شایع ترین بیماری های مقاربتی مواردی مانند کلامیدیا و سوزاک را شامل می شود. در این مقاله مروری بر شایع ترین بیماری های مقاربتی خواهیم داشت.

دروانا: 

کلامیدیا از شایع ترین بیماری های مقاربتی محسوب می شود. عامل کلامیدیا باکتریایی می باشد. این بیماری هم در زنان و هم در مردان متداول می باشد. احتمال انتقال کلامیدیا از مادر به جنین در طول زایمان وجود دارد. در مراحل اولیه بیماری اغلب علائمی مشخص نمی شود. علائم کلامیدیا 1 تا 3 هفته بعد از قرار گرفتن در معرض باکتری ایجاد می گردد. درد حین ادرار کردن، درد در بخش پایینی شکم، نزدیکی دردناک، ترشحات واژینال، پریودهای نامنظم همچنین آرتریت واکنشی از جمله علائم کلامیدیا به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی می باشد. لازم به ذکر است بیماری کلامیدیا می تواند باردار شدن را دشوار سازد. احتمال بارداری خارج از رحم نیز یکی از متداول ترین عوارض کلامیدیا است که به عنوان شایع ترین بیماری های مقاربتی شناخته می شود.

سوزاک یکی دیگر از شایع ترین بیماری های مقاربتی در زنان می باشد که عامل آن باکتریایی است. بیماری سوزاک در صورت عدم درمان می تواند مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد. ترشحات سفید، سبز، زرد یا خونی از واژن، درد حین ادرار کردن، خونریزی بین پریودها، خونریزی سنگین در هر پریود و تب از علائم سوزاک می باشد. درمان سوزاک با استفاده از آنتی بیوتیک به سادگی انجام می شود.

هرپس یکی دیگر از عفونت های ویروسی می باشد که از جمله شایع ترین بیماری های مقاربتی شناخته می شود. انتقال هرپس از طریق تماس پوست به پوست صورت می گیرد. احساس سوزن سوزن شدن، درد یاخارش در نواحی اطراف واژن از جمله علائم این بیماری می باشد که جز شایع ترین بیماری های مقاربتی محسوب می شود. ایجاد تاول یکی از مشخصه های این بیماری است. ممکن است تاول ها پاره شده و زخم های بازی ایجاد گردد. این زخم ها ممکن است ادرار کردن را دشوار سازد. در این شرایط درمان به بهبود علائم کمک می کند اما در رفع هرپس تاثیری نخواهد داشت. اگر یکی از شرکای جنسی به هرپس آلوده شود دیگری نیز باید به این منظور بررسی شود.

اچ آی وی یا ایدز یکی دیگر از شایع ترین بیماری های مقاربتی می باشد که در اثر عامل ویروسی ایجاد می شود. این بیماری بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و آن را تضعیف می کند. بنابراین فرد در خطر ابتلا به طیفی از بیماری های عفونی قرار دارد. تورم غدد لنفاوی، اسهال، تب، سرفه، تنگی نفس و کاهش وزن بدون توجیه از علائم اچ آی وی می باشد. علائم این بیماری در ابتدا شبیه به آنفلوآنزا می باشد. درمان این مورد از شایع ترین بیماری های مقاربتی مبتنی بر درمان علائم می باشد و متاسفانه درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

ویروس پاپیلومای انسانی منجر به بروز زگیل های تناسلی می شود که این مورد نیز از شایع ترین بیماری های مقاربتی محسوب می شود. لازم به ذکراست همه انواع این ویروس منجر به بروز زگیل نشده بلکه در طولانی مدت احتمال ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد. درمانی برای ویروس پاپیلومای انسانی در دست نمی باشد و تنها ضروری است زخم ها و تغییرات موجود در دهانه رحم در طول زمان بررسی شود. برای پیشگیری از ابتلا به انواع پر خطر این ویروس می توان از واکسن اچ پی وی بهره برد. تزریق این واکسن به دختران و پسران در بازه سنی 11 تا 12 سال پیشنهاد می گردد.

سیفلیس نیز یکی دیگر از شایع ترین بیماری های مقاربتی می باشد که در اثر عاملی باکتریایی ایجاد می شود. علاوه بر نزدیکی تماس با زخم، ترشحات و خون فرد آلوده نیز در انتقال این مورد از شایع ترین بیماری های مقاربتی نقش دارد. سیفلیس در صورت عدم درمان می تواند مشکلات بسیار جدی را به همراه داشته باشد. خوشبختانه درمان سیفلیس با استفاده از آنتی بیوتیک در مراحل اولیه قابل انجام است. سیفلیس در ابتدا منجر به ایجاد زخم های بی درد می گردد. این زخم ها ممکن است در بیضه، واژن، رکتوم، زبان یا گلو ایجاد شود. غدد نزدیک به زخم ها نیز متورم می گردد. بدون درمان عفونت ناشی از سیفلیس وارد جریان خون می شود و علائمی مانند تب، گلو درد یا درد مفاصل مشخص می شود. ایجاد راش هایی بر کف دست یا پاها از دیگر علائم سیفلیس می باشد. زخم ها و علائم اولیه بدون درمان از بین می روند اما این به معنی برطرف شدن عفونت نخواهد بود. عفونت سال ها بعد دوباره عود خواهد کرد و این بار عوارض مغزی، قلبی و نخاعی را به همراه خواهد داشت. 

برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه