1. علت خونریزی در دوران بارداری چیست؟
  2. خونریزی در اوایل بارداری چگونه چک می شود؟
  3. چه وقت سقط جنین اتفاق می افتد؟
  4. علائم سقط جنین چیست؟
  5. بعد از سقط جنین لازم است درمانی انجام شود؟
  6. بارداری اکتوپیک (ectopic pregnancy) چیست؟
  7. خطرات بارداری اکتوپیک چیست؟
  8. بارداری اکتوپیک چقدر شایع است و چه کسانی در خطر هستند؟
  9. علت خونریزی در اواخر بارداری چیست؟
  10. جدا شدن زودرس جفت چیست؟
  11. جفت سرراهی چیست؟
  12. آیا خونریزی می تواند علامتی از زایمان باشد؟
  13. واژه نامه

علت خونریزی در دوران بارداری چیست؟

خونریزی واژینال یا لکه بینی در دوران بارداری می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از این دلایل جدی هستند و برخی اهمیتی ندارند. خونریزی ممکن است در اوایل و اواخر بارداری اتفاق بیافتد.

خیلی از خانم ها در 12 هفته اول بارداری دچار خونریزی و یا لکه بینی در واژن می شوند. در طول سکس، خونریزی در دهانه رحم ممکن است اتفاق بیافتد. عفونت دهانه رحم می تواند سبب خونریزی شود. خونریزی های جزئی اغلب خود به خود قطع می شود. اما برخی اوقات خونریزی در طول بارداری ممکن است جدی باشد. در این صورت ممکن است شما در معرض زایمان زودرس باشید و نوزادتان با وزن بسیار کم متولد شود و یا این که دچار سقط جنین شوید.

خونریزی در اوایل بارداری چگونه چک می شود؟

اگر شما در اوایل بارداری دچار خونریزی شدید، مشاور درمانی بهداشتی شما می تواند لگن تان را معاینه کند (pelvic exam(. ممکن است از شما پرسیده شود چه مقدار خون از دست داده اید و هر چند وقت یک بار خونریزی اتفاق افتاده است. همچنین از شما پرسیده خواهد شد که آیا درد داشته اید و اگر درد داشته اید، موقعیت و شدت آن چگونه بوده است.

تست خون نیز ممکن است انجام شود تا میزان گنادوتروپین جفت انسانی (hCG( اندازه گیری شود. این ماده در طول بارداری تولید می شود. شما ممکن است بیش از یک بار این تست را انجام دهید زیرا میزان hCG در طول بارداری افزایش می یابد. نوع گروه خونی شما نیز بررسی می گردد تا تعیین شود که آیا لازم است برای حساسیت RH تحت درمان قرار گیرید یا خیر. اولتراسوند (سونوگزافی) نیز انجام می شود تا علت خونریزی مشخص گردد. برخی اوقات دلیلی برای این خونریزی ها مشخص نمی شود.

چه وقت سقط جنین اتفاق می افتد؟

سقط جنین می تواند هر زمان در نیمه اول بارداری اتفاق بیفتد و اغلب در 13 هفته اول ایجاد می شود. سقط جنین در 15 تا 20 درصد بارداری ها اتفاق می افتد.

علائم سقط جنین چیست؟

برخی از علائم مربوط به سقط جنین عبارت است از:

خونریزی واژینال

  • دردهای کرامپی (گرفتگی) که در زیر شکم احساس می شود (اغلب قوی تر از کرامپ هایی است که در دوران قاعدگی تجربه می شود).
  • بافت هایی که از واژن خارج می شود.
  • خیلی از خانم ها خونریزی واژن دارند اما دردهای کرامپی را ندارند. برخی اوقات خونریزی متوقف می شود و بارداری هنوز ادامه دارد. اما اگر خونریزی و دردهای کرامپی شدیدتر شود می تواند منجر به سقط جنین گردد.

بعد از سقط جنین لازم است درمانی انجام شود؟

اگر برخی بافت ها در رحم باقی مانده باشد، خونریزی اغلب ادامه می یابد. در این صورت یک یا چند انتخاب درمانی به شما توصیه می شود. داروهایی وجود دارد که می تواند از آن ها برای خروج بافت باقی مانده استفاده کرد. بافت ها را می توان از طریق اتساع و کورتاژ (D&C) از بین برد. با استفاده از دستگاهی مکنده به نام کورتاژ ساکشن می توان بافت را برداشت. در برخی شرایط لازم است همزمان دو یا تعداد بیشتری از گزینه های درمانی اتخاذ شود و این کار باید توسط متخصص زنان ودر اتاق عمل انجام شود

بارداری اکتوپیک (ectopic pregnancy) چیست؟

بارداری اکتوپیک وقتی اتفاق می افتد که تخم بارور شده در داخل رحم کاشته نشود. در عوض می تواند در جای دیگری قرار گیرد که اغب در یکی از لوله های فالوپ قرار میگیرد. بارداری اکتوپیک در اوایل بارداری می تواند منجر به درد و خونریزی شود.

خطرات بارداری اکتوپیک چیست؟

یکی از خطرات بزرگ این نوع بارداری زمانی است که لوله های فالوپ پاره شود. این پارگی ها به درمان فوری نیاز دارد. همچنین این نوع بارداری می تواند منجر به خونرزی درونی شود. از دست دادن خون می تواند منجر به ضعف، خستگی، درد، شوک و حتی مرگ گردد.

بارداری اکتوپیک چقدر شایع است و چه کسانی در خطر هستند؟

بارداری اکتوپیک کمتر از سقط جنین شایع است و در هر 1 مورد از 60 بارداری اتفاق می افتد. خانم هایی بیشتر در خطر هستند که :

  • در لوله های فالوپ دچار عفونت باشند (مانند بیماری التهاب لگن)
  • سابقه قبلی در بارداری اکتوپیک داشته باشند
  • افرادی که در مسیر لوله های فالوپ جراحی انجام داده اند ( tubal surgery)
  • هرگونه جراحی داخل شکمی به علت احتمال چسبندگی
  • داشتن ای یو دی خطر حاملگی بسیار کاهش می یابد اما در صورت حاملگی خطر بارداری خارج رحمی بیشتر است

علت خونریزی در اواخر بارداری چیست؟

برخی از مشکلات که سبب خونریزی سبک در اواخر دوران بارداری می شود عبارت است از تورم و رشد در دهانه رحم که این مشکلات می تواند درمان شود.

خونریزیهای سنگین نشان دهنده مشکلاتی در جفت است. جدا شدن زودرس جفت و یا جفت سر راهی از جمله شرایطی است که می تواند منجر به مشکل شود. زایمان زودرس نیز می تواند منجر به چنین خونریزی هایی گردد.

جدا شدن زودرس جفت چیست؟

جفت به دیواره رحم متصل شده است. قبل و یا در طول زایمان جفت از دیواره جدا می شود و این میتواند منجر به خونریزی واژینال گردد . این شرایط می تواند منجر به درد شود و حتی می تواند خونریزی کمی اتفاق بیافتد و یا اصلا خونریزی اتفاق نیافتد و وقتی جفت جدا می شود به جنین اکسیژن کمتری می رسد. در این شرایط درمان فوری مورد نیاز است.

جفت سر راهی چیست؟

وقتی جفت در پایین رحم قرار گیرد ممکن است دهانه رحم را بپوشاند. این بدان معناست که محل باز شدن نسبتا یا به کلی مسدود می گردد، به این شراط جفت سر راهی گفته می شود که می تواند منجر به خونریزی واژینال شود. این نوع از خونریزی اغلب بدون درد است.

آیا خونریزی می تواند علامتی از زایمان باشد؟

در اواخر بارداری خونریزی واژینال می تواند علامتی از زایمان باشد. درست قبل و یا به هنگام شروع زایمان مقداری موکوز و خون از دهانه رحم خارج می شود که به آن نمایش خونین یا bloody show گفته می شود. بروز این اتفاق در بازه سه هفته تاریخ زایمان مشکلی ندارد اما اگر زودتر اتفاق بیفتد می تواند به معنای زایمان زودرس باشد. سایر علائم زایمان زودرس عبارت است از:

  • ترشحات واژن
  • تغییر در نوع ترشح ( آبکی بودن، موکوزی بودن و یا خونی)
  • افزایش مقدار ترشح
  • فشار در ناحیه لگن و یا در بخش های پایینی شکم
  • کمر درد مبهم
  • گرفتگی در ناحیه شکم با یا بدون اسهال
  • انقباضات منظم و یا سفت شدگی رحم

اگر هر کدوم از علائم ذکر شده را داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

واژه نامه:

سرویکس یا دهانه رحم: پایانه باریک رحم که به سمت واژن پیش می رود.

کورتاژ و اتساع: روشی که طی آن دهانه رحم باز می شود و بافت ها به ملایمت بریده می شوند و یا از داخل رحم مکش می شوند.

بارداری اکتوپیک: بارداری که طی آن تخم بارور شده در فضایی خارج از داخل رحم رشد می کند و معمولا این اتفاق در یکی از لوله های فالوپ می افتد.

لوله های فالوپ: لوله هایی هستند که طی آن تحم از تخمدان ها به سمت رحم حرکت می کند.

گنادوتروپین جفت انسان: هورمونی است که در طول بارداری ترشح می شود و تشخیص آن در اکثر تست های بارداری انجام می شود.

سقط جنین: از دست دادن بارداری در دوران اوایل بارداری

جفت: بافتی که مواد مغذی را به جنین می رساند و ضایعات حاصله را از او دور می کند.

حساسیت RH: شرایطی که در آن مادری که فاقد RH است آنتی بادی هایی می سازد که علیه فاکتور RH حمله می کند، فاکتور RH پروتئینی است که روی سلول های قرمز خون قرار دارد.

اولتراسوند: تستی است که با استفاده از امواج صوتی ساختارهای درونی را بررسی می کند. در طول بارداری می توان از این روش برای بررسی جنین استفاده نمود.

رحم: ارگانی ماهیچه ای است که در داخل لگن زنان قرار دارند و در طول دوران بارداری محتوی جنین می باشد و او را تغذیه می کند.

دکتر فریبا بهنام

دکتر فریبا بهنام

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سیده فریبا بهنام دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه تهران هستند و بیش از 23 سال سابقه طبابت و فعالیت در این حوزه را دارند. مطب خانم دکتر فریبا بهنام مجهز به دستگاه NST، سونوگرافی، کرایو و کولپوسکوپی می باشد.
 

تایید شده: توسط دکتر فریبا بهنام

برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه