درمان تنبلی تخمدان به کمک دارو و اعمال تغییراتی در سبک زندگی امکان پذیر است.

دروانا: 

تنبلی تخمدان و درمان آن

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان بر روی کنترل نگرانی های فردی همانند ناباروری، هیرسوتیسم (پر مویی)، آکنه یا چاقی متمرکز است. درمان های خاص تنبلی تخمدان تغییرات سبک زندگی و دریافت دارو هستند.

پزشک ممکن است کاهش وزن از طریق کاهش کالری دریافتی در رژیم غذایی به همراه فعالیت های ورزشی را توصیه کند. حتی کاهش اندک در وزن بیمار مبتلا به تنبلی تخمدان برای مثال کاهش 5 درصد از وزن وضعیت او را بهبود می بخشد. کاهش وزن همچنین اثرگذاری داروهای تجویز شده توسط پزشک برای سندرم تخمدان پلی کیستیک را افزایش می دهد و می تواند به رفع ناباروری کمک کند.

داروهای تنبلی تخمدان

برای تنظیم چرخه قاعدگی در سندرم تخمدان پلی کیستیک پزشک داروهای زیر را تجویز می کند:

  • قرص های ضد بارداری ترکیبی. قرص هایی که حاوی استروژن و پروژستین هستند تولید آندوژن را کاهش می دهند و سطح استروژن را تنظیم می کنند. تنظیم هورمون ها در فرد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند خطر سرطان اندومتر را کاهش داده و خونریزی غیر طبیعی رحم، رشد موهای زائد و آکنه را بهبود بخشد. فرد می تواند به جای قرص از پچ های پوستی یا حلقه واژینال که حاوی ترکیبی از استروژن و پروژستین هستند، استفاده کند.
  • پروژستین درمانی. مصرف پروژستین 10 تا 14 روزه برای دو ماه می تواند قاعدگی ها را تنظیم کرده و از بروز سرطان آندومتر پیشگیری نماید. پروژستین درمانی اثری بر روی سطح آندروژن ندارد و از بارداری نیز پیشگیری نمی کند. در صورت نیاز به پیشگیری از بارداری، قرص های پروژستین و دستگاه داخل رحمی که تنها حاوی پروژستین هستند انتخاب بهتری محسوب می شوند.

برای کمک به تخمک گذاری در سندرم تخمدان پلی کیستیک پزشک داروهای زیر را توصیه می کند:

  • کلومیفن: این داروی آنتی استروژن خوراکی در بخش اول چرخه قاعدگی مصرف می شود.
  • لتروزول: این داروی درمان سرطان سینه است که در تخمدان پلی کیستیک برای تحریک تخمدان ها به کار می رود.
  • متفورمین: این داروی خوراکی با بهبود مقاومت انسولینی و کاهش سطح انسولین برای درمان دیابت نوع دو به کار می رود. اگر فرد با مصرف داروی کلومیفن قادر به بارداری نباشد، پزشک ممکن است متفورمین را به رژیم درمانی اضافه کند. اگر بیمار در وضعیت پیش دیابتی قرار داشته باشد، متفورمین همچنین می تواند پیشروی به دیابت نوع دو را کند کرده و به کاهش وزن کمک کند.
  • گنادوتروپین ها: این داروهای هورمونی به صورت تزریقی دریافت می شوند.

برای کاهش رشد موهای زائد ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک پزشک داروهای زیر را تجویز می کند:

  • قرص های ضد بارداری. این قرصها تولید آندروژن که موجب رشد موهای زائد میشود را کاهش می دهند.
  • اسپیرونولاکتون. این دارو با مهار اثرات آندروژن بر روی پوست اعمال اثر می کند. اسپیرونولاکتون می تواند موجب بروز نقایص مادرزادی شود بنابراین حین مصرف این دارو برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک، فرد باید از روش های مناسب ضد بارداری استفاده کند. در صورتی که فرد باردار است و یا قصد بارداری دارد، مصرف این دارو توصیه نمی شود.
  • افلورنیتین. این کرم می تواند از سرعت رشد موهای زائد در زنان بکاهد.
  • الکترولیز. در این روش یک سوزن نازک وارد هر فولیکول مو می شود. سوزن پالس الکتریکی را منتشر می کند که به فولیکول مو آسیب رسانده و در نهایت موجب تخریب آن می شود.
دکتر مرضیه شیرازی

دکتر مرضیه شیرازی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دکتر مرضیه شیرازی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای مدرک تکمیلی لاپاراسكوپي پیشرفته و هیستروسکوپي پیشرفته می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مرضیه شیرازی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه