بیماری مقاربتی به عفونت های منتقله از راه جنسی اشاره دارد. از جمله خطرناکترین بیماریهای مقاربتی می توان به گنوره، کلامیدیا، هپاتیت و ایدز اشاره کرد. آزمایش تشخیص بیماری های مقاربتی عمدتا مبتنی بر نمونه برداری از خون می باشد، اما روش های دیگری نیز برای تشخیص بیماری های مقاربتی وجود دارد. در مقاله پیش رو به تست های std خواهیم پرداخت.

دروانا: 

 بیماری مقاربتی چیست؟

بیماری مقاربتی به عفونت های منتقله از راه جنسی اشاره دارد، که در زبان انگلیسی به اختصار STD نامیده می شود. از جمله خطرناکترین بیماریهای مقاربتی می توان به گنوره، کلامیدیا، هپاتیت و ایدز اشاره کرد. در صورت نداشتن نزدیکی محافظت شده و داشتن رفتارهای پر خطر جنسی باید انجام آزمایش تشخیص بیماری های مقاربتی را در نظر داشته باشید. غربالگری بیماری های مقاربتی به پیشگیری از بیماری های مقاربتی در جامعه کمک بسزایی خواهد کرد.

غربالگری بیماری های مقاربتی برای کلامیدیا و سوزاک

بیماری کلامیدیا و سوزاک از شایع ترین بیماری های مقاربتی زنان محسوب می شود. شما باید غربالگری سالانه برای بیماری کلامیدیا و سوزاک (گنوره) را در نظر داشته باشید اگر:

  • در سنین زیر 25 سال قرار دارید و به لحاظ جنسی فعال هستید.
  • در صورت ابتلا به اچ آی وی
  • در صورتی که سابقه سوء استفاده جنسی در مورد شما وجود دارد.

غربالگری کلامیدیا و سوزاک از طریق آزمایش ادرار صورت می پذیرد. همچنین ممکن است نمونه برداری از دهانه رحم خانم ها و یا آلت تناسلی مردان صورت گیرد. انجام تست تشخیص سوزاک و کلامیدیا به تشخیص زودهنگام بیماری کمک می کند زیرا کلامیدیا و سوزاک ممکن است علائم بالینی را در افراد به دنبال نداشته باشد.

غربالگری بیماری های مقاربتی برای اچ آی وی، سیفلیس و هپاتیت

انجام غربالگری برای اچ آی وی، سیفلیس و هپاتیت در صورتی توصیه می گردد که:

  • سابقه ابتلا به بیماری های مقاربتی در شما وجود داشته باشد.
  • داشتن رفتارهای جنسی پر خطر
  • استفاده از داروهای مخدر تزریقی
  • سابقه سوء استفاده جنسی

آزمایش تشخیص بیماری های مقاربتی اچ آی وی و هپاتیت آزمایش خون می باشد، اما در مورد سیفلیس علاوه بر نمونه برداری از خون می توان از زخم های تناسلی نیز در صورت وجود نمونه برداری کرد.

غربالگری بیماری های مقاربتی برای هرپس تناسلی

باید عنوان کرد هیچ غربالگری مناسبی برای هرپس وجود ندارد. این عفونت ویروسی می تواند بدون بروز علائم بالینی منتقل گردد. برای بررسی وجود هرپس پزشک نمونه تاول ها یا بافت ها را مورد بررسی قرار می دهد. نتیجه منفی در مورد زخم های تناسلی نمی تواند احتمال وجود هرپس را رد کند.

آزمایش خون می تواند به تشخیص عفونت هرپس قبلی در بدن کمک کند اما نتایج همیشه قطعی نیست. برخی آزمایشات خون می تواند به تمایز بین انواع ویروس های هرپس کمک کند. ویروس هرپس نوع یک اغلب سبب ایجاد زخم های سرد می گردد اگرچه می تواند زخم های تناسلی را نیز به دنبال داشته باشد.

ویروس هرپس نوع دو بیشتر سبب بروز زخم های تناسلی می گردد. بسته به حساسیت نوع آزمایش انجام شده و درجه عفونت نتایج ممکن است چندان واضح نباشد. احتمال وجود نتایج مثبت کاذب و یا منفی کاذب در اثر انجام تست های std به طور کلی وجود دارد.

غربالگری بیماری های مقاربتی برای اچ پی وی

ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی از جمله بیماری های مقاربتی زنان و مردان می باشد که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را به دنبال دارد. اما برخی از سویه های ویروس پاپیلومای انسانی تنها منجر به ایجاد زگیل های تناسلی می شوند. خیلی از افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند در طول عمر خود به ویروس اچ پی وی مبتلا می شوند اما هرگز علائم بالینی نشان نمی دهند. ویروس پاپیلومای انسانی معمولا ظرف دو سال ناپدید می گردد.

امکان آزمایش hpv در مردان وجود ندارد و عفونت تنها با بررسی فیزیکی زگیل ها و نمونه برداری از آنها تشخیص داده می شود. اما نحوه آزمایش hpv در زنان عبارت است از:

  • تست پاپ اسمیر: تست پاپ اسمیر به نمونه برداری از سلول های دهانه رحم اشاره دارد. انجام پاپ اسمیر هر سه سال یک بار در خانم های 21 تا 65 سال توصیه می شود.
  • تست hpv: در خانم های بالای 30 سال انجام آزمایش hpv توصیه می شود که معمولا توام با پاپ اسمیر هر پنج سال یک بار انجام خواهد شد.

ویروس اچ پی وی با سرطان های ولوو، واژن، بیضه، مقعد و دهان ارتباط دارد. واکسن hpv در ایران هم برای مردان و هم برای خانم ها در دسترس می باشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه