علت خونریزی رحم در زنان بر حسب بازه سنی آن ها متفاوت می باشد. در این مقاله علت خونریزی رحم در زنان را بر اساس سن آن ها مرور می کنیم.

دروانا: 

در این مقاله منظور از خونریزی رحم هر گونه خونریزی سنگین و غیر معمولی است که از رحم و واژن منشا می گیرد. این گونه خونریزی های غیر نرمال می تواند در هر زمانی از چرخه قاعدگی رخ دهد. خونریزی واژن بین پریودها یکی از علائم خونریزی رحم غیر طبیعی می باشد. داشتن خونریزی سنگین در هر پریود نیز از جمله موارد خونریزی رحم غیر طبیعی می باشد. اگر بازه خونریزی بیش از 7 روز به طول انجامد نیز به عنوان خونریزی رحم غیر طبیعی خوانده می شود. برای مثال خانم هایی که در یک ساعت ناچار به تعویض پد هستند دچار خونریزی سنگین و غیر معمول می باشند. در توضیح علت خونریزی رحم در زنان باید توجه داشته باشید طیفی از دلایل در این میان مطرح می باشد. بارداری یکی از متداول ترین موارد علت خونریزی رحم در زنان می باشد. پولیپ و فیبروم در رحم نیز می تواند در علت خونریزی رحم در زنان دلیل مطرحی باشد. اختلالات تیروئیدی، عفونت در دهانه رحم و یا سرطان رحم نیز می تواند در توضیح علت خونریزی رحم در زنان به عنوان یک عامل در نظر گرفته شود. در اغلب موارد عدم تعادل هورمونی می تواند به عنوان علت خونریزی رحم در زنان مطرح باشد. این علت خونریزی رحم در زنان معمولا در افرادی که به دوران یائسگی نزدیک می شوند و یا دختران نوجوان بیشتر مشاهده می گردد. در بازه سنی 20 تا   30 سال متداول ترین عاملی که در علت خونریزی رحم در زنان مطرح می شود بارداری است. در ماه های اول بارداری های نرمال ممکن است خونریزی ایجاد شود. در این بازه سنی استفاده از برخی قرص های ضد بارداری یا دستگاه درون رحمی آی یو دی نیز می تواند به عنوان علت خونریزی رحم در زنان مطرح گردد. اختلال در تخمک گذاری نیز مورد دیگری است که در علت خونریزی رحم در زنان نقش دارد که اغلب در نوجوانان بروز می کند. در این شرایط عدم تعادل هورمونی سبب می شود استروژن به ضخیم تر شدن لایه آندومتر رحم کمک کند بنابراین به هنگام وقوع پریود فروریزی دیواره رحمی که به شدت ضخیم شده خونریزی سنگین تری را به دنبال خواهد داشت.

در سال های قبل از رسیدن به یائسگی یا 40 تا 50 سالگی نیز ممکن است تخمک گذاری به طور منظم و ماهانه رخ ندهد که همین امر نیز در علت خونریزی رحم در زنان نقش دارد و علائمی مانند خونریزی های سنگین، سبک و یا نامنظم را در پی دارد. ضخیم شدن دیواره رحم در سنین 40 تا 50 سالگی نیز می تواند در علت خونریزی رحم در زنان مطرح باشد که این علامت کمی نگران کننده است و احتمال ابتلا به سرطان رحم را به دنبال دارد. به همین دلیل بروز هر گونه خونریزی غیر نرمالی در این بازه سنی باید فورا توسط متخصص زنان ارزیابی شود.

خونریزی رحم غیر طبیعی ممکن است در سال های بعد از یائسگی نیز روی دهد. هورمون درمانی در این بازه سنی مهم ترین علت خونریزی رحم در زنان می باشد. سایر مواردی که در علت خونریزی رحم در زنان در این بازه سنی مطرح می شود مواردی مانند سرطان آندومتر یا سرطان رحم می باشد. احتمال بروز این سرطان ها در زنان مسن شایع تر از افراد جوان می باشد. اما سرطان همیشه علت خونریزی رحم در زنان نمی باشد.

تست هایی که برای تشخیص علت خونریزی رحم در زنان انجام می شود بستگی به سن افراد دارد. در صورتی که فرد قابلیت باردار شدن داشته باشد تست بارداری انجام خواهد شد. اگر خونریزی سنگین باشد علاوه بر انجام سایر تست ها سلول های خونی برای بررسی احتمال کم خونی یا آنمی شمارش می گردد. سونوگرافی از رحم و تخمدان ها نیز می تواند ما را در درک علت خونریزی رحم در زنان یاری کند. نمونه برداری از لایه آندومتر نیز به عنوان روشی دیگر در درک علت خونریزی رحم در زنان مطرح می باشد. در نمونه برداری از آندومتر از ابزاری به نام کاتتر استفاده می شود. متخصص زنان با استفاده از این ابزار بخشی از بافت دیواره رحم را خارج می کند. در این تست احتمال سرطان به عنوان فاکتوری در علت خونریزی رحم در زنان بررسی می گردد. هیستروسکوپی به عنوان یکی دیگر از روش های تشخیص علت خونریزی رحم در زنان مطرح می باشد. در این روش لوله نازکی که مجهز به دوربین می باشد از طریق واژن و دهانه رحم به داخل رحم فرستاده می شود. به این ترتیب امکان مشاهده داخل ارگان رحم فراهم می گردد.  در نهایت اگر در طول هیستروسکوپی هر گونه ناهنجاری مشاهده شود نمونه برداری انجام خواهد شد. 

دکتر لیلا عطارزاده

دکتر لیلا عطارزاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ليلا عطارزاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین دارای مدارک تکمیلی سونوگرافي و لاپاراسكوپي می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا عطارزاده
برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه