سندرم تخمدان پلی کیستیک شرایطی مزمن است که مشکلات و علائمی را به همراه دارد. در این مقاله به بررسی عوارض و مشکلات سندرم تخمدان پلی کیستیک مانند ارتباط سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری همچنین سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو می پردازیم. 

دروانا: 

سندرم تخمدان پلی کیستیک و پریود نامنظم 

عدم تخمک گذاری در خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک سبب می شود فروریزی دیواره رحم یا آندومتر به طور ماهانه مختل گردد. در عوض ممکن است دیواره آندومتر ضخیم تر شده و فروریزی به طور نامنظم روی دهد و خونریزی های سنگین و طولانی را به دنبال داشته باشد. خونریزی نامنظم و یا عدم خونریزی احتمال ابتلا به هایپرپلازی آندومتر و حتی سرطان آندومتر را به دنبال دارد. خانم های مبتلا به سندرم تخمدان  پلی کیستیک کمتر از شش تا هشت پریود را در سال تجربه می کنند. برخی خانم ها ممکن است در طول دوران بلوغ چرخه های نرمالی داشته باشد اما با چاق شدن یا ایجاد اضافه وزن ممکن است چرخه ها نامنظم گردد. 

سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین

ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با افزایش مقدار انسولین خون همراه است. انسولین هورمونی است که توسط برخی سلول ها در پانکراس تولید می شود. انسولین مقدار قند خون را تنظیم می کند. وقتی مقدار قند خون افزایش می یابد این سلول ها با تولید انسولین به برداشت گلوکز از خون کمک می کنند. مقاومت به انسولین و هایپرانسولینمیا در خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک صرف نظر از وزن آن ها روی می دهد. حدود 35 درصد از خانم های چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تا سن 40 سالگی دچار اختلال در تولرانس گلوکز می شوند، در حالیکه تنها 10 درصد از خانم های چاق غیر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به دیابت نوع دو مبتلا می شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری

خیلی از خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور منظم تخمک گذاری انجام نمی دهند و این شرایط امکان باردار شدن را در آن ها دشوار می سازد (سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری). در مورد خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب توصیه می شود اگر به مدت 6 تا 12 ماه تلاش برای باردار شدن موفقیتی حاصل نشد برای ارزیابی ناباروری به متخصص مراجعه کنند. امروزه به منظور درمان تخمدان پلی کیستیک برای بارداری گزینه های بسیار موثری مطرح  است که احتمال بارداری را در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک افزایش می دهد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری های قلبی

خانم های چاق و یا آن هایی که به مقاوت انسولین و دیابت دچارند در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. مشخص نیست چرا خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. اما با از دست دادن وزن اضافی و درمان ناهنجاری های انسولینی احتمال بروز بیماری های قلبی در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش می یابد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و آپنه خواب

آپنه خواب یکی از مشکلاتی است که سبب بروز توقفی کوتاه در تنفس کردن هنگام خواب می شود. بیماران مبتلا به آپنه خواب دچار علائمی مانند خستگی و خواب آلودگی در طول روز می شوند. شواهد نشان می دهد عدم درمان آپنه خواب احتمال بروز مشکلاتی مانند مقاومت انسولین، چاقی، دیابت و مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی را به دنبال دارد. آپنه خواب در 50 درصد خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک روی می دهد.

علاوه بر موارد مطرح شده خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در خطر تجربه عوارضی مانند افسردگی و اظطراب قرار دارند (سندرم تخمدان پلی کیستیک و افسردگی). در این شرایط استفاده از برخی داروها ممکن است کمک کننده باشد. بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید به طور مرتب تحت نظر متخصص زنان خود قرار داشته باشند تا احتمال بروز علائم و عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک در آن ها کاهش یابد.

دکتر طاهره طاهری

دکتر طاهره طاهری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر طاهره طاهري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر طاهره طاهری
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه