درمان دارویی فیبروم رحم با هدف ارتقا دانش بیماران در مورد گزینه هایی که به منظور کنترل علائم فیبروم وجود دارد تدوین گردیده است.

دروانا: 

 درمان دارویی فیبروم رحم

فیبروم ها توده های خوش خیم در رحم می باشند که اغلب بعد از وقوع یائسگی کوچک می شوند و به این ترتیب علائم ناشی از فیبروم مانند خونریزی های سنگین قاعدگی تدریجا از بین می رود. اگر نیاز به درمان دارویی فیبروم رحم وجود داشته باشد متخصص زنان گزینه هایی را برای بیمار در نظر خواهد گرفت. اگر درمان دارویی فیبروم رحم به بهبود علائم کمکی نکند جراحی انجام خواهد شد.

درمان دارویی فیبروم رحم: دستگاه درون رحمی حاوی لونورژسترل

این نوع دستگاه آی یو دی پلاستیک کوچک به شکل T می باشد که در درون رحم قرار داده می شود و به آهستگی هورمون پروژسترون را آزاد می سازد و در درمان دارویی فیبروم رحم مورد توجه می باشد. به این ترتیب رشد سریع دیواره رحم متوقف می شود، بنابراین خونریزی یائسگی سبک تر می گردد. عوارض جانبی این دستگاه عبارت است از:

  • خونریزی های بی نظم که ممکن است بیش از 6 ماه ادامه بیابد
  • آکنه
  • سردرد
  • حساس شدن پستان ها
  • در برخی موارد عدم وقوع پریود

این دستگاه آی یو دی نوعی کنتراسپتیو می باشد اما بعد از قطع مصرف احتمال بارداری وجود خواهد داشت.

درمان دارویی فیبروم رحم: ترانگزامیک اسید

ترانگزامیک اسید به فرم قرص در بازار موجود می باشد. این دارو با متوقف کردن عروق خونی کوچک در رحم مقدار خونریزی را تا 50 درصد کاهش می دهد و بنابراین در درمان دارویی فیبروم رحم مورد توجه قرار دارد. این قرص 3 یا 4 بار در روز در طول پریودها و به مدت 4 روز استفاده می شود. اگر علائم فیبروم ظرف 3 ماه فروکش کرد درمان باید قطع گردد. ترانگزامیک اسید کنتراسپتیو نیست بنابراین بر قدرت باروری افراد تاثیری نمی گذارد.

درمان دارویی فیبروم رحم: داروهای ضد التهاب

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی گزینه دیگری است که در درمان دارویی فیبروم رحم مورد توجه می باشد. این دسته از داروها شامل ایبوپروفن و مفنامیک اسید می باشد که باید 3 بار در روز از روز اول پریود استفاده شود و تا توقف خونریزی مصرف آن ادامه بیابد. این دسته از داروها از طریق کاهش تولید ترکیبی شبیه به هورمون به نام پروستاگلاندین ها در کاهش شدت پریود نقش دارند. این دسته از داروها همچنین خاصیت ضد درد نیز ایفا می کنند اما کنتراسپتیو محسوب نمی شوند. سوء هاضمه و اسهال از عوارض این دسته از داروها می باشد.

درمان دارویی فیبروم رحم: قرص های کنتراسپتیو

قرص های کنتراسپتیو روشی برای پیشگیری از بارداری و توقف تخمک گذاری می باشد. استفاده از این داروها در درمان دارویی فیبروم رحم مورد توجه قرار دارد زیرا سبب کاهش درد پریود می شود. متخصص زنان شما را در یافتن مناسب ترین کنتراسپتیو یاری خواهد ساخت.

درمان دارویی فیبروم رحم: پروژسترون خوراکی

پرژسترون خوراکی به فرم سنتتیک در بازار دارویی وجود دارد و با کاهش پریودهای سنگین در درمان دارویی فیبروم رحم مورد توجه می باشد. این دارو به فرم قرص و به طور روزانه از روز 5 تا 26 چرخه قاعدگی مصرف می شود و مصرف آن تا روز اول پریود ادامه دارد. پروژسترون خوراکی با پیشگیری از رشد سریع دیواره رحم در درمان دارویی فیبروم رحم نقش دارد. این دارو فرمی از کنتراسپتیو محسوب نمی شود اما استفاده از آن احتمال بارداری را کاهش می دهد. عوارض جانبی ناشی از این دارو که در درمان دارویی فیبروم رحم مورد توجه قرار دارد چندان خوشایند نیست (عوارضی مانند اضافه وزن، حساس شدن پستان ها و آکنه های کوتاه مدت).

درمان دارویی فیبروم رحم: پروژسترون تزریقی

پروژسترون تزریقی نیز در درمان پریودهای سنگین و درمان دارویی فیبروم رحم مورد توجه می باشد. پروژسترون تزریقی هر 12 هفته یک بار تزریق می گردد، البته مادامی که درمان با آن مورد نیاز باشد. عوارض جانبی پروژسترون تزریقی عبارت است از:

  • اضافه وزن
  • خونریزی های نا منظم
  • عدم وقوع پریود
  • علائم قبل از قاعدگی مانند نفخ، احتباس مایعات و حساس شدن سینه ها

پروژسترون تزریقی علاوه بر درمان دارویی فیبروم به صورت یک کنتراسپتیو عمل می کند و از بارداری پیشگیری می نماید. با توقف تزریق پروژسترون قدرت بارداری با تاخیر باز خواهد گشت.

دکتر سیده لیلی وارسته متخصص زنان و زایمان افزودند که درمان دارویی فیبروم رحمی چه هورمونی و چه غیر هورمونی در واقع در جهت کاهش علائم فیبروم مانند لکه بینی و درد و خونریزی قاعدگی زیاد می باشد. دارو روی سایز فیبروم تاثیر چندانی ندارد. پس در صورت داشتن فیبرو علامت دار با علائم ذکر شده، تصمیم به مصرف دارو ابتدا غیر هورمونی و سپس هورمونی گرفته می شود و در صورت نداشتن علامت فقط با سونوگرافی کنترل و پیگیری می شود. سن بیمار در تعیین نوع درمان دارویی فیبروم رحمی بسیار مهم است.

تزریق آمپول دکاپپتیل یا واریوپپتیل هم در کاهش علائم و هم کاهش سایز فیبروم موثر و مناسب است که البته ممکن است بعد از مصرف دوره ای و قطع مصرف، مجددا به اندازه قبل بازگردد. 

 

دکتر سیده لیلی وارسته

دکتر سیده لیلی وارسته

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر سيده ليلي وارسته جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی یزد و عضو انجمن جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سیده لیلی وارسته
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه