درمان دارویی واژینوز باکتریال با کلیندامایسین و مترونیدازول انجام می شود. در این مقاله مروری بر درمان دارویی واژینوز باکتریال خواهیم داشت. 

دروانا: 

واژینوز باکتریال یکی از شایع ترین علت ترشحات واژن می باشد. ابتلا به واژینوز باکتریال علائم آزار دهنده ای به دنبال دارد و احتمال ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی مانند اچ آی وی را افزایش می دهد. واژینوز باکتریال زمانی روی می دهد که تعداد و انواع باکتری ها در واژن تغییر کند. لاکتوباسیل نوعی از باکتری هایی را شامل می شود که به طور معمول در واژن یافت می گردد. در خانم های مبتلا به واژینوز باکتریال تعداد لاکتوباسیل کاهش می یابد که دلیل چنین تغییری چندان شناخته شده نیست. داشتن رفتارهای جنسی پرخطر، استفاده از دوش واژینال و مصرف سیگار از فاکتورهای خطر واژینوز باکتریال می باشد. تقریبا 50 تا 75 درصد افراد مبتلا به واژینوز باکتریال علائم بالینی ندارند. بروز ترشحاتی با بوی ماهی بعد از نزدیکی از عمده ترین علائم واژینوز باکتریال می باشد. برخی بیماران ممکن است دچار خارش نیز بشوند. واژینوز باکتریال در برخی شرایط ممکن است خطرناک باشد. افراد باردار مبتلا به واژینوز باکتریال با خطر زایمان زودرس مواجه هستند. عدم درمان واژینوز باکتریال در خانم هایی که هیسترکتومی یا سقط انجام می دهند منجر به بروز عفونت در محل جراحی می شود. ابتلا به این عفونت در صورت مزمن بودن به علت کاهش سیستم دفاعی بدن همچنین خطر ابتلا به هرپس تناسلی، سوزاک و یا کلامیدیا را می تواند به دنبال داشته باشد. و اما چه گزینه هایی در درمان دارویی واژینوز باکتریال مطرح می باشد؟

درمان دارویی واژینوز باکتریال معمولا توصیه می شود. دو مورد از متداول ترین گزینه هایی که در درمان دارویی واژینوز باکتریال توصیه می شود مترونیدازول و کلیندامایسین نام دارد. هر دوی این داروها به فرم خوراکی، ژل و یا کرم واژینال در دسترس هستند. درمان دارویی واژینوز باکتریال چند روز به طول می انجامد. اگر علائم بعد از درمان دارویی واژینوز باکتریال بهبود یافت نیازی به پیگیری های بعدی وجود ندارد.

  • درمان دارویی واژینوز باکتریال (مترونیدازول): این گزینه در درمان دارویی واژینوز باکتریال اغلب به فرم ژل واژینال استفاده می شود و به مدت 5 تا 7 روز مصرف می گردد. همچنین ممکن است مترونیدازول در درمان دارویی واژینوز باکتریال به فرم قرص تا 7 روز استفاده شود. انتخاب قرص یا ژل بستگی به اولویت بیمار و نظر پزشک خواهد داشت. به طور کلی درمان واژینال عوارض جانبی کمتری در پی دارد. عوارض جانبی مترونیدازول خوراکی عبارت است از مزه فلز در دهان، حالت تهوع و کاهش موقتی تعداد سلول های خونی. در طول درمان با مترونیدازول باید از مصرف الکل اجتناب کنید زیرا سبب بروز گرگرفتگی، تشنگی، افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه، سرگیجه و افت فشارخون می گردد. قرص مترونیدازول با وارفارین تداخل داشته و احتمال خونریزی را افزایش می دهد. ژل واژینال مترونیدازول چنین عوارضی را به دنبال ندارد.
  • درمان دارویی واژینوز باکتریال (کلیندامایسین) : کلیندامایسین به فرم کرم در درمان دارویی واژینوز باکتریال به مدت 7 روز استفاده می شود. کرم کلیندامایسین نباید همراه با کاندوم لاتکس استفاده شود زیرا احتمال پارگی کاندوم وجود دارد. در درمان دارویی واژینوز باکتریال ممکن است از کلیندامایسین خوراکی به مدت 7 روز استفاده شود.

تقریبا 30 درصد خانم ها بعد از درمان دارویی واژینوز باکتریال در طول 3 ماه دچار عود عفونت می گردند و بالغ بر 50 درصد نیز ظرف 12 ماه دچار عود علائم می شوند. علت این امر چندان مشخص نیست اگرچه ممکن است این احتمال مطرح شود که درمان دارویی واژینوز باکتریال به از بین رفتن کامل عفونت کمک نکرده و یا مقدار باکتری محافظتی لاکتوباسیل کمتر از حد نرمال می باشد. درمان دارویی واژینوز باکتریال در شرایطی که عفونت عود می کند نیز با استفاده از مترونیدازول یا کلیندامایسین خوراکی یا واژینال به مدت 7 روز صورت می گیرد. اگر در طول 12 ماه گذشته بیش از سه اپیزود واژینوز باکتریال را تجربه کردید در آن صورت درمان دارویی واژینوز باکتریال به مدت طولانی تری تنها با استفاده از مترونیدازول واژینال انجام می شود. درمان دارویی واژینوز باکتریال در خانم های باردار دارای علائم عفونت با استفاده از مترونیدازول خوراکی به مدت 7 روز انجام می شود و در این شرایط فرم خوراکی به واژینال ارجحیت خواهد داشت. 

دکتر دینا فداکار

دکتر دینا فداکار

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر دينا فداكار جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران، دکتر دینا فداکار دارای 12 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و تبحر ویژه در انجام جراحی لیزر درمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر دینا فداکار
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه