تشخیص کیست سینه به کمک روش های مختلف ذکر شده در زیر انجام می گیرد. 

دروانا: 

معاینه سینه

پزشک ممکن است به صورت فیزیکی توده سینه را معاینه کرده و وجود هر گونه ناهنجاری در سینه را بررسی کند. از آن جایی که تشخیص کیست سینه تنها با معاینه بالینی سینه امکان پذیر نیست، بیمار باید تحت تست دیگری چون تصویربرداری یا آسپیراسیون سوزنی قرار گیرد.

آسپیراسیون سوزنی از جمله راههای تشخیص کیسه سینه است که در آن یک سرنگ مخصوص وارد توده سینه شده و مایع داخل آن را برمی دارد. در این روش از سونوگرافی نیز برای هدایت ورود سرنگ به داخل کیست استفاده میشود. اگر مایع بیرون بیاید و توده سینه از بین برود، پزشک میتواند تشخیص کیست را انجام دهد.

  • اگر مایع خونی نبوده و کیست سینه از بین برود، بیمار به انجام تست یا درمان بیشتر نیاز ندارد.
  • اگر مایع خونی بوده و یا کیست سینه از بین نرود، پزشک نمونه ای از مایع را برای تست بیشتر به آزمایشگاه ارسال می کند.
  • اگر مایعی بیرون نیاید، پزشک انجام یک تست تصویربرداری همچون ماموگرافی تشخیصی و یا سونوگرافی را توصیه می کند. نبود مایع و یا کیست سینه ای که بعد از آسپیراسیون تخلیه نمی شود می تواند نشان دهنده جامد بودن بخش و یا تمام کیست سینه باشد که در این صورت نمونه ای از سلول ها برای بررسی سرطان برداشته می شوند.

سونوگرافی سینه

این روش تشخیص کیست سینه پزشک را در تشخیص این که کیست از مایع پر شده یا جامد است یاری می دهد. ناحیه پر شده از مایع عموما کیست سینه در نظر گرفته می شود. یک توده جامد معمولا یک توده غیر سرطانی همانند فیبروآدنوما است اما توده های جامد ممکن است سرطان سینه نیز باشند.

زمانی که تشخیص کیست سینه انجام می شود، پزشک سعی می کند نوع کیست یعنی کیست سینه ساده، پیچیده و کیستی بین ساده و پیچیده را تشخیص دهد. تصویربرداری با سونوگرافی در این مرحله از تشخیص کیست سینه کمک کننده خواهد بود.

  • کیست های ساده دیواره های صاف، نازک و منظم دارند و به طور کامل از مایع پر شده اند. امواج صوتی که در سونوگرافی فرستاده می شوند از میان آن ها عبور کرده و نشان می دهند که نواحی جامدی وجود ندارند. کیست های سینه ساده در همه موارد خوش خیم هستند.
  • کیست های پیچیده حاشیه های نامنظم، دیواره های ضخیم دارند و برخی شواهد نشان دهنده وجود نواحی جامد و یا چرک در مایع پر کننده کیست سینه هستند. این نواحی جامد امواج صوتی سونوگرافی را بازمی گردانند. برخی مواقع کیست سینه پیچیده به کمک یک سوزن نازک تخلیه می شود و مایع داخل آن تحت آزمایش قرار می گیرد. اگر خون یا هر گونه سلول غیر طبیعی در داخل کیست سینه پیچیده وجود داشته باشد، تستهای بیشتری به منظور کنار گذاشتن سرطان سینه انجام میگیرند.
  • کیست های بحرانی (بین ساده و پیچیده) در حالی که بسیاری از مشخصه های کیست های سینه ساده را دارند، در داخل آن ها چرک دیده شده و امواج صوتی سونوگرافی را بازمی گردانند. با این حال، این کیست ها دیواره ضخیم یا ذرات جامد مشخصی که در کیست های پیچیده دیده می شوند را ندارند.

در مواردی که کیست پیچیده وجود دارد، پزشک احتمال وجود نواحی جامد حاوی سلول های سرطانی در کیست سینه را بررسی می کند. در این موارد نمونه برداری از بافت سینه روشی کمک کننده خواهد بود.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه