واژینوز باکتریال یک وضعیت غیر طبیعی در محیط واژن است که با ترشحات واژن و رشد بیش از حد باکتری های طبیعی واژن (عدم تعادل باکتری های فلور واژن) همراه است. این عفونت از جمله عفونت های شایعی است که واژن خانم ها را درگیر می کند و موجب التهاب می گردد. خانم ها در سنین باروری مستعد ابتلا به واژینوز باکتریال هستند. در ادامه دکتر شیدا دلفان کریمی متخصص زنان زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون این بیمار پاسخ می دهند.

دروانا: 

 تشخیص واژینوز باکتریال با چه دشواری هایی روبه رو است؟ آیا احتمال تشخیص اشتباه در مورد واژینوز باکتریال وجود دارد؟

واژینوز باکتریال در اثر رشد بیش از اندازه باکتری گاردنلا واژینالس ایجاد می شود و مولتی پارتنر بودن، مصرف دخانیات و استفاده از دوش واژینال از عوامل ابتلا به این بیماری هستند. علائم واژینوز باکتریال شامل ترشحات آبکی یکدست و کدر با بوی ماهی گندیده، معمولا بدون خارش و سوزش هستند.

در معاینه برای تشخیص واژینوز باکتریال دیواره واژن طبیعی دیده می شود و PH  ترشحات قلیایی می باشد. از آن جایی که باکتری عامل واژینوز باکتریال در واژن خانم های سالم نیز وجود دارد و کشت ترشحات کمکی به ما نمی کند، تشخیص واژینوز باکتریال دشوار است. دیگر این که شکل دیواره واژن در معاینه طبیعی و سالم به نظر می رسد.

آیا در درمان واژینوز باکتریال از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود؟

درمان واژینوز باکتریال معمولا در خانم های بدون علامت انجام نمی شود و عفونت به خودی خود بهبود می یابد. در صورت نیاز به درمان، این بیماری به کمک مترونیدازول (خوراکی، ژل واژینال) و کلیندامایسین (خوراکی، کر واژینال) درمان می شود.

آیا واژینوز باکتریال بر قدرت باروری خانم ها تاثیر می گذارد؟

در مورد تاثیر واژینوز باکتریال بر باروری باید گفت که در صورت عدم درمان به موقع و تشدید آن می تواند موجب عفونت لگنی گرددکه چسبندگی لوله ها و ناباروری را به دنبال دارد.

درمان واژینوز باکتریال در بارداری چگونه است؟

درمان واژینوز باکتریال در زنان باردار به کمک ژل مترونیدازول و کرم کلیندامایسین انجام می گیرد. در صورت عدم درمان این عفونت در بارداری می تواند عوارضی همچون پره ترم لیبر، پارگی زودرس کیسه آب و سقط جنین زودرس شود.

چه نکاتی برای پیشگیری یا درمان خانگی واژینوز باکتریال وجود دارد؟

درمان خانگی واژینوز باکتریال شامل پوشیدن لباس زیر نخی غیر چسبان، خشک کردن بلافاصله واژن بعد از شستشو با آب، عدم استفاده از عدم استفاده از دئودرانت ها در ناحیه واژن

مصرف پروبیوتیک های طبیعی: ماست کفیر، پنیر، سرکه سیب، عسل، سیر و ...

 

دکتر شیدا دلفان کریمی

دکتر شیدا دلفان کریمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیدا دلفان کریمی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که بیش از 14 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند. همچنین خانم دکتر کریمی تحقیقات علمی در زمینه های بررسی میزان سیر پروگنوز کانسر تخمدان و کانسر آندومتر به انجام رسانده اند.
 
تایید شده توسط: دکتر شیدا دلفان کریمی
برگرفته از: وبسایت http://www.menopause.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه