عوارض سندرم پلی کیستیک مروری بر مشکلات بلند مدت ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک خواهد داشت. 

دروانا: 

سندرم تخمدان پلی کیستیک نوعی اختلال هورمونی است که بر پریود، قدرت باروری، هورمون ها و حتی ظاهر بیماران تاثیر می گذارد. در سندرم تخمدان پلی کیستیک ظاهر تخمدان ها بزرگ تر می شود و تعداد فولیکول ها نیز افزایش می یابد و اما عوارض سندرم پلی کیستیک در صورت عدم کنترل مناسب در طولانی مدت چه خواهد بود؟

عوارض سندرم پلی کیستیک

  • عوارض سندرم پلی کیستیک: مقاومت انسولینی و دیابت

اگر قند خون در بازه نرمالی نباشد در آن صورت ممکن است دیابت ایجاد گردد. یک یا دو نفر از هر ده خانم مبتلا به این بیماری در خطر ابتلا به دیابت به عنوان عوارض سندرم پلی کیستیک قرار دارند. عدم درمان دیابت می تواند منجر به آسیب ارگان ها شود. افراد مبتلا به این بیماری در سنین بالای 40 سال و با داشتن اضافه وزن (شاخص توده بدن بالای 30) بیشتر در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

  • عوارض سندرم پلی کیستیک: افزایش فشار خون

خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین دچار افزایش فشار خون شوند. افزایش فشار خون نیز مشکلات قلبی و عروقی را به همراه خواهد داشت.

  • عوارض سندرم پلی کیستیک: سرطان

اگر افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمتر از سه بار در سال پریود شوند در آن صورت دیواره آندومتر در آن ها ممکن است ضخیم شود و این عامل فاکتور خطری برای ابتلا به سرطان آندومتر می باشد. استفاده از هورمون پروژسترون در این شرایط نقش محافظتی موثری ایفا می کند. ممکن است در این شرایط استفاده از قرص های پروژسترون در دوره های پنج روزه هر سه یا چهار ماه ضرورت بیابد. استفاده از دستگاه آی یو دی و یا قرص های ضد بارداری نیز به عنوان یک گزینه مطرح می باشد. احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و یا سرطان سینه از عوارض سندرم پلی کیستیک محسوب نمی شود.

  • عوارض سندرم پلی کیستیک: افسردگی و تغییرات خلقی

علائم ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است بر عواطف و اعتماد به نفس فرد تاثیر بگذارد. بنابراین تغییرت خلقی از دیگر عوارض سندرم پلی کیستیک محسوب می شود.

دکتر فریده عسکری

دکتر فریده عسکری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریده عسکری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن جراحان زنان و زایمان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریده عسکری
برگرفته از: وبسایت https://www.rcog.org.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه