توان به پرهیز از مصرف دخانیات و الکل اشاره کرد.

زنان باردار اغلب با این جملات مواجه می شوند که این را باید بخوری! آن را نباید بخوری! این کار را باید بکنی! آن کار را نباید بکنی! زنان باردار با طیفی از باید ها و نباید ها مواجه اند که بخاطر سپردن همه آنها، دشوار است. در ادامه لیستی از بایدها در دوران بارداری تهیه شده است و در این مقاله لیستی از نباید ها در دوران بارداری عنوان شده است.

باید های دوران بارداری:

در ادامه لیستی از بایدهای دوران بارداری آمده است که خانم های باردار باید با توجه به نظر پزشک متخصص زنان و زایمان این موارد را رعایت نمایند:

  • پزشک متخصص زنان و زایمان خود را باید به طور مرتب ملاقات نمائید. مراقبت های پزشکی در دوران بارداری می تواند به سلامت شما و جنین کمک کند.
  • یکی از مهمترین بایدهای دوران بارداری مصرف اسید فولیک می باشد، در دوران بارداری به مصرف اسید فولیک ادامه دهید. همه خانم هایی که قصد بارداری دارند از 3 ماه قبل از بارداری تا پایان بارداری باید بین 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک روزانه مصرف نمایند (400 تا 800 mcg یا 0.4 تا 0.8 mg). مصرف مقدار کافی فولیک اسید میزان بروز خطراتی که منجر به بروز نقص در نوزاد می شود را کاهش می دهد.
  • طیفی از غذاهای سالم را در دوران بارداری مصرف نمائید. این غذاها شامل سبزیجات، میوه ها، غلات، غذاهای سرشار از کلسیم، گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی پخته می باشد.
  • مصرف روزانه همه مواد مغذی اعم از آهن لازم است. مصرف آهن از بروز آنمی یا کم خونی جلوگیری می کند زیرا کمبود آهن با زایمان زودرس و به دنیا آوردن نوزادی با وزن کم مرتبط است. درباره مصرف روزانه ویتامین های پریناتال و مکمل های آهن با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت نمائید.
  • مقدار زیادی مایعات مخصوصا آب بنوشید.
  • تا می توانید تحرک و فعالیت داشته باشید، مگر آن که پزشک متخصص از شما چیز دیگری خواسته باشد، فعالیت های فیزیکی برای شما و جنین بسیار مفید است.
  • به اندازه کافی و مناسب وزن اضافه کنید، افزایش وزن بیش از حد در طول بارداری عوارض آن را افزایش می دهد. همچنین بعد از زایمان، کم کردن وزن اضافی دشوارتر خواهد بود. حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت نمائید تا بدانید چه مقدار افزایش وزن برای شما مناسب است.
  • دست هایتان را مرتبا بشویید مخصوصا بعد از تماس با گوشت خام و بطور منظم حمام کنید.
  • یکی دیگر از باید های دوران بارداری خواب کافی می باشد، سعی کنید به اندازه کافی بخوابید. بین 7 تا 9 ساعت شب ها استراحت کنید. خوابیدن به سمت چپ به گردش خون شما و جنین کمک می کند و از تورم جلوگیری می کند. استفاده از بالش بین پاها و زیر شکم سبب می شود شما احساس راحتی داشته باشید.
  • محدودیت هایی را برای خود اعمال نمائید. تا جایی که می توانید میزان استرس را در زندگی خود کنترل کنید. از گفتن کلمه نه در برابر درخواست هایی که به زمان و میزان انرژی شما بازمی گردد، نهراسید. از دیگران کمک بخواهید.
  • از وضعیت سلامت خود مطمئن شوید و اگر بیماری دارید و تحت درمان قرار دارید، این کار را ادامه دهید. اگر به دیابت مبتلا هستید میزان قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید. اگر فشار خون شما بالاست، آن را کنترل نمائید.
  • قبل از قطع مصرف هر گونه دارو و یا برای مصرف هر نوع داروی جدید با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت نمائید. داروهای نسخه ای، غیر نسخه ای و گیاهی همه این مواد می تواند به جنین شما آسیب برساند.
  • واکسن آنفلوآنزا را دریافت نمائید. خانم های باردار در خطر ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند و ممکن است در این شرایط نیاز به مراقبت های بیمارستانی داشته باشند. با پزشک خود درباره واکسن آنفلوآنزا مشورت کنید.
  • همیشه از کمربند ایمنی استفاده نمائید، قسمت پایینی کمربند باید از زیر شکم و روی استخوان لگن رد شود و قسمت بالا یا شانه کمربند باید بین سینه ها و به سمت شکم باشد. از نحوه صحیح بستن کمربند ایمنی اطمینان حاصل کنید.
  • در کلاس های آمادگی زایمان و تربیت فرزند شرکت نمائید. این کلاس ها به حفظ سلامت و امنیت شما و کودک کمک می کند.

نبایدهای دوران بارداری:

در ادامه لیستی از نبایدهای دوران بارداری آمده است که خانم های باردار باید با توجه به نظر پزشک متخصص زنان و زایمان این موارد را رعایت نمایند:

  • از جمله نباید های دوران بارداری پرهیز از مصرف دخانیات می باشد، از تنباکو استفاده نکنید. ترک کردن سیگار سخت است اما شما میتوانید! در این زمینه از پزشک خود کمک بخواهید. سیگار کشیدن و مصرف مواد سرطان زا در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب بزند. سیگار کشیدن مانع از رسیدن تغذیه مورد نیاز جنین شده و ریسک سقط، زایمان زودرس و مرگ جنین را افزایش می دهد.
  • در معرض مواد خطرناکی مانند حلال های تمیز کننده، سرب، جیوه، برخی حشره کش ها و رنگ ها قرار نگیرید. خانم های باردار باید از مجاورت با بخارات رنگ، بپرهیزند.
  • خودتان و جنین را از ابتلا به بیماری هایی که از طریق غذا منتقل می شوند، محافظت نمائید. این گونه بیماری ها می تواند منجر به آسیب های جدی و حتی مرگ شود. تمیز کردن، پختن، خوردن و بسته بندی و ذخیره غذا باید به درستی انجام شود.
  • الکل ننوشید. در دوران بارداری هیچ مقدار مطمئنی در نوشیدن الکل وجود ندارد. در طول بارداری مصرف روزانه الکل همچنین مصرف یکبار آن می تواند خطرناک باشد.
  • از داروهای غیر قانونی استفاده نکنید. اگر از مواد مخدر استفاده می کنید با پزشک متخصص خود مشورت نمائید. ماری جوآنا، کوکائین، هروئین، آمفتامین ها، باربیتورات ها و ال اس دی از جمله مواد بسیار خطرناکی هستند که به شما و جنین آسیب می رسانند.
  • ظرف مدفوع گربه را تمیز یا تعویض نکنید. این کار می تواند جنین را در معرض عفونت بسیار خطرناک توکسوپلاسموز قرار دهد.
  • از مصرف ماهی (swordfish شمشیر ماهی)، king mackerel، کوسه و tilefish (تاج ماهی) بپرهیزید، این غذاهای حاوی مقدار زیادی جیوه هستند. دکتر سلیم نژاد به خانم ها بارداری توصیه می کنند که از ماهی های قزل آلا و سالمون در رژیم غذایی خود استفاده نمایند.
  • از تماس با جوندگان و ادرار، مدفوع و موادی که آشیانه آنها را تشکیل داده، خودداری نمائید. از برخورد با حیواناتی مانند خوکچه هندی و همستر بپرهیزید. جوندگان می توانند ناقل ویروس هایی باشند که برای جنین شما می تواند حتی مرگ آور باشد.
  • از حمام داغ اجتناب کنید همچنین از سونا و وان آب داغ استفاده نکنید. دمای بالا می تواند برای جنین شما خطرناک باشد و ممکن است منجر به غش کردن شما شود.
  • از محصولات بهداشتی زنانه معطر استفاده نکنید. زنان باردار باید از مصرف اسپری های معطر و دستمال های بهداشتی واژن اجتناب نمایند. این محصولات می تواند ناحیه واژن را تحریک کرده و بروز عفونت دستگاه ادراری و عفونت های قارچی را افزایش دهد.
  • از دوش واژن استفاده نکنید زیرا ممکن است ناحیه واژن تحریک شده و هوا وارد مجرای زایمان شده و احتمال عفونت افزایش یابد.
  • از مجاروت با اشعه ایکس بپرهیزید. اگر لازم است که آزمایش تشخیصی انجام دهید، حتما پزشک را در جریان بگذارید که باردار هستید تا مراقبت های لازم انجام شود.
دکتر مریم سلیم نژاد

دکتر مریم سلیم نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مریم سلیم نژاد، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی، دارای دانشنامه تخصصی زنان و زایمان و عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند. همچنین خانم دکتر سلیم نژاد دارای مدرک تکمیلی دوره هیستروسکوپی تشخیصی و درمانی و دوره کولپوسکوپی هستند.
 
تایید شده توسط: دکتر مریم سلیم نژاد
برگرفته از: وبسایت http://www.WomensHealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه