پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر ماندانا منظوری لشگری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، کلسیفیکاسیون پستانی یا كلسيفيكاسيون در سينه چیست؟

دکتر ماندانا منظوری لشگری

دکتر ماندانا منظوری لشگری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر ماندانا منظوری، دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی هستند و بیش از 13 سال سابقه طبابت و فعالیت در حوزه سلامت و بهداشت زنان را دارند. خانم دکتر منظوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 

پرسش سایت دُروانا:

کلسیفیکاسیون پستانی یا رسوب کلسیم در بافت پستان چیست؟

پاسخ دکتر ماندانا منظوری لشگری:

دکتر ماندانا منظوری لشگری توضیح می دهند،کلسیفیکاسیون در بافت پستان شایع است: حدود 50 درصد خانم های بالای 50 سال ممکن است کلسیفیکاسیون داشته باشند. کلسیفیکاسیون در سینه می تواند بزرگ و در حد ماکرو باشد که معمولا خوش خیم هستند و در اثر آسیب به پستان ایجاد می شوند برای مثال در اثر جراحی در گذشته، تروما، عفونت و یا رادیوتراپی. توده های کلسیمی ممکن است کوچک و در حد میکرو باشند که روی تصاویر ماموگرافی قابل رویت می باشند و همانند دانه های نمک در دریایی خاکستری مشخص می شوند. حدود 80 درصد میکروکلسیفیکاسیون ها خوش خیم هستند اما برخی اوقات می توانند نشان از تغییرات پیش سرطانی یا سرطان در پستان (سرطان سینه) داشته باشد.

وقتی یک رادیولوژیست میکروکلسیفیکاسیون را روی ماموگرافی ببیند ممکن است به صورت بلورهای سفیدی در هر دو پستان پراکنده باشند که دکتر منظوری لشگری معتقدند، آنها به احتمال زیاد خوش خیم خواهند بود و به آنان کلسیفیکاسیون های پراکنده می گویند و دکتر منظوری لشگری معمولا در این شرایط به فرد توصیه می کند که ماموگرافی های خود را به طور مرتب انجام دهد. اگر میکروکلسیفیکاسیون به صورت خوشه ای باشد در این صورت احتمال پیش سرطانی بودن و حتی سرطان وجود دارد، نظر دکتر ماندانا منظوری لشگری اینست که در این موارد لازم است از بافت پستان بیوپسی به عمل آید.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه