عفونت های مقاربتی در زنان طیفی از بیماری ها را شامل می گردد. در این مقاله تمرکز بر عفونت های مقاربتی در زنان باردار می باشد.

دروانا: 

عفونت های مقاربتی در زنان از طریق نزدیکی محافظت نشده یا تماس فیزیکی با فرد آلوده منتقل می گردد. ابتلا به عفونت مقاربتی در زنان باردار می تواند عوارض جدی را برای جنین به دنبال داشته باشد که از آن جمله می توان به زایمان زودرس و حتی مرگ اشاره کرد. احتمال انتقال عفونت های مقاربتی در زنان از طریق نزدیکی واژینال، مقعدی و دهانی وجود دارد. برخی بیماری های مقاربتی از راه های دیگری غیر از نزدیکی نیز منتقل می شوند که از آن جمله می توان به اچ آی وی، سیفلیس و هرپس اشاره کرد. تماس مستقیم با مایعات بدن فرد آلوده در انتقال این عفونت ها موثر می باشد. همچنین احتمال انتقال عفونت های مقاربتی در دوران بارداری، وضع حمل، زایمان و شیردهی از مادر به جنین نیز وجود دارد. در این شرایط با درمان به موقع می توان احتمال انتقال عفونت به جنین را کاهش داد. عامل عفونت های مقاربتی شامل ویروس، باکتری و یا انگل می باشد. خیلی از افراد مبتلا به عفونت های مقاربتی از آلوده بودن خود اطلاعی ندارند زیرا اغلب موارد عفونت های مقاربتی در زنان و مردان علائم بالینی به همراه ندارد. ابتلا به عفونت های مقاربتی در زنان باردار عوارض زیر را به همراه دارد:

  • عوارض عفونت های مقاربتی در زنان باردار (زایمان زودرس): به زایمان قبل از هفته 37 بارداری اشاره دارد.
  • عوارض عفونت های مقاربتی در زنان باردار (کاهش وزن جنین هنگام زایمان): در این شرایط وزن نوزاد متولد شده کمتر از 2500 گرم می باشد.
  • عوارض عفونت های مقاربتی در زنان باردار (پارگی زودرس غشاها): در این شرایط کیسه اطراف جنین قبل از شروع وضع حمل پاره می شود.
  • عوارض عفونت های مقاربتی در زنان باردار (بیماری التهابی لگن): بیماری التهابی لگن نوعی عفونت در ارگان های تناسلی زنانه از جمله رحم، لوله های فالوپ، تخمدان ها و دهانه رحم می باشد. این ارگان ها در وقوع بارداری نقش بسزایی دارند. بیماری التهابی لگن باردار شدن را دشوار می سازد و در طول بارداری منجر به بروز مشکلاتی مانند بارداری خارج از رحم می شود. بارداری خارج از رحم نیز از دست رفتن بارداری را به همراه خواهد داشت.
  • عوارض عفونت های مقاربتی در زنان باردار (سقط): مرگ جنین قبل از هفته 20 بارداری سقط نامیده می شود.
  • عوارض عفونت های مقاربتی در زنان باردار (مرده زایی): مرگ جنین بعد از هفته 20 بارداری مرده زایی نام دارد.

ابتلا به عفونت های مقاربتی در جنین مشکلاتی در بینایی، ریه ها و کبد را برای آن ها به همراه خواهد داشت. برخی از این مشکلات می تواند تاثیرات طولانی مدتی را بر زندگی نوزاد به همراه داشته باشد و در برخی موارد حتی منجر به مرگ می شود. متاسفانه ابتلا به بیماری های مقاربتی همیشه منجر به بروز علائم بالینی نمی شود اما عمده ترین علائم عفونت های مقاربتی در زنان عبارت است از:

  • عفونت های مقاربتی در زنان: علائم شبه آنفلوآنزا مانند سردرد و خستگی
  • عفونت های مقاربتی در زنان: ترشحات واژینال، احساس سوزش، خارش، قرمزی یا تورم در ناحیه واژن
  • عفونت های مقاربتی در زنان: درد، خارش و سوزش حین حمام کردن، درد یا خونریزی از رکتوم، دردناک بودن دفع مدفوع

عفونت های مقاربتی در زنان: شکم درد

  • عفونت های مقاربتی در زنان: درد حین یا بعد نزدیکی یا خونریزی بین پریودها
  • عفونت های مقاربتی در زنان: عفونت های چشمی
  • عفونت های مقاربتی در زنان: زخم در دهان یا ناحیه واژن و مقعد

به عنوان بخشی از غربالگری های روتین بارداری احتمال بررسی عفونت های مقاربتی در زنان باردار در مورد بیماری های کلامیدیا، هرپس تناسلی، هپاتیت بی، اچ پی وی، اچ آی وی و سیفلیس انجام می شود. در بین بیماری های مذکور کلامیدیا از شایع ترین عفونت های مقاربتی در زنان زیر 25 سال می باشد. اغلب زنان مبتلا به این عفونت علائم بالینی نشان نمی دهند. هرپس تناسلی نیز در صورت انتقال از مادر به جنین می تواند مشکلاتی مانند عفونت های مغزی، بیماری های چشمی، عفونت کبدی، ریوی، کلیوی، پوستی و دهانی و حتی مرگ را در فرزند شما به همراه داشته باشد. در صورت ابتلا به تاول ها و زخم های هرپس احتمال انتقال این عفونت از مادر به جنین افزایش می یابد.

دکتر مریم شعبانی

دکتر مریم شعبانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مريم شعباني جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر مریم شعبانی عضو جامعه جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم شعبانی
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه